איתור סניפים וכפרי בוגרים
ניסיתם פעם להשפיע על המציאות? הגיע הזמן לנסות! המועצה היא הזדמנות לבחון את דפוסי הפעולה של הסניף שלכם, לחלום גבוה ולקבוע מטרות ליישום החלומות שלכם.
בפעולה נציג את המועצה התנועתית שבה אנו נדרשים לקבל עלינו אחריות בגישה של “קול קרא והלכתי”: לשמוע באוזנינו את צורכי המציאות ולקבוע מה התגובה שלנו עליהם. המועצה היא אבן דרך בין ועידה לוועידה שבה עוצרים את הפעילות השוטפת ובודקים איפה אנחנו עומדים לעומת הרצונות שלנו וההחלטות שקיבלנו בוועידה האחרונה.
כפיסי קפלה, כרטיסיות משימות, שלטי מספרים, סיפור תחרות שחייה מודפס כמספר החברים, גיליון ובו המשנה ממסכת אבות
פרומו לפעולה
כשאתם מודיעים על הפעולה שלחו קישור לסרטון והנחו את החברים לצפות בו לקראת הפעולה: https://www.youtube.com/watch?v=zacF1pZR1Fg
פתיחה – מי אם לא אני?! 10 דקות
הערה למדריכים: בשלב זה המטרה היא להעביר לחברים את המסר: הכוח לשינוי נמצא בידיים שלנו
הניחו על הרצפה שתי ערמות של כפיסי קפלה, וליד כל ערמה כרטיסייה המורה על המשימה: לבנות מהכפיסים מגדל גבוה (נוסח הכרטיסיות בנספח 1). אל תיתנו לחברים הוראות בעל פה אלא שבו איתם יחד והשתתפו בפטפוטים של תחילת הפעולה. אל תנחו אותם להתחיל במשימה עד שמישהו ישאל למה לא מתחילים, ואז אמרו לו להתחיל, אך אל תסבירו מה עליו לעשות. זה בסדר אם החבר’ה מתחילים בעצמם במשימה שמונחת במרכז החדר בלי לחכות להוראה מכם. חכו שהחברים יבנו את המגדלים כפי שמורות להם הכרטיסיות.
אחרי שהם מסיימים לבנות את המגדלים כנסו אותם למעגל ושאלו: מי ביקש מכם לבנות את המגדלים? למה עשיתם את זה?
הסבירו: מונח לנו משהו מול העיניים, והבחירה שלנו היא אם להתייחס אליו או לא. מי שרצה שהפעולה תתחיל פשוט גרם לה להתחיל! (בשלב זה עוד לא ניגע בהוראות השונות שקיבלה כל אחת מהקבוצות).
* אם הפעולה מקוונת, שלחו בצ’אט קישור למשימת הרכבת פאזל דרך אתר https://www.jigsawplanet.com/ בלי להסביר מה המשימה – רק שלחו קישור.
את הפאזל שאתם רוצים שהחברים ירכיבו עליכם להכין מראש. כדי להכין פאזל צריך להירשם לאתר (חינם), ללחוץ על כפתור create ולפעול לפי ההוראות. בתמונה שהפאזל מרכיב כתבו שמי שסיים את המשימה יכתוב בצ’אט של הזום שסיים. כך תדעו מתי אתם יכולים להמשיך בפעולה.
שלב א – לקבוצה יש כוח? 20 דקות
הניחו על הרצפה בקו ישר ובמרחק שווה את המספרים 1, 5, 10. בקשו מהחברים להיעמד על טווח המספרים לפי מידת ההסכמה שלהם עם המשפטים שתקריאו (נספח 2): 1 – לא מסכימ/ה, 10 – מסכימ/ה מאוד. בחלק מהשלבים עצרו ושאלו חברים שנעמדו במקומות שונים מדוע בחרו לעמוד שם.
* אם הפעולה מקוונת, באתר https://www.mentimeter.com/app יש אפשרות לענות על שאלות בדירוג של 1–5, והממוצע של תשובות החברים יוצג על המסך.
כדי להכין סקר צריך להירשם לאתר (בחינם), ללחוץ על New presentation, ובקטגוריה של Type לבחור באפשרות של Scales.
כנסו את החברים ושאלו: לפי מה החלטתם היכן לעמוד? מהו לדעתכם הכוח של תנועת בני עקיבא? אילו משימות לדעתכם הסניף שלנו יכול לקדם? מה יכול לעזור בדרך לביצוע המשימות האלה?
* עודדו את החברים לענות תשובות קונקרטיות בנוגע למשימות וליכולות של הסניף ואל תניחו להם להתחמק מהשאלה בתשובות מעורפלות.
סיכום ביניים
אספו את הדיון מהשלב הקודם והסבירו: יש לנו, קבוצה שפועלת יחד, כוח לעשות שינוי ולהשפיע על החברה. אין מישהו שיגיד לנו מה לעשות, אלא מה שנחליט לעשות זה מה שיקרה, כמו במשחק בהתחלה: אילו לא הייתם מתחילים לבנות את המגדלים, הם פשוט לא היו נבנים.
הבהירו שיש שני שלבים: השלב הראשון הוא קבלת אחריות ושמיעת הצרכים של המציאות, “קול קרא והלכתי”, בלי לחכות להוראות מלמעלה. השלב השני הוא להבין את הכוח שלנו בפלטפורמה הזאת: אנחנו כקבוצה של סניף בני עקיבא יכולים להשפיע על סדר היום שלנו. זה רלוונטי גם למיזמים שנחליט עליהם בתוך הסניף וגם החוצה.
הזכירו לחברים את המגדלים מהשלב הראשון: המגדל של איזו קבוצה היה גבוה יותר? של הקבוצה שעבדה יחד.
שלב ב – ברוכים הבאים למועצה! 10 דקות
הערה למדריכים: בשלב זה נסביר לחברים מה היא המועצה. חשוב לקבוע לפני הפעולה איך תיראה המועצה בסניף שלכם
הסבירו: תנועת בני עקיבא מתכנסת אחת לחמש שנים לוועידה כדי לקבוע מטרות ולברר את הנושאים שתעסוק בהם בשנים הקרובות. הוועידה מתכנסת בכל מעגלי התנועה: יש ועידה לקומונריות, ועידות בסניפים וועידה ארצית. בין ועידה לוועידה עורכים מועצה, שהיא מעין סיכום ביניים של הנושאים שעסקה בהם התנועה בשנים האחרונות וחשיבה להמשך הדרך. שנת מועצה היא שנה שבה התנועה מבררת לאן פניה, על מה חשוב לנו להשפיע ועל מה לשים דגש בשנים הקרובות. גם המועצה נערכת בכמה פורומים – קומונריות, סניפים, מחוזות – והשיא הוא מועצה ארצית, הנערכת לפני פסח.
כותרת המועצה השנה תהיה “קול קרא והלכתי”: נבחן מה הם הצרכים של הסניף שלנו ושל הסביבה שלנו ונחליט כיצד אנחנו רוצים לקדם את המציאות. המועצה מחולקת לכמה ועדות, וכל ועדה עוסקת בנושא מסוים ומציעה הצעות לעשייה. לאחר דיוני הוועדות מתכנסים יחד להחליט אילו הצעות יתקבלו.
בסוף הפעולה נסביר איך תתנהל המועצה בסניף שלנו.
המועצה היא הזמן והמקום לנצל את היכולות שלנו ולקבל אחריות למציאות יחד, בקבוצה. אנחנו יכולים להתמקד בשינויים בתוכנו או בהשפעה על הסביבה שלנו, העיקר לקחת את ההזדמנות בשתי ידיים, כי מה שנעשה זה מה שיהיה. בדיוק כמו תחילת הפעולה.
שלב ג – להוציא את הראש מהמים! 10 דקות
הסבירו: לסיום הפעולה נקרא סיפור קצר שממחיש את החשיבות של המועצה ואת מה שהיא מעניקה לנו.
חלקו לחברים את הסיפור על תחרות השחייה (נספח 3). חלקו את הדפים כשהם מקופלים ורק החלק העליון שלהם חשוף, עד הקו. הנחו את החברים שלא לפתוח את החלק המקופל.
קראו יחד את החלק הראשון. שאלו: בזכות מה שחיין מספר שמונה הגיע ראשון? מה עזר לו בדרך? סביר להניח שהתשובות יהיו שהניצחון הגיע בזכות הכישרון ובזכות האימונים.
פתחו את החלק המקופל וקראו יחד את החלק השני של הסיפור. שאלו: מה הייתה הבעיה בדרך הפעולה של השחיין? האם אתם יכולים לחשוב למה פעל כפי שפעל?
הזכירו להם את התשובות שלהם בדיון מהשלב השני של הפעולה בנוגע לכוח של תנועת בני עקיבא ולתפקיד של הסניף. שאלו: איפה אנחנו ביחס לפוטנציאל שלנו? האם ברור לנו לאן אנחנו מכוונים? מה עוזר לנו לממש את הרצונות שלנו ומה מונע זאת מאיתנו?
סיכום
הערה למדריכים: בשלב זה נקשור את כל שלבי הפעולה. חשוב שהחלק הזה יהיה בהיר ומובן
דיברנו בפעולה על מועצת התנועה: אירוע שקורה בין ועידה לוועידה ובו בוחנים את המקום שאנחנו עומדים בו לעומת הרצונות וההחלטות שלנו מהוועידה. המועצה היא הזדמנות לממש את הכוח שלנו כקבוצה שפועלת יחד, בין שנחליט שאנחנו פועלים בתוך הסניף ובין שנחליט שאנחנו רוצים להשפיע יחד על הסביבה שלנו שמחוץ לסניף.
הדרך להשפיע היא באמצעות קבלת אחריות – אם לא נחליט שעושים ונבצע את ההחלטה, זה לא פשוט לא יקרה.
לסיכום הניחו על הרצפה גיליון ובו המשנה ממסכת אבות: “הוּא הָיָה אוֹמֵר: אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי” (אבות א, יד).
הסבירו כיצד תתנהל המועצה בסניף שלכם: מה יהיו הנושאים שיידונו בה, כמה מפגשים יהיו ומה יהיה תוכן כל אחד מהמפגשים.
אם החברים עוד בקשב, ערכו סבב סיכום ובקשו מכל אחד לציין תחום או משימה שהסניף יכול לקבל עליו. אפשר לכוון את הסבב לבחור משימות פנים-סניפיות או חוץ-סניפיות, ואפשר להשאיר אותו פתוח.
נספח 1 – שלטים למגדלי הקפלות
שלום לקבוצה א!
זוהי תחרות נגד קבוצה ב: עליכם לבנות יחד את המגדל הגבוה ביותר. בהצלחה!
|
שלום לקבוצה ב!
עליכם לבנות מגדלים מקפלות. המטרה של כל אחד מחברי הקבוצה היא שהמגדל שלו יהיה המגדל הגבוה ביותר. בהצלחה!
|
נספח 2
משפטים:
נספח 3
סיפור תחרות שחייה
מחשבות על הצבת מטרות
ים. על קו החוף עומדים עשרה שחיינים מתוחים.
עמוק במים אפשר לראות עשרה מצופים צבעוניים.
רעש. מאות אנשים צועקים. מעודדים.
בום. ירייה באוויר, כולם במים.
תחרות שחייה.
אבל להגיד לכם את האמת? זאת לא תחרות שווה.
כי שחיין מספר 8 הוא הכי מוצלח. פשוט ככה.
הוא הכי חזק, הכי מהיר, הכי רציני,
הוא התאמן הכי הרבה ויש לו המוטיבציה הגבוהה ביותר.
לכן באמת לא נופתע אם שחיין מספר 8 יגיע ראשון לקו הסיום.
אבל כששחיין מספר 8 הוציא את הראש מהמים הוא לא הבין מה קרה.
הוא לא שמע את צעקות הקהל, לא ראה מצופים, וגם שאר השחיינים נעלמו.
אחרי כמה שניות של בלבול הוא הצליח לזהות המצופים. אבל הם רחוקים!
לא היה לו זמן להבין מה קרה, הוא פשוט התחיל לשחות כמו משוגע. הוא נתן את כל מה שיש לו.
השרירים שלו זעקו בכאב, הריאות שלו שיוועו לאוויר, אבל הוא המשיך.
תוך כדיי שחייה הוא הצליח לראות מבעד לטירוף איך כל השחיינים האחרים, הלוזרים, החלשים, מגיעים לפניו.
והוא הגיע אחרון.
רק אחרי כמה ימים הוא הבין.
כשהתחיל לשחות הוא סטה בזווית קטנה שמאלה. הוא היה שקוע כל כך בשחייה ולא הוציא את הראש מהמים אפילו פעם אחת, ולכן לא שם לב שהוא שוחה בכלל לכיוון הלא נכון. השחיינים האחרים, המוצלחים פחות, ‘בזבזו זמן’, הוציאו את הראש מהמים וכיוונו את עצמם למקום הנכון.
אילו רק היה עוצר לשנייה.