איתור סניפים וכפרי בוגרים
איזה שבט אתם חולמים שיהיה לכם? המועצה הקרובה היא הזדמנות להחליט החלטות שישפיעו על פני השבט שלכם. בפעולה זו נתכונן למועצה: נכיר את המועצה ונעסוק בקבלת אחריות וביכולת שלנו לעצב את פני המציאות.
ציוד נדרש: שני דגלים (או כל חפץ אחר) למשחק ‘הדגל’ או רשימת פתקי משימות, סיפור מצולם, מילות השיר ‘ביחד ננצח’ מצולמות כמספר החניכים, שלטים של נושאים לוועידה. אפשרות: רמקול, מחשב ומקרן
למדריכים: פעולה זו מיועדת לטווח גילים רחב. הצענו התאמות, ואתם מוזמנים לחשוב על עוד מתודות המתאימות יותר לשבט שלכם. בשבטים בוגרים אפשר להיעזר בחלקים מהפעולה שמיועדת לחב”ב לקראת המועצה.
נוסף על כך עליכם לתכנן מראש את מועצת השבט בישב”צוץ עם הקומונרית, בשביל שתוכלו לספר עליה לחניכים בסוף הפעולה: בחרו את הנושאים שתעסקו בהם וקבעו את תאריך המועצה ואת הדרך שבה תתנהל.
אפשרות א – מתאימה גם לפעולה וירטואלית:
שחקו עם החניכים ‘שרשרת משימות’: כל חניך וחניכה מקבלים פתק ובו משימה. בפתק כתובה המשימה ותזמון שבו המשימה צריכה להתבצע, אחרי פעולה שיעשה חניך אחר. לדוגמה: “אחרי שמישהו ימחא כפיים עשר פעמים התחל לקפוץ על רגל אחת”, “אחרי שמישהו ישיר ‘רד אלינו אווירון’ מחא כפיים עשר פעמים” (רשימת משימות בנספח 1).
אפשר לשחק פעמיים-שלוש. המטרה היא לסיים את שרשרת המשימות מהר ככל האפשר.
שאלו את החניכים: בזכות מה הצלחתם במשחק? איך השפיעו על השרשרת כל חניך וחניכה?
הסבירו: לכל אחד בקבוצה יש יכולת להשפיע על התוצאות של המשחק. אם אנחנו חולמים או שוכחים שהגיע תורנו, השרשרת לא עובדת. אבל כשכולם משתפים פעולה ומשתתפים במשחק רצף המשימות זורם ומצליחים לבצע אותן מהר יותר.
אפשרות ב – מתאימה לפעולה פרונטלית:
שחקו עם החניכים ‘הדגל’: מחלקים את החניכים לשתי קבוצות שוות במספר חבריהן, וכל קבוצה מקבלת חצי מהמגרש. זה השטח שלה. הדגל של כל קבוצה נמצא בקצה המגרש, רחוק ככל האפשר משטח הקבוצה השנייה.
על כל קבוצה לחטוף את דגל הקבוצה היריבה בלי להיתפס ולחזור עם הדגל לשטח שלה. אם אחד השחקנים רץ לשטח הקבוצה השנייה ונתפס בניסיון לחטיפת הדגל של הקבוצה היריבה, עליו לעמוד בלי לזוז במקום שנתפס בו. אם שחקן מקבוצתו מגיע ונותן לו ‘כיף’, הוא משתחרר (בגרסת קורונה: אפשר להקיף בסיבוב את השחקן השבוי).
ניצחון במשחק מושג כאשר שחקן של קבוצה אחת מצליח לחטוף את דגל הקבוצה היריבה ולחזור לקבוצתו בלי להיתפס.
שחקו את המשחק פעמיים. בפעם השנייה בחרו שחקן מכל קבוצה (עדיף שבקבוצה אחת תבחרו את השוער), והורו להם בסוד, בלי ששאר החניכים ישימו לב, לשחק לא טוב, לנסות שהקבוצה שלהם תפסיד, אבל שחבריהם לא ישימו לב שהם אינם נותנים את כל כולם למען הקבוצה.
בסוף המשחק כנסו את החניכים. שאלו: מה גרם לניצחון שלכם? ומה גרם להפסד?
בתחילת הדיון ספרו אילו חניכים קיבלו הוראה מראש לשחק לא טוב, ושימו לב שהדיון לא הולך למקום אישי של האשמות או גאווה, במיוחד בשבטים צעירים
הסבירו: לכל אחד בקבוצה יש יכולת להשפיע על התוצאות של המשחק. כשביקשנו מחניכים מסוימים לא להשתתף ולעזור לקבוצה השנייה, זה מה שקרה. המשחק מוכרע לפי החניכים שמשתתפים בו.
אפשרות א – סיפור: קראו עם החניכים את הסיפור על הילד וכוכב הים (נספח 2).
הצעות להפוך את הקריאה למעניינת:
שאלה לדיון – שאלו את החניכים: המעשים של הילד משנים למישהו? הם משפיעים על משהו?
הסבירו: אומנם הילד לא ישנה את העולם, אבל הוא משפיע על מה שקורה סביבו. זה ממשיך את המשחק הראשון: כל אחד יכול וצריך להשפיע על מה שקורה סביבו!
אפשרות ב – סרטון:
צפו עם החניכים בסרטון ‘תעביר את זה הלאה’:
שאלו את החניכים:
הרעיון הזה אומנם אוטופי, אבל כמו שטרוור שואל בסוף הסרטון, אז מה? התפקיד שלנו הוא לפקוח את העיניים ולנסות לחולל התקדמות ושינוי חיובי במקום שאנו נמצאים בו. כאשר יש סביבנו חבורה שמאמינה בגישה הזאת, נוכל לפעול יחד ולקדם את עצמנו ואת העולם.
אפשרות ג – משחק: שחקו עם החניכים במשחק המספרים. החניכים צריכים לספור מאחת עד עשר בלי לתאם מראש מי יגיד איזה מספר. אם שני חניכים אומרים יחד את אחד המספרים, צריך להתחיל מההתחלה. בשבטים גדולים אפשר לערוך את המשחק בשתי קבוצות.
שאלו: בזכות מה הצלחתם במשימה?
הסבירו: מצד אחד, אם כולם היו יושבים ומחכים שמשהו יקרה, לא היינו מצליחים להגיע לעשר. מצד שני, אם כל אחד היה חושב רק על עצמו ואומר את כל המספרים, היינו צריכים להתחיל מחדש בכל פעם. בזכות חניכים שקיבלו עליהם אחריות והחליטו להגיד את המספר ובו-בזמן היו קשובים לסביבה שלהם, הצלחנו במשחק.
לסיכום השלב: שירו עם החניכים את השיר “ביחד ננצח”:
אחרי השיר ערכו סבב, וכל חניך וחניכה יאמרו דבר אחד שהם יכולים להשפיע בו בחיים שלהם. זה יכול להיות במשפחה, בכיתה, בשבט ועוד. כדי להקל על החניכים פתחו את הסבב בשיתוף שלכם במה אתם יכולים להשפיע.
ספרו לחניכים על מועצת השבט:
תנועת בני עקיבא מתכנסת אחת לחמש שנים לוועידה כדי לקבוע מטרות ולברר את הנושאים שתעסוק בהם בשנים הקרובות. הוועידה מתכנסת בכמה מעגלים: ועידה לקומונריות, ועידות בסניפים וועידה ארצית. בין ועידה לוועידה נערכת מועצה, שהיא מעין סיכום ביניים של הנושאים שעסקה בהם התנועה בשנים האחרונות ותכנון ההתקדמות להמשך. שנת מועצה היא שנה שבה התנועה מבררת לאן פניה, על מה חשוב לה להשפיע ועל מה לשים דגש בשנים הקרובות. גם המועצה נערכת בכמה פורומים: קומונריות, סניפים, מחוזות, והשיא הוא מועצה ארצית לחבריא ב’ לפני פסח.
את המועצה שלנו נכנס במסגרת שבטית. המועצה היא מקום לשנות ולהשפיע על איך ייראה השבט שלנו. כמו שראינו בתחילת הפעולה, לכל אחד יש יכולת להשפיע באמצעות קבלת אחריות. מצד שני אנחנו צריכים להקשיב לסביבה, לנסות להבין מה צריך מאיתנו עכשיו, ורק אז לפעול. גם במועצה של השבט שלנו נפעל כך: נבין שיש לנו יכולת לשנות, נקשיב לצרכים ואחר כך נקבל אחריות ונפעל.
ובכן, איך המועצה מתנהלת בפועל? השבט יתחלק לוועדות, וכל ועדה תדון בנושא מסוים ותציע בנושא שלה הצעות שהשבט יכול לקבל עליו. בסוף הדיונים בוועדות נתכנס ונצביע אילו הצעות יקבל עליו השבט ממגוון ההצעות שהגישו הוועדות למיניהן.
הנושאים שיעסוק בהם השבט:
פזרו על הרצפה כמה כרטיסיות. בכל כרטיסייה כתבו נושא שבחרתם למועצת השבט. בשבטים בוגרים אפשר לפזר נושאים רבים יותר ולערוך הצבעה אילו נושאים ייבחרו ואילו לא. אפשר גם לבקש מהחניכים להציע נושאים משלהם. לאחר שייבחרו הנושאים בקשו מהחניכים להשתבץ לוועדות לקראת מועצת השבט.
* אם הפעולה וירטואלית, אפשר להציג את הנושאים בלוח באתר פאדלט (https://padlet.com/(. כדי להכין לוח שיתופי עליכם להירשם לאתר (חינם) או להתחבר באמצעות חשבון דוא”ל. לחצו על כפתור ‘הכן padlet’ ואז בחרו ‘קיר’. את הקישור ללוח שלחו בצ’אט של הזום.
נספח 1 – שרשרת משימות (לבחירה)
בשבטים גדולים אפשר להוסיף משימות; בשבטים קטנים אפשר להפחית משימות או לתת לכל חניך וחניכה שני פתקים
נספח 2 – הסיפור על כוכב הים
בשעת בוקר מוקדמת, קצת לפני הזריחה, יצא איש זקן להליכת הבוקר שלו על חוף האוקיינוס. מרחוק הבחין בנער צעיר שנראה כי רוקד הוא לבדו אל מול המפרץ.
כשהתקרב הזקן אל הנער הבין כי הנער איננו רוקד מול המפרץ אלא מתכופף כדי לברור את השיירים שגאות הלילה השאירה אחריה. הנער עצר, הרים כוכב ים והזדקף כדי להשליכו בחזרה אל הים.
שאל הזקן את הצעיר למטרת מעשיו.
“הגאות שטפה את כוכבי הים אל החוף, והם אינם יכולים לחזור אל הים בכוחות עצמם”, ענה הנער. “כאשר השמש תעלה, אם לא אשליך את כוכבי הים חזרה למים – הם ימותו”.
הזקן סקר את המרחב העצום של החוף שהשתרע בשני הכיוונים אל מחוץ לשדה הראייה. אין-ספור כוכבי ים היו מפוזרים על החוף. ברור שהנער לא יוכל להחזיר את כל כוכבי הים למים, זה היה חסר סיכוי.
אמר הזקן: “אישי הצעיר, אינך מבין שעל החוף נמצאים הרבה יותר כוכבי ים מאשר תוכל להציל עד עלות החמה? אינך באמת מצפה לחולל שינוי כאן!”
הנער השתהה מעט ושקל את דברי של האיש הזקן, אחר התכופף והרים עוד כוכב ים, חייך השליכו אל הים רחוק ככל שניתן, ואז פנה אל הזקן ואמר: “לכוכב הים הזה חוללתי שינוי!”
נספח 3 – “ביחד ננצח” (אודי דמארי)
מילות השיר | הגדרות |
צעדים קטנים קדימה | מי שהגיע לפעולה בזמן |
בשבילים כל כך שונים | |
כל הדרך עד אליך | מי שחושב שחולצת תנועה זה יפה |
ניצוצות של אור קוראים לי | מי שחושב שהשבט יכול להשפיע על הסניף |
להשלים את החסר | מי שהתנדב פעם |
להדליק עוד כוכב בשמיים | מי שמכיר מפעל חסד של הסניף |
פזמון: תן לי יד | כולם ביחד! |
לא לבד | |
רק ביחד ננצח | |
לב אחד, | |
עם אחד | |
כי כולנו בני אדם אחד | |
מסכות שעוטפות את חיינו | מי שרוצה שתיגמר הקורונה |
לא נותנות כאן שום סיכוי | |
מי אנחנו בכלל… לאיפה הגענו | מי שסקרן לשמוע על מועצת השבט |
עם כל השוני שבינינו | מי שאוהב את השבט |
בכל זאת כל כך דומים | |
זה הדם שזורם בתוכנו | מי שאוהב את בני עקיבא |
כי כולנו יהודים | |
פזמון | כולם ביחד! |