איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתוך אמונה שה’ ציווה עלינו לעשות כל מיני מצוות ושאנו מחויבים בהן נובעת ההבנה שמצוות אלו הן אמצעי לחיבור עם הקב”ה. ה’ יכול לנהל את העולם בעצמו ולבדו, אך הוא משאיר לנו מקום שבו אנחנו יכולים להתחבר אליו ולהוסיף קדושה בעולם הזה.
עזרים נדרשים:
מהלך פעולה:
שלב א
ננחה את החניכים לשחק את משחק הדריכות בכמה סבבים, ובכל סבב נשנה מעט את המשחק.
מהלך המשחק – נפזר על הרצפה כרטיסים ממוספרים מ-1 ועד 40. על החניכים לדרוך על המספרים לפי הסדר.
עוד חוקים: אסור לחניך אחד לדרוך על שני מספרים ברצף, אסור לחניכים לדבר ביניהם כדי לתאם, אסור להיכנס לשטח המספרים שלא על מנת לדרוך או ששני חניכים במקביל ייכנסו למעגל.
* סבב ראשון – נפזר את כרטיסי המספרים וניתן לחניכים דף ובו כתובות ההוראות. לא נגיד כלום, וניתן להם להבין ולשחק לבד.
* סבב שני – נחלק לכל חניך וחניכה פתק ובו כתוב התפקיד שעליהם למלא בסבב זה של המשחק (נספח 1), ונניח להם לשחק לבדם על פי התפקידים.
* סבב שלישי – נאסוף את פתקי התפקידים ונורה לכל חניך וחניכה לבחור את פתק התפקיד שירצו למלא בסבב זה. לאחר שיחולקו שנית פתקי התפקידים על פי רצונם ניתן להם לשחק.
נשאל את החניכים: באיזה מהמשחקים היה לכם כיף יותר לשחק? כמה חניכים היה צריך באמת כדי לסיים את המשימה בצורה המהירה ביותר?
נשאל את החניך שקיבל את תפקיד ה”מנהיג” בכל סבב: האם הרגשת שאתה צריך את עזרת שאר החניכים כדי להצליח, או שיכולת להסתדר לבד?
שלב ב
1) נספר סיפור (נספח 2), והחניכים ישתתפו בו בעזרת שלטי הנחיות המורים להם מה עליהם לעשות בכל חלק מהסיפור (נספח 3).
2) נעבור על שלטי ההנחיות מהסיפור ונבקש מהחניכים למלא אחר ההנחיות ללא סיפור.
נבקש מהחניכים לשתף במחשבותיהם: איך היה הסיפור נראה בלי ה”תוספות” שלהם?
מה ההבדל בין מילוי אחר ההנחיות בסיפור ובין מילוי אחר ההנחיות ללא הסיפור?
הסיפור הוא משל לשותפות שלנו עם הקב”ה בעולם הזה: ה’ נותן לנו מקום (כמו בסיפור ובמשחק) למלא תפקיד פעיל בעולם, והצורה שבה נעשה את הדברים חשובה. האם נקיים את המצוות מחיבור ומהתלהבות או כדבר מנותק שאין קשר בינינו ובינו?
שלב ג
נניח על הרצפה כרטיס שכתוב בו “המשחק”, ועוד כרטיס שכתוב בו “אני”.
נבקש מהחניכים לחשוב יחד על שלושה דברים שתרמו להצלחת המשחק או הסיפור כאשר השתתפו בו כרצונם (בסבב השלישי. לדוגמה: הצליחו בזמן קצר יותר, היו פחות פסילות).
נבקש מהחניכים לחשוב יחד על שלושה דברים שתרמו לתחושה הפנימית שלהם כאשר מילאו תפקיד פעיל במשחק או בסיפור (לדוגמה, נהנו יותר, הרגישו שייכים).
כעת נהפוך את הכרטיסים: הכרטיס שכתוב בו “המשחק” יהפוך לכרטיס “העולם”, והכרטיס שכתוב בו “אני” יהפוך להיות לכרטיס “בני האדם”.
נדון עם החניכים על שלושת הדברים שהציעו קודם ונשאל אותם אם אפשר לומר שההשתתפות במצוות ברכות תורמות לבני האדם ולעולם כולם.
שלב ד
נחלק את החניכים לחמש קבוצות ונבקש מכל קבוצה לחשוב על השפעה אחת של מצוות ברכות על בני האדם, וכן לחשוב על דוגמה לברכה מסוימת שקשורה להשפעה שעליה חשבו.
אחר כך נבקש מכל קבוצה לשתף את שאר השבט בברכה שבחרו ובהשפעה שלה על בני האדם.
סיכום
נערוך סבב, וכל חניך וחניכה יספרו איזו ברכה מהברכות שהציגו הקבוצות הכי נגעה בהם. נבקש מהחניכים לחשוב במהלך השבוע על ההשתתפות שלהם בעולם ולנסות לזכור זאת כשיצא להם להיתקל בברכה שעליה חשבו.
נספח 1 – הוראות למשחק דריכות [צריך להיות ברשימה בדף אחד]
עליכם לדרוך על כל המספרים מ-1 עד 40 על פי הסדר בזמן קצר ככל האפשר.
אסור לחניך אחד לדרוך על שני מספרים ברצף
אסור לדבר ביניכם תוך כדי משחק
אסור להיכנס לשטח המספרים שלא על מנת לדרוך או ששני חניכים ייכנסו למעגל בו בזמן
נספח 2 – תפקידים למשחק הדריכות
[גרפיקה – עיצוב כרטיסיות או פתקים עם המילים הבאות]
נספח 3 – סיפור [גרפיקה – צריך להיות בדף אחד נפרד, עבור המדריך בלבד]
איש עשיר יצא לספארי באפריקה עם כלב התחש שלו. יום אחד הלך הכלב הקטן לאיבוד ביער. פתאום ראה הכלב שנמר מתכוון לטרוף אותו. חשב הכלב במהירות “מה לעשות?!” וראה עצמות על האדמה, התיישב לידן כשגבו לנמר, תפס עצם בפה, וכשהנמר התקרב אמר הכלב בקול: “זה היה נמר ממש טעים, מעניין אם יש עוד כאלה נמרים טעימים באזור…”. שמע הנמר את הכלב, עצר בשנייה האחרונה ומבט אימה על פניו, “זה היה קרוב.. הכלב הזה כמעט אכל אותי…” חשב הנמר, הסתובב וברח משם בזחילה. על העץ ממעל ראה את הכול הקוף והחליט שזו הזדמנות טובה בשבילו לבנות מערכת יחסים טובה עם הנמר. רדף הקוף אחרי הנמר וסיפר לו שהכלב עשה ממנו צחוק. הנמר התעצבן ואמר לקוף לשבת לו על הגב כדי שיבוא איתו ויראה איך הוא עושה מהכלב קציצות… הכלב, שעוד לא הספיק להירגע, ראה פתאום מרחוק את הנמר חוזר וקוף על גבו. במקום לברוח החליט שוב להתיישב כשגבו כלפי תוקפיו, ושנייה לפני שהגיעו אליו אמר בקול: “איפה הקוף המעצבן הזה?! כבר לפני חצי שעה ביקשתי ממנו שיביא לי עוד נמר…” הפעם נס הנמר בבעתה בעודו מנער מגבו את הקוף הבוגדני.
נספח 4 –
הנחיות להשתתפות בסיפור [גרפיקה – כל הנחיה צריכה להיות בכתב גדול על כחצי דף A4 כדי שהמדריך יוכל להניח את זה במרכז החדר וכולם יראו]
הערה למדריכים: חשבו מראש על דוגמאות שתוכלו לתת לחניכים בשלב זה. למשל, הברכות על אוכל מרגילות אותנו להכיר טובה. הברכות על תופעות טבע (ברק, רעם) מרגילות אותנו להיות ענווים לנוכח העוצמה של ה’.
הערה למדריכים: אם אתם חושבים שהחניכים שלכם לא יצליחו לחשוב בעצמם על ברכות נסו להביא מראש רשימה או כרטיסי ברכות מגוונים (על אוכל, על מצוות, על תופעות טבע).