איתור סניפים וכפרי בוגרים
לפני כאלפיים שנה יצא עם ישראל לגלות, ומאז פיעם בקרבו החלום לחזור. הקהילות היהודיות בגלות סבלו מחוסר ודאות בנוגע לגורלן, אך החלום על התיישבות יהודית בארץ ישראל היה ברור והחזיק אותם. בכל מקום שהיו בו יהודים נראה החלום נראה אחרת; כל יהודי חלם אותו בדרכו.
ציוד נדרש: תחפושות
גוף הפעולה:
פתיחה
הציבו במרכז המעגל כרטיס שכתובה בו המילה געגועים. שאלו את החניכים: מהם געגועים? מה זה אומר להתגעגע למישהו או למשהו?
שלב א: לא קלה דרכנו
אפשרות א (מתאימה לשבט גדול)
שחקו עם החניכים ‘שני כלבים ועצם’: העמידו את החניכים בשתי שורות, זה מול זה, ולכל שני חניכים (אחד מכל שורה) תנו מספר זהה. עמדו בין שתי השורות, באמצע, והחזיקו חפץ (למשל בקבוק או חטיף). בכל פעם תקראו במספר אחר, והמטרה של החניכים היא לתפוס את החפץ ראשונים.
הסבירו לחניכים: כמו שכל אחד מכם רצה להגיע מהמקום שבו הוא נמצא לחפץ שהחזקנו, כך כל יהודי ויהודי שהיה בגולה רצה להגיע לארץ ישראל ולזכות לשבת בה על אף כל המכשולים.
אפשרות ב (מתאימה לשבט קטן)
שחקו עם החניכים ‘שלושה מקלות’: סדרו שלושה מקלות במרחק פסיעה אחת בין מקל למקל ובקשו מהחניכים לעמוד בטור. כל חניך וחניכה בתורם צריכים לדלג מעל המקלות בלי לגעת בהם. בכל סבב מרחיקים את המקלות עוד קצת זה מזה עד שאף אחד מהחניכים לא יוכל לקפוץ עוד.
הסבירו לחניכים: כמו שכל אחד מכם התאמץ מאוד לעבור בין המקלות, כך כל יהודי שהיה בגולה, לא משנה כמה רחוק היה, התגעגע אל ארץ ישראל, אפילו אם רק במחשבות או בתפילות, ואפילו אם ההגעה לארץ נראתה רחוקה וקשה, הם לא הפסיקו לרצות לחזור אליה.
שלב ב: כולם נקבצו
אפשרות א
חלקו את החניכים לקבוצות ותנו לכל קבוצה קטע או שיר אחר (נספח 1),
על כל קבוצה לקרוא את הסיפור או את השיר שקיבלה ולחשוב יחד: על מה הקטע מדבר? ומה מיוחד בסיפור או בשיר הזה? לאחר מכן בקשו מכל קבוצה למנות נציג ולספר לשאר השבט על הסיפור שקראו ועל הדברים שעלו בקבוצה.
אפשרות ב
קראו עם החניכים את הקטעים (נספח 1). אפשר לבקש מהחניכים מתנדבים לקרוא.
שאלו את החניכים: מה משותף לכל הסיפורים? מה ייחודי לכל אחד מהם?
הסבירו לחניכים כי בכל אחד מהטקסטים שקראו אנו רואים את הגעגועים לארץ ישראל שחשו יהודים בכל מיני ארצות.
שלב ג: אני הולך לארץ ישראל
אפשרות א
בקשו מהחניכים לבחור סיפור אחד שהתחברו אליו במיוחד ולהכין ממנו הצגה. תנו לחניכים תחפושות ועזרו להם לתכנן. אם בחרתם באפשרות א, אפשר לבקש מכל קבוצה להציג את הסיפור שלה. את ההצגה בקשו מהם להציג לכם, ואפשר להזמין גם את הקומונרית ושבטים נוספים לצפות בה.
אפשרות ב
בקשו מהחניכים להמציא פרסומת לארץ ישראל שתפנה לכל אחת מהגלויות שראיתם. אפשר להשתמש במושג, כמו ירושלים של זהב, ובמאפיינים שמדברים לקהל המסוים, למשל חסידה, מזג האוויר בארץ, שמירת השבת, היופי והנופים. אפשר לתת להם תחפושות.
סיכום
ראינו כי בכל מקום שהיו בו יהודים הם חשו געגועים לארץ ישראל. הם חלמו עליה ורצו להגיע אליה וליישב אותה, וגם אם כל אחד חלם קצת אחרת, הוא חלם, וכולם חלמו יחד על אותו מקום.
נספחים:
נספח 1:
שיר החסידה (חיים אידיסיס)
עָפָה חֲסִידָה לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
כְּנָפַיִם מְנִיפָה מֵעַל הַנִּילוּס
אֶל אֶרֶץ רְחוֹקָה
מֵעֵבֶר לְהָרִים שָׁם בֵּית יִשְׂרָאֵל
יוֹשְׁבִים וּמְצַפִּים
חֲסִידָה חֲסִידָה צְחוֹרַת צַוָּאר
מָה רָאוּ עֵינַיִךְ
שִׁירִי לִי סִּפּוּר
שׁוֹתֶקֶת חֲסִידָה אֵינָהּ פּוֹצָה מָקוֹר
נִשְׁעֶנֶת עַל רַגְלָהּ וְעוֹד מְעַט תַּחְזֹר
תָּנִיף כָּנָף גְּדוֹלָה
בַּדֶּרֶך אֶל הַקֹּר בַּדֶּרֶך תַּעֲצֹר
בְּצִיּוֹן עִיר הָאוֹר
חֲסִידָה חֲסִידָה אֲדֻמַּת מָקוֹר
הַאִם יְרוּשָׁלַיִם
אוֹתָנוּ עוֹד תִּזְכֹּר
חֲסִידָה חֲסִידָה לִבְנַת כָּנָף
בַּשְּרִי בִּשְׁלוֹם הָעִיר
בִּשְׁלוֹם יְרוּשָׁלַיִם.
ליבי במזרח, ואנוכי בסוף מערב
איך אטעמה את אשר אוכל ואיך יערב?
איכה אשלם נדריי ואסריי בעוד
ציון בחבל אדום ואני בכבל ערב?
יקל בעיניי עזוב כל טוב ספרד,
כמו יקר בעיני ראות עפרות דביר נחרב!