איתור סניפים וכפרי בוגרים
כולנו אנשים חולמים. יש מי שחולמים בלילה, יש מי שחולמים בהקיץ, ויש מי שחולמים ומצפים לטוב. לאורך כל הדורות החלום עורר את כולנו, ועם שלם חלם יחד על חזרה לארץ ישראל, על גאולה. האם החלום הוא מה שאנו שואפים אליו או הנקודה שממנה אנו יוצאים לדרך? איך החלום מצליח לסחוף אחריו אנשים ולהניע אותנו כעם במשך כל כך הרבה שנים?
ציוד נדרש: ביצים
גוף הפעולה:
פתיחה
שחקו עם החניכים ‘מעולם לא’: יושבים במעגל, וכל אחד מושיט קדימה את שתי הידיים; כל האצבעות מורמות. כל אחד אומר בקול בתורו משהו שהוא מעולם לא עשה. כל מי שכן עשה את הדבר הזה, מקפל אצבע אחת. מי שקיפל את כל האצבעות יוצא מהמשחק, ומי שנשאר אחרון באצבעות מורמות הוא המנצח.
הסבירו לחניכים: לכל אחד מאיתנו יש דברים שהוא עוד לא עשה ואולי הוא רוצה לעשות. העובדה שעוד לא עשינו אותם לא אומרת שלעולם לא נעשה, ובדרך לשם מניע אותנו הרצון, החלום.
שלב א: מהו החלום
אפשרות א
שחקו תופסת חלומות. כל חניך שנתפס צריך לספר חלום שהוא הגשים כדי להשתחרר. אם אין לו חלום לספר עליו, הוא מחכה שייתנו לו כיף כדי להשתחרר.
אפשרות ב
פזרו על הרצפה כרטיסיות של רעיונות לחלומות (נספח 1) ובקשו מהחניכים לדרג את החלומות מן החשוב ביותר להכי פחות חשוב. אם הקבוצה גדולה, אפשר להכין עוד כרטיסיות ולחלק את החניכים לכמה קבוצות.
ערכו דיון קצר עם החניכים: מהו חלום? מה הופך חלום לחשוב?
שלב ב: שומרים על החלום
חלקו את החניכים לשתי קבוצות לפחות. תנו לכל קבוצה ביצה (חיה) אחת, ואמרו שהמטרה של כל קבוצה היא לשמור על הביצה שלמה. הטילו עליהם משימות שעליהם לעשות בביצה אגב שמירה על שלמותה (נספח 2).
סיכום ביניים: לכל אדם יש חלומות, אבל לכל אחד יש חלום אחד מיוחד, אמיתי וחזק, והוא שומר עליו לאורך כל השנים גם בתנאים קשים, ממש כמו הביצה ששמרנו עליה במשחק.
שאלו את החניכים: האם אתם יכולים לחשוב על חלום כזה? אולי לכם יש חלום כזה? איך אנשים שומרים על החלום שלהם? (אפשר לכוון את החניכים: מתפללים, לומדים, מתייעצים עם אחרים, עובדים קשה).
שלב ג: חולמים יחד
לכל אדם יש חלום, ולאורך כל הדורות אנשים מכל מיני מקומות חלמו חלומות. החלום מניע ומקדם אותנו, וגם המשפחות שלנו חלמו תמיד כל מיני חלומות.
בקשו מכל חניך וחניכה לשתף בסיפור משפחתי או אישי. הוא יכול להיות קשור לחלום על ארץ ישראל ועל בניין המקדש או בכלל לתקומה וליציאה לחירות, להגשמה או לעשייה. מומלץ לבקש מהחניכים מראש לדבר עם ההורים על החלום המשפחתי ולהביא גם תמונות. אפשר גם לבקש מכמה חניכים ספציפיים או להכין בעצמכם. למשקיענים: אפשר גם להציג את הסיפורים ולא רק לספר אותם.
סיכום
ראינו שככל שהחלומות שלנו קשורים ליותר אנשים ומגשימים יותר ערכים, כך הם חשובים לנו יותר. חווינו כיצד חלומות חשובים נשמרים דורות למרות כל התלאות שיש בדרך, ולבסוף נחשפנו לחלומות כאלה שהיו למשפחות שלנו.
נספחים:
נספח 1: רשימת חלומות
נספח 2: משימות