מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מוגנות ברשת- תכנים חינוכיים

מוגנות ברשת- תכנים חינוכיים

סוג הפעולה
חוברת
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
נושא
חברה | אכפתיות | לחץ חברתי | התמודדות עם משבר
5 מדריכים אהבו את הפעולה

 

לדף מוגנות- לחצו כאן

 

  • בחירה ברשת

הרשתות החברתיות יצרו מרחב וירטואלי בו אנו מנהלים את חיינו ואת היחסים שלנו עם הסביבה. המרחב הווירטואלי אינו חיובי או שלילי- השאלה היא מה אנחנו בוחרים לעשות בו! האם אנחנו בוחרים להיות מול המסך ללא הפסקה ולבזבז את הזמן שלנו או ללמוד דברים חדשים ולפתח את הכישורים שלנו? האם אנחנו זורמים ונכנסים לכל אתר ופרסומת שעולה במסך או שאנחנו שולטים ובוחרים לאן אנחנו נכנסים? האם אנחנו מרגישים שהמרחב הווירטואלי שולט בנו או שאנחנו שולטים בו?

 

המרחב הווירטואלי גדוש בפרטי מידע- היכולת שלי לבחור לאן אני נכנס? מה אני משתף? היא הבסיס בשיח על מוגנות.

https://www.youtube.com/watch?v=v0bAcKt6zkA

https://www.youtube.com/watch?v=ZcOs-5_04II

https://www.youtube.com/watch?v=RxrSM1Qbgi8

 

  • הדמות שלי ברשת

המרחב הווירטואלי מייצר פערים שונים בחיים שלנו. פער בין הדמות שלי בבית כשאני לבד מול מסך, משוטט באתרים, צופה בסדרות וכותב תגובות לבין הדמות שלי בסניף עם החבר’ה. אילו צדדים שלי באים לידי ביטוי דרך המסך ואילו פנים בפנים. פער בין התקשורת הווירטואלית של השבט בקבוצת הווטסאפ לבין הדינמיקה הקבוצתית פנים בפנים.

בנוסף, השיתופיות והחשיפה ברשתות החברתיות מייצרות בחינה מתמדת של “האני” שלי – איך אני נתפס בעיני האחרים?, היכן אני נמצא ביחס לאחרים?, מה אני בוחר לחשוף, ומה – להסתיר?. ההשוואתיות ביחס לחברים עלולה להוביל לתלות בתגובות, לירידה בערך העצמי, ליצירת “אני” מדומה וללחץ חברתי שלילי.

 

https://www.youtube.com/watch?v=tgwKQvFPcvk

https://www.youtube.com/watch?v=7aWnrgpwth8 https://www.youtube.com/watch?v=U3n1oPRTbdQ

 

  • שיקול דעת ברשת

המרחב הווירטואלי ממלא את הצורך האנושי בהשתייכות ובהערכה חברתית. הרשת מאפשרת לנו למעשה לשתף ולהיראות, ועל ידי כך להרגיש שייכים ורצויים. מאפיינים נוספים של הרשת שעלינו לקחת בחשבון הם אי נראות, היעדר קשר עין, צמצום תחושות ותקשורת טקסטואלית. מאפיינים אלו מאפשרים להסיר עכבות ומקדמים חשיפה גדולה יותר של תכנים אישיים, רגשות ומחשבות, ללא שיקול דעת או בקרה. הפעלת שיקול דעת במרחב הווירטואלי היא הכרחית וחשובה. יש לשקול האם התוכן שרוצים לשתף הוא פרטי או ציבורי, האם שיתוף התגובה או התמונה עלול לפגוע באנשים אחרים, האם נכנסים לכל אתר וכתובת שיש ברשת או מסננים את התכנים שצורכים.

https://www.youtube.com/watch?v=igAeJ-TPOsg&list=RDCMUCcoZAalDFqahuJRvmEPV-kQ&index=2  

https://www.youtube.com/watch?v=7qqCNkFAR6E

https://www.youtube.com/watch?v=DW2IuIzFuw8

 

 

  • ביטחון ברשת

הרשת הווירטואלית עלולה לחשוף לתופעות של אלימות, בריונות וסכנות נוספות. ישנם מקרים של חרמות, הצקות, הטרדות וסחטנות בקרב ילדים ובני נוער המתרחשים ברשת הווירטואלית. התנהגויות אלו גורמים לפגיעה, השפלה, מבוכה, פחד ומצוקה גדולה.

חשוב שכל החניכים ידעו שיש להם כתובת לפנות אליה במקרה שהם נפגעים או חשופים לפגיעה ברשת! לא להישאר לבד ולשמור בבטן. לעודד לפנות למבוגר משמעותי ולשתף. כמו כן יש אפשרות לפנות ישירות למוקד 105 המטה הלאומי להגנה על ילדים ובני נוער ברשת. יש אפשרות לעצור את הפגיעה.

במידה ואתן חשופות למקרה של פגיעה ברשת בסביבה שלכן, תפנו ותשתפו. מוזמנות לפנות ישירות לרכזים המלווים ולצוות חוסן. אנחנו רוצות להיות אתכן, ללוות ולתת להם כלים לנהל את המקרה.

[חשוב לציין שיש לנו אחריות לא רק בהפצה אלא גם בנוכחות פאסיבית בקבוצות עם תוכן לא ראוי ו\או הורדה של סרטונים ותמונות פרטיים ואינטימיים. הפצת תמונות הינה עבירה פלילית. ]

 

https://www.youtube.com/watch?v=kDGPVF5M8oo

https://www.youtube.com/watch?v=KBt1OHm2rKE

https://www.youtube.com/watch?v=5UGBRJQ90qs&list=PLGl9MUlo6URP8UbdBngBnEajbTS2uwM3X

https://www.youtube.com/watch?v=WZiZ7bQs_Jg

 

 

דעתך חשובה לנו