איתור סניפים וכפרי בוגרים
לעיתים בשגרה העמוסה קשה לנו לזהות ולראות עד כמה הקשר המשפחתי חשוב ומשמעותי לנו. בפעולה זו נמצא את נקודות הטוב במשפחתנו, נלמד כי חשיבות חיזוק המשפחה וטיב הקשרים בה אינם קשורים רק לרובד הפרטי שלנו אלא משפיעים לא פחות על הרובד הלאומי ועל עם ישראל כולו, ונחשוב כיצד אנו יכולים להשפיע בסביבתנו על חיזוק המשפחה.
הכנות לפעולה
ציוד נדרש
כיסאות, הכנת הנספחים בהתאם לפעולה, נייר דבק, דפי הצעה פרטית וכלי כתיבה, פינת קפה (רשות), מספרי שולחנות.
שלב א: גאים להיות חלק מהמשפחה (10 דקות)
בשלב זה נרצה להעצים את הראייה החיובית של המשפחה בעיני החברים.
אפשרות א: הכינו שני מעגלי כיסאות, פנימי וחיצוני, הפונים זה לזה (ספידייט).
הושיבו את החברים זה מול זה ועשו כמה סבבי שיח בין הזוגות על משפחתם דרך שאלות מנחות (נספח 2).
לכל שאלה תינתן דקה לשיח בין הזוגות, ובתום הזמן יזוזו כל יושבי המעגל החיצוני כיסא אחד ימינה (המעגל הפנימי יישאר לשבת במקום).
אפשרות ב: השמיעו מוזיקה ובקשו מהחברים להסתובב בחדר. בכל פעם שתעצרו את המוזיקה יצטוות כל חבר לחבר הקרוב אליו: אתם תציגו שאלה והם יענו זה לזה. הפעילו שוב את המוזיקה, הם יחזרו להסתובב, וכן הלאה.
הערה למדריך: בשבטים קטנים אפשר להישאר בזוג קבוע לכל אורך המשחק.
שלב ב: לימוד קצר ושיח (10 דקות)
עתה נענה על החידה: מה משותף לדאלי לאמה, ליוונים ולכל תא בגוף?! כיצד חיזוק המשפחה משפיע על כלל האומה, על עם ישראל?
סדרו מעגל ולמדו לימוד קצר בעזרת מקורות נוספים (נספח 3).
בקטע הראשון נבין יחד שהזהות היהודית נשמרת בזכות קיום המשפחה בישראל.
בקטע השני נראה שמבנה המשפחה בעם ישראל הוא סוד קיומו של העם כולו.
נסיים את הלימוד בחשיבה משותפת:
שלב ג: קפה סטארט-אפ (30 דקות)
לאחר שהבנו שחיזוק המשפחה הפרטית שלנו הוא משימה לאומית שמשפיעה על האומה הישראלית כולה, נחשוב על דרכי פעולה יצירתיות להשפיע על חיזוק המשפחות שסביבנו.
למדריכים: רעיונות גדולים נוצרים במרחב המאפשר שיתוף ומפגש בין מחשבות ורעיונות. נסו ליצור מרחב משותף של העלאת רעיונות וסיעור מוחות שיאפשר לחברים להעלות דרכי פעולה יצירתיות.
מהלך הפעילות:
על כל אחד מחברי הקבוצה לחשוב מה אפשר לעשות כדי לחזק את הקשרים במשפחה הישראלית. לאחר שתקדישו חמש עד עשר דקות למחשבה ולניסוח ההצעות, תלו את כל הדפים על הקיר.
הערה למדריכים:
אם לא כל החברים יעלו הצעות, אפשר להסתמך על הצעות החברים האחרים או לבחור מספר הצעות קטן יותר לתכנון ולעבודה.
כל קבוצה תתיישב במעגל סביב שולחן ותתחיל לרשום בפירוט כיצד להוציא את הרעיון לפועל (התכנון יכלול תוכנית, קהל יעד, מקום, ציוד, תאריך, שעה וכו’).
הערה למדריכים:
*אם אין שולחן עגול אפשר לסמן את מקום הישיבה בפתק עם מספר הקבוצה או בבלון הליום קשור לאבן עם מספר הקבוצה וכו’
*לאווירה טובה: זה הזמן להציב את פינת הקפה ולהניח בכל מעגל צלחת עוגיות
למשימה יוקצו 20 דקות לפחות.
← לאחר מכן התכנסו להצגת הרעיונות על ידי נציג מכל קבוצה וקבעו מפגש נוסף ליציאה לעשייה.
נספח 1 – חידה
חידה נושאת פרסים (לשלוח לפני הפעולה. תשובה תינתן בחלק השני של הפעולה) –
מה הקשר בין הדלאי לאמה, היוונים וכל תא בגוף?!
נספח 2 – שאלות מנחות:
יום אחד נודע לו כי לא הרחק ממקום מושבו מתקיים מחנה של ארגון יהודי שומר מצוות. ביקש המנהיג הישיש להיפגש עם ראשי המחנה.
בפגישה אמר להם: “אני נמצא בגלות הרחק ממולדתי זה עשרות שנים, וכבר מרגיש עד כמה קשה לשמור על הזהות, על צורת החיים הייחודית, הרחק מהבית. אתם עם שנמצא בגלות אלפי שנים, ואף על פי כן הצלחתם לשמר את זהותכם העצמית בצורה כה מרשימה וייחודית. מה הסוד שלכם?”
ניסו הכול להעלות רעיונות, זה אומר בכה וזה אומר בכה, עד שבסוף אמרה אחת הנשים: “מקור עוצמתנו וסוד הישרדותנו היא המשפחה היהודית. בכל מקום בעולם שאליו הגיעו זוג יהודים הגיע הכול – כל משפחה היא גרעין של עם שלם, יש בה מלך ומלכה, כוהן גדול ושכינה, הכול מקופל בה”.
הקשיב הדלאי לאמה, לחש לעצמו ואמר: “זהו… זהו הסוד… כאן טמון המפתח”.
בין הגזירות החמורות שגזרו עלינו גזרו גם על ביטול הייחוד המשפחתי, וכלשון המדרש עמדו וגזרו, וכל בן ישראל שעושה לו בריח או מסגר לפתחו ידקר בחרב.
אבל עמנו הבין גם הוא שכמוה של גזירה זאת כהמתת נשמת האומה, ועמדו ולחמו, נגד גזירה זאת יחד עם נגד יתר הגזירות החמורות להשכחת התורה במסירות נפש יוצאת מן הכלל, כשבראשם החסידים החשמונאים מתתיהו ובניו, וכשגברו עליהם וניצחום, קבעו לזכר זה שבכל בית יהודי ידליקו נר חנוכה איש וביתו. לסמל בזה החזרת העטרה ליושנה של איחוי ואיחוד התא-המשפחתי הישראלי” (שו”ת ציץ אליעזר חלק יב סימן לג).
נספח 4 – דף הצעות פרטיות
[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2018/10/נסםח-לפעולה.docx”]