איתור סניפים וכפרי בוגרים
אחרי שהכרנו את המשפחה שלנו והבנו את המושג משפחה ומה הוא כולל, נפגוש את החשיבות הגדולה של להיות שייכים למשפחה וננסה להבין מה כוחה של קבוצה לעומת היחיד ומה המשפחה מחזקת בי וביכולות שלי.
ציוד נדרש: תמונות תפקידים בבית, קערות, סוכריות גומי מכמה סוגים, שיפודים ונייר צלופן, הכנת נספחים נבחרים.
שלב א –
בשלב הראשון נראה שלכל אחד במשפחה יש תפקיד, וכל תפקיד חשוב ועוזר לבית להיות מקום נעים ויציב בעבור כולם. אם מישהו לא יעשה את תפקידו זה מקשה על האחרים, ולכולם נעים פחות. כך נבין כמה טוב שאנחנו חלק ממשפחה ולא כל אחד צריך לדאוג לבית לבד.
פזרו על הרצפה שלטים או תמונות של תפקידים שונים שיש בבית (נספח 1): ניקיון, בישול, קניות, זריקת הזבל, סיפור סיפורים, נהיגה באוטו, שטיפת כלים, סידור החדר.
בקשו מהחניכים לחלק את התפקידים לפי קבוצות: אבא, אימא, האחים, אני
(כדאי לשים תמונה בראש כל קטגוריה ובכך להקל על החלוקה המילולית).
שאלו את החניכים: מה קורה אם מישהו לא ממלא את התפקיד שלו? האם זה מקשה על המשפחה?
שלב ב –
אחרי שראינו שלכל אחד בבית יש תפקיד מעשי ויחד אנחנו יוצרים משהו אחיד ושלם, ננסה להבין שזה גם מה שקורה בצד הרגשי-נפשי ולא רק בצד המעשי-משימתי. המשפחה נותנת לנו כוח ועוזרת לנו להיות טובים ושלמים יותר.
אפשרות נוספת: כל חניך וחניכה יכינו שיפוד תודה למשפחתם עם גומי ופתקים של מה כל גומי מסמל, יעטפו בצלופן ויביאו הביתה.
בתום הכנת השיפודים כל חניך וחניכה ישתפו את חבריהם לשבט בתכונות שבחרו.
שלב ג – סיכום
בשלב האחרון בקשו מהחניכים שיכולים לשתף שישתפו את השבט בחוויה משמעותית שהייתה להם בבית.
כדאי לכוון את החניכים לחוויות משמעותיות על פי התכונות שבחרו לשיפוד הגומי. לדוגמה: לבקש מהם לספר סיפור על טיול משפחתי.
אפשרות נוספת לסיכום היא להפיק עם החניכים סרטון שבו הם מבטאים את הכוח של המשפחה. אפשר שכל חניך יכתוב, יצייר או יקשט שורה משיר, ותצלמו זאת להורים.
רעיונות לשירים אפשריים:
https://shironet.mako.co.il/html/indexes/works/104.html
נספח 1: איורים של תפקידים בבית
נספח 2: עשרת הבנים
היה היה אב ולו עשרה בנים. שלח האב את הבנים ליער וביקש מכל אחד לאסוף מקל. חזרו הבנים והביאו כל אחד מקל. אמר להם האב: “בואו ואלמד אתכם משהו”. לקח מקל אחד, שבר אותו לשניים, ואמר: “מקל אחד נשבר בקלות”. לקח את תשעת המקלות שנשארו, עשה מהם אגודה אחת, ניסה לשבור אותה – ולא הצליח. אמר האב: “ראו, בנים יקרים. גם אתם כמו המקלות, אם תלכו לבד יהיה קל לשבור אתכם, אבל אם תישארו יחד, שום דבר ואף אחד לא יוכל לשבור אתכם לעולם. זהו כוחה של קבוצה”.
נספח 3: כל שעה נשיקה מילים ולחן: חוה אלברשטיין
להקלה בהפרעות נשימה ועיכול
לא להפסיק לקחת עד סוף הטיפול
כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק
תרופה זו אין לשמור מילדים ותינוקות
לקחת בין הארוחות ועם הארוחות
כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק
לא צריך לאכסן במקום מיוחד
לא חשוך, לא קר ולא יבש
אפשר לקבל בלי מרשם של רופא
צריך פשוט לבוא ולבקש
כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק
כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק
אין חשש שהתרופה תפגע בערנות
אבל שימוש ממושך עלול לגרום לתלות
כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק
אם נטלת מנת יתר לא יקרה לך כלום
אין צורך לרוץ לחדר מיון
כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק
לעיתים רחוקות יש תופעות לוואי
נדודי שינה או סחרחורת (נדיר)
אך כל התופעות חולפות מעצמן
לאחר תקופת הסתגלות לתכשיר
כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק
כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק
תאריך אחרון לשימוש – עד עולם
תאריך אחרון לשיווק – סוף העולם
כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק
כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק