איתור סניפים וכפרי בוגרים
הרב חנן פורת היה אדם שחלם – ועשה. הוא היה מרצה, רב, חבר כנסת וסופר, וכל דבר עשה בגדלות. אך יותר מכול הרב חנן מסמל את מפעל ההתיישבות, ובעצם את מפעל החזרה של עם ישראל לנחלתו אחרי מלחמת ששת הימים. הרב חנן שמע קול ופעל בעקבותיו. מתוך סיפורו ופעולותיו נלמד ונמחיש את הצורך להתבונן במציאות ולפעול מתוכה.
1 החניכים ישמעו את סיפור חייו של הרב חנן פורת
2 החניכים ייחשפו לפעולות הרב מתוך הצורך שעלה במציאות
הקדמה: שתפו את החניכים שהיום אנחנו הולכים להכיר דמות חשובה ומשמעותית – הרב חנן פורת (אפשר להראות תמונה שלו, נספח 1).
שלב א
ספרו לחניכים את סיפורו של הרב חנן פורת בליווי תמונות של האנשים והמקומות (נספח 2).
הרב חנן (תמונה של ילד) נולד בכפר פינס (תמונה) וקראו לו חנן שפיצר. משפחתו שינתה את שם המשפחה לפורת כשהיה תינוק, ומאז נקרא חנן פורת. כשהיה בן חצי שנה עברה משפחתו לגור בכפר עציון (תמונה) עד מלחמת העצמאות, ואז פונו כל תושבי המקום. הרב חנן למד בישיבת כפר הרא”ה (תמונה) ובישיבת מרכז הרב (תמונה), היה חייל בצנחנים והשתתף במלחמת ששת הימים בשחרור העיר העתיקה והכותל.
(התמונות שתראו מעכשיו יהיו בצורה של חלקי פזל [נספח 3] וישמשו לחלק הבא. לאחר שתראו לחניכים את התמונות הניחו אותן על הרצפה.)
לאחר מלחמת ששת הימים היה הרב חנן ממקימי גוש אמונים – תנועה שפעלה לחידוש ההתיישבות הישראלית בארץ (תמונה). הוא כתב ספרים רבים, ובהם הספר ‘את ענת אנוכי מבקש’ (תמונה). הוא היה חבר כנסת וחוקק חוקים רבים, לדוגמה חוק יום ירושלים (תמונה של הכנסת) והקים את עמותת אורות חסד – עמותה העוזרת למעוטי יכולת (תמונה).
הרב חנן נפטר בו’ בתשרי לפני עשר שנים.
חלק ב
לאחר שסיפרתם את סיפורו של הרב חנן מונחות לפני החניכים ארבע תמונות בצורת פאזל: גוש אמונים, הספר ‘את ענת אנוכי מבקש’, הכנסת ועמותת אורות חסד. הציגו לחניכים עוד ארבעה חלקי פאזל המספרים על המצב בארץ בנוגע לארבע התקופות של התמונות המוזכרות לעיל. אם החניכים יודעים לקרוא, חלקו להם את חלקי הפאזל ובקשו שיקריאו את הכתוב בהם. אם לא, הקריאו בעצמכם.
אחרי הקראת כל חלק שאלו: מה אתם חושבים שהרב חנן פורת עשה בעקבות המצב הזה? קשרו את הפעולה שלו לתמונות שמונחות על הרצפה.
כך תחברו כל אחד מהחלקים לכיתוב המתאים לתמונה.
סכמו: הרב חנן פורת ראה במציאות כל מיני מצבים בעייתיים, חשב מה הוא יכול לעשות כדי לשפר אותם, ומתוך כך פעל! ממש כמו שלמדנו לעשות בשבוע שעבר.
חלק ג
ספרו לחניכים סיפור על אהבת הארץ של הרב חנן פורת (נספח 4).
שאלו: איזה ערך היה חשוב במיוחד לרב חנן לפי הסיפור?
הסבירו: הרב חנן פורת אהב מאוד את ארץ ישראל, היא הייתה חשובה לו והוא השקיע בה מאוד. הוא ראה שיש אזורים גדולים בארץ שהוא אהב כל כך שאף אחד לא גר בהם, לא שתל בהם פרחים, לא נטע בהם עצים, והם היו שוממים. לכן הוא החליט להקים במקומות האלה יישובים ולהפריח אותם.
שאלו את החניכים: מה אתם אוהבים במיוחד בארץ ישראל?
הערה למדריכים: אם השאלה נראית לכם מופשטת מדי לחניכים, שאלו: מה אתם אוהבים במיוחד בסביבת המגורים שלכם?
סיכום
בפעולה למדנו על הרב חנן פורת, שמענו את סיפור חייו ולמדנו על עשייתו ועל המפעלים הרבים שהיה שותף להם. ראינו דוגמה חיה לאדם שפעל מתוך התבוננות במציאות והבנה של הצורך הקיים.
נספח 1 –
תמונה של הרב חנן פורת
נספח 2 –
תמונות מחייו של הרב חנן פורת
ילד –
כפר פינס
כפר עציון
ישיבת כפר הרא”ה
ישיבת מרכז הרב
נספח 3 –
תמונות המעוצבות כחלקי פאזל:
גוש אמונים –
הספר ‘את ענת אנוכי מבקש’ –
הכנסת –
עמותת אורות חסד –
פאזל 1 – גוש אמונים: בארץ ישראל יש הרבה אזורים שלא גרים בהם אנשים
פאזל 2 – את ענת אנוכי מבקש: לבני נוער רבים יש שאלות על אמונה ועל החיים
פאזל 3 – הכנסת: יש מאבק מדיני למען ארץ ישראל והתורה
פאזל 4 – עמותת אורות חסד: יש משפחות שחסרים להן אוכל ובגדים
נספח 4 –
סיפור על הרב חנן ואהבתו לארץ ישראל ולכפר עציון
לוי אשכול היה ראש הממשלה
ואליו היו מגיעים אנשים חשובים לפגישה
יום אחד באה לה חבורה של נערים
ואמרו: לדבר עם ראש הממשלה אנחנו רוצים.
אחד הנערים היה הרב חנן.
הכניסם ראש הממשלה, והתיישבו סביב השולחן
שאל: “מה רצונכם ילדים?”
ענו: “את כפר עציון מחדש להקים!”
הרב חנן לא הסתפק בזה, ולראש הממשלה פנה:
“אני רוצה שנתפלל בכפר עציון כבר בראש השנה!”
וכך חזרו התושבים לכפר עציון
והם חיים להם שם בשלווה וביטחון.