איתור סניפים וכפרי בוגרים
החניכים יכירו את השלבים השונים בתהליך התשובה בדרך מעניינת וילמדו כיצד לערוך את התשובה הפרטית שלהם.
1. החניכים ייפגשו עם מקרים מעשיים של חזרה בתשובה.
2. החניכים יכירו את השלבים השונים בתהליך התשובה בדרך מעניינת.
3. החניכים ילמדו כיצד לערוך את התשובה הפרטית שלהם.
שלב א – המשחק ‘מחפשים את המטמון’ מוכר לכולם, ממריץ ומעניין. דרושה הכנה של הפתקים, כתבי חידה שהכנתם מראש. נחלק את השבט לשתי קבוצות. בכתבי החידה נכתוב מקרים, שכל אחד מהם מצביע על שלב בחזרה בתשובה. במסוך לכתב החידה תחביאו פתק ובו שם השלב (השלב בסוגריים בסוף בכל מקרה שמובא), כך שהקבוצה המגיעה ראשונה עם כל שלבי התשובה – מנצחת.
המקרים:
המלצתנו: כדאי שרק השורה האחרונה האומרת היכן הפתק הבא תהיה בצורת כתב חידה, והשאר בכתב רגיל.
כדאי לא להחביא את הפתקים לפי הסדר הכתוב כאן, כדי לעורר אותם לחשוב לבד מהו סדר השלבים.
שלב ב – לאחר ששתי הקבוצות חזרו, עליהן לסדר את השלבים לפי הסדר שנראה להן. לאחר מכן, בררו איתם מדוע סידרו כך את השלבים? לדוגמא: מדוע אי אפשר להתחרט מבלי להכיר בחטא? או- מה כל כך חשוב בשלב הקבלה לעתיד? שאלו אותם אם הרגישו רגש מיוחד או שהזדהו עם אחד מהמקרים, האם חשבו על מקרה דומה במהלך המשחק, מה קיבלו על עצמם לעתיד וכו’…
כדאי לקרוא להם את דברי הרמב”ם. ניתן לכתוב בגדול על בריסטול ולהאיר במשך כל חודש אלול ועשי”ת.
“אי זו היא תשובה גמורה. זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו, ופירש ולא עשה מפני התשובה, לא מיראה ולא מכישלון רוח.
ומה היא התשובה, הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בליבו שלא יעשהו עוד, שנאמר: ‘יעזוב רשע דרכו וגו”. וכן יתנחם על שעבר , שנאמר: ‘כי אחרי נחמתי’. ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם”.
(רמב”ם, הלכות תשובה פרק ב)
לאחר שאנו יודעים מהם השלבים בתהליך התשובה, כל אחד יוכל לעבור שלבים אלה בתהליך התשובה הפרטית שלו, וכדאי כבר להתחיל…