איתור סניפים וכפרי בוגרים
מדורת השבט בפתח, וזו הזדמנות לחוויה משמעותית משותפת. בעזרת הכנה מראש של משחקים, הצגות, חידונים, אוכל וחלוקת תפקידים תוכלו לגרום למדורת השבט להיות זמן ערכי, משמעותי וכיפי במיוחד, כך שכל החניכים ירגישו חיבור ושייכות. לפניכם כמה רעיונות. אל תבואו בידיים ריקות!
ציוד נדרש-
שירון (מצורף בקובץ נפרד)
לפני הכול חשוב שכל אחד יקרא, יפנים ויעביר הלאה את כללי הבטיחות לל”ג בעומר:
שאלות:
תשובות:
לוחות בינגו להדפסה ולמילוי
א – איך קראו הרומאים לירושלים? איליה קפיטולינה
ב – איזו תנועה נוסדה ביום זה? בני עקיבא
ג – באיזה אזור בארץ קבור רשב”י? גליל
ד – מה אמרה בת הקול על הציפור כאשר רשב”י ובנו יצאו מהמערה? “דימוס דימוס: (הצלה ושחרור)
ה – מה הייתה השתייכות המפלגתית של מקימי בני עקיבא? המזרחי
ו – מה הפסוק שרבי עקיבא דרש עליו “כלל גדול בתורה”? “ואהבת לרעך כמוך”
ז – איזה ספר כתב רשב”י? זוהר
ח – מנהג נוסף שעושים ביום זה? חלאקה
ט – מי היה הקיסר הרומי שהחריב את ירושלים? טיטוס
י – מי היה האיש שהלשין על רשב”י לרומאים? יהודה בן גרים
כ – מה בוער על ראש הגנב? כובע
ל – מי חיבר את הפיוט ‘בר יוחאי’? המקובל ר’ שמעון לביא
מ – מהיכן שתו מים רשב”י ובנו כאשר היו במערה? ממעיין שנבע לכבודם
נ – איזה רב חיבר את המנון בני עקיבא? הרב משה צבי נריה
ס – איך קוראים לתקופה בשנה שבה אנו נמצאים? ספירת העומר
ע – תלמידי איזה רב מתו במגפה? רבי עקיבא
פ – איפה הייתה המערה של רשב”י? פקיעין
צ – לאיזו עיר הגלו הרומאים את רבי יוסי לאחר שלא העיר לרשב”י על שגינה את הרומאים? ציפורי
ק – איך קוראים לקורבן שמביאים בתחילת ספירת העומר? קורבן העומר
ר – על מי אמר רשב”י שהם בנו גשרים לכבוד עצמם? הרומאים
ש – איך קוראים לקורבן שמביאים בסיום ספירת העומר? שתי הלחם
ת – מי מתו במגפה? תלמידי רבי עקיבא
לאחר שהחריב טיטוס את בית המקדש החלו הרומאים לבנות גשרים ושווקים ולתקן בתי מרחץ, הכול כדי להראות ליהודים שטוב וכדאי להתחבר אליהם. באותה עת ישבו יחד חכמי ישראל, והם רבי יהודה בר אלעאי, רבי יוסי ורבי שמעון בר יוחאי, ואיתם ישב גם יהודה בן גרים. פתח רבי יהודה ואמר: “כמה נאים מעשיהם של אומה זו: תיקנו שווקים, תיקנו גשרים, תיקנו מרחצאות!” רבי יוסי שתק, ולא אמר מאומה. נענה רבי שמעון בר יוחאי ואמר: “כל מה שתיקנו, לא תיקנו אלא לצורך עצמם: תיקנו שווקים להנאתם ולטובתם. תיקנו מרחצאות לעדן בהם את עצמם. תיקנו גשרים ליטול בהם מכס”.
הלך יהודה בן גרים וסיפר את הדברים לקרוביו וידידיו, ומתוך כך נודע הדבר גם לשליטים הרומאים, והם חרצו את דינם כך: רבי יהודה, ששיבח את הרומאים, יתעלה ויהיה ראש המדברים בכל מקום. רבי יוסי, ששתק, יגלה לציפורי. רבי שמעון, שגינה, ייהרג!
כאשר נודע הדבר לרבי שמעון ברחו מביתם הוא ובנו רבי אלעזר, והתחבאו בבית המדרש. בכל יום הייתה אשתו מביאה להם לבית המדרש פת לחם וכד מים.
כאשר גברו החיפושים חשש רבי שמעון שמא יתגלה מחבואם ואמר לבנו: “אני חושש שמא יצערו אנשי המלכות את אימא, והיא עלולה לגלות את מקום מחבואנו!” יצאו רבי שמעון ובנו מבית המדרש וברחו אל מחוץ לעיר והתחבאו במערה אחת, בכפר פקיעין אשר בגליל העליון. נעשה להם נס, ונבראו להם עץ חרובים ומעיין מים.
בזמן שהותם במערה הם פשטו את בגדיהם כדי שלא יתבלו, וישבו עד צווארם מכוסים בחול כשהם לומדים ועוסקים בתורה. רק בשעת התפילה לבשו את בגדיהם והתפללו בהם.
שתים עשרה שנים רצופות ישבו רשב”י ובנו במערה, ואיש לא ידע על מקום מחבואם חוץ מאליהו הנביא, שהיה בא אליהם פעמיים בכל יום ולומד עימם. באותו זמן הגיע רבי שמעון למדרגותיו הנשגבות, ושם נתגלו לו סתרי תורה.
לאחר שעברו שתים עשרה שנה מת המלך והגזרה התבטלה, אלא שלא היה מי שיודיע על כך לרבי שמעון בר יוחאי. בא אליהו ועמד על פתח המערה ואמר: “מי יודיע לבן יוחאי שהמלך מת וגזרותיו התבטלו?” שמעו זאת רבי שמעון ובנו ויצאו מהמערה.
בצאתם מהמערה ראו בני אדם כשהם חורשים וזורעים. התפלא רבי שמעון על העולם שנוהג כמנהגו, ואמר: “כיצד מניחים הם חיי עולם ולא לומדים תורה ועוסקים בחיי שעה?” כל מקום שעליו הסתכלו רבי שמעון ובנו רבי אלעזר מייד נשרף. יצאה בת קול ואמרה להם: “האם יצאתם מן המערה כדי להחריב את עולמי? חזרו למערתכם!”
חזרו למערתם וישבו שם שנים עשר חודשים נוספים. נענה רבי שמעון ואמר: “כבר נענשנו דיינו”, ואז שוב יצאה בת קול ואמרה: “צאו ממערתכם!”
כשיצאו מן המערה פגשו בצייד, שהיו בידו קשת וחיצים לצוד בהם ציפורים. עמדו וראו שיש ציפורים שניצודות, ויש ציפורים שאינן נלכדות. כששמע רבי שמעון בת קול מן השמיים האומרת: “דימוס, דימוס!” (הצלה ושחרור), לא הייתה הציפור נלכדת, וכשיצא הקול והכריז: “ספקולא!” נלכדה הציפור.
אמר רבי שמעון לרבי אלעזר בנו: “אם ציפור אינה יכולה להילכד אלא אם כן נגזר עליה מן השמיים, נפש האדם בוודאי שלא! למה עלינו להתחבא?”
לאחר שיצאו מהמערה שוב ראה רבי אלעזר כי האנשים עוסקים בהבלי העולם הזה ואינם עוסקים בתורה. היה רבי אלעזר מעניש אותם, ורבי שמעון מרפא אותם. אמר לו רבי שמעון לבנו: “בני, די לעולם אני ואתה, שאנו עוסקים בתורה!”
בערב שבת עם חשכה ראו זקן אחד כשהוא מחזיק בידו שתי חבילות הדסים וממהר לביתו. שאלו אותו: “למה לך חבילות אלו?”
אמר להם: “לכבוד שבת הבאתי אותן, להריח בהן!”
שוב שאלו אותו: “למה לך שתיים, ולא די לך באחת?”
אמר להם: “אחת כנגד ‘זכור’, ואחת כנגד ‘שמור!'”
אמר לו רבי שמעון לבנו: “בוא וראה כמה חביבות הן המצוות על עם ישראל!” ושניהם שמחו מאוד על שמצאו בדרכם יהודי יקר זה. נתיישבה ונחה דעתם, ולא הקפיד עוד רבי אלעזר.
צירופים והיפוכם
חידות ‘פר’
חידות פילים
חידות הוא והיא
מטפונס:
חומרים: עוף שלם, ירקות חתוכים לקוביות, אורז, תבלינים
אופן ההכנה: שוטפים היטב את העוף, מתבלים את הירקות החתוכים, ממלאים את העוף דרך החלק האחורי בירקות ובאורז.
מורחים את העוף מבחוץ בפפריקה ובשמן ועוטפים היטב בנייר כסף.
חופרים בור באדמה, ממלאים אותו בגחלים לוהטות מהמדורה ומכניסים את העוף לתוכו, את העוף מכסים שוב בגחלים לוהטות ומבשלים אותו כך שעתיים.
לאחר שעתיים מקלפים בזהירות רבה את נייר הכסף, חותכים את העוף ואוכלים. בתיאבון!
עראייס:
חומרים: פיתות, בשר טחון, שמן ותבלינים
אופן ההכנה: מתבלים את הבשר הטחון (פפריקה, פלפל, פטרוזיליה, מלח, שום, בצל), פותחים את הפיתה וממלאים אותה בבשר הטחון.
את הפיתה מורחים מבחוץ בשמן ומניחים על המנגל לצלייה קלה משני הכיוונים.
נוטלים ידיים ואוכלים. בתיאבון!
פונדו:
חומרים: שוקולד, שמנת מתוקה או צמחית, פירות (בננה, תפוח, תות, תפוז, אגס), סוכריות גומי, ביסקוויטים, במבה, שיפודים
אופן ההכנה:
ממסים את השוקולד עם השמנת בתוך פינג’אן. במקביל מסדרים על השיפודים גומי, פירות, במבה, ביסקוויטים ודברים טעימים נוספים.
לאחר שהשוקולד נמס טובלים את השיפוד בשוקולד ואוכלים בהנאה רבה!
בתיאבון!
סמורס:
חומרים: שוקולד, מרשמלו, ביסקוויטים
אופן ההכנה:
מניחים על ביסקוויט אחד כמה קוביות שוקולד מריר, שורפים מרשמלו אחד על שיפוד ומייד מניחים אותו על השוקולד המריר כאשר הוא עוד לוהט ויכול להמס את השוקולד. מניחים מעל קוביות שוקולד נוספות, וסוגרים מעל בביסקוויט.
אוכל את הכריך המושקע והמושחת שהכנתםJ
לחלופין אפשר להכין את הכריך (ביסקוויט, שוקולד, מרשמלו, שוקולד, ביסקוויט), ולצלות אותו קלות במדורה.