איתור סניפים וכפרי בוגרים
לקראת יום גוש קטיף נכיר לחניכים את גוש קטיף ואת מפעליו, ננסה להבין את חשיבותו של יום זה ואת הערך המוסף שלו ובסופו של דבר נקבל עלינו משהו לאור הפעולה שחווינו. נבין במהלך הפעולה כי מה שאנחנו רוצים לשמר מגוש קטיף הוא את המהות, את הערכים ואת דרך החיים של התושבים. דברים אלו רלוונטיים היום, שכן העשייה והפעילות נמשכים, וגם הערכים ודרך החיים של תורה ועבודה שהיו בגוש קטיף.
שלב א –
פתיחה: פתחו במשחק שם קוד שהמושגים בו קשורים לגוש קטיף (נספח 1). לאחר כל ניחוש של צמדי מושגים או חשיפת מילה הרחיבו בהסבר קצר על המושגים המדוברים. הרעיון של המשחק הוא היכרות עם מושגים מתוך החיים בגוש קטיף וחיבור שלהם אלינו.
שלב ב –
שאלו את החניכים מה המכנה המשותף למושגים במשחק ואם הם יכולים לחלק אותם לשתי קטגוריות. כוונו אותם לחלק את המושגים לקטגוריות של תורה ושל עבודה.
נראה שקצת קשה לחלק את הדברים לקטגוריות של תורה ועבודה משום שהתחומים מעורבים זה בזה. תושבי גוש קטיף חיו חיים של תורה ועבודה שבאו לידי ביטוי בכל אופי החיים בגוש.
שלב ג –
דונו עם החניכים על הרלוונטיות של יום גוש קטיף ועל חשיבותו היום.
עשו זאת במשחק אמת או חובה: סובבו בקבוק, ובכל פעם שני החניכים שהבקבוק פונה אליהם צריכים לדון בדילמה (נספח 2). הדילמות עוסקות ברלוונטיות של יום גוש קטיף היום.
נסו לכוון את החניכים לכך שיום גוש קטיף רלוונטי גם היום, מכיוון שהמהות של גוש קטיף עדיין קיימת אף על פי שגוש קטיף אינו בידנו. תושבי הגוש ממשיכים לפעול ולחיות בדרך שפעלו בגוש קטיף, והערכים עדיין קיימים ורלוונטיים גם לכל אחד ואחת מאיתנו.
שלב ד –
קראו קטע של הרב ערן תמיר (נספח 3). הקטע עוסק ברוח של הנוער ובכל העשייה שהנוער פעל לקראת הפינוי, ונחתם במילים: “כל זה הוא הערובה, המפתח, להשלמת המשימה העומדת לפנינו”.
פתחו דיון: מהי המשימה שלנו היום? עברו 13 שנה מאז הפינוי; מה אנחנו יכולים לעשות עכשיו? אחרי שגוש קטיף כבר אינו בידנו, איך אנחנו יכולים לשמר את הרוח שלו?
שלב ה –
פזרו על הרצפה תמונות מגוש קטיף (נספח 4). שאלו את החניכים אילו ערכים עולים מהתמונות ומהפעולה על אנשי גוש קטיף, ובקשו מהם לבחור ערך אחד שהם מזדהים איתו ורוצים ליישמו בחייהם כדי להתחבר לדרכם של אנשי גוש קטיף ולהמשיכה.
סיכום – סכמו את הפעולה: הבנו שהרוח המיוחדת של אנשי גוש נשארת איתנו גם היום, לאחר הפינוי. גוש קטיף נשאר רלוונטי משום שאנשיו המשיכו בדרך שלהם; הם הקימו יישובים חדשים והמשיכו במשימות הלאומיות. הערכים שאנשי גוש פעלו על פיהם רלוונטיים לכל אחד ואחת מאיתנו, ואנחנו יכולים לפעול וליישם אותם בחיים שלנו. כך אנחנו יכולים גם להמשיך במובן מסוים את דרכו של גוש קטיף.
נספח 1 –
שם קוד:
הוראות המשחק
התחלקו לשתי קבוצות, ולכל קבוצה מנו רב-מרגלים אחד. שימו על השולחן 25 קלפים, על כל אחד מהם מילה. לרבי המרגלים יש “אינדקס” שמציין מי מהקלפים מייצג סוכן שמשתייך לצוות האדום ומי לצוות הכחול. המטרה של כל רב-מרגלים היא לרמוז לקבוצה שלו רמז המורכב ממילה וממספר כדי לסייע להם לזהות את הסוכנים שלהם. המילה היא הרמז, המספר הוא מספר הקלפים המתאימים לרמז זה.
המטרה של שחקני הקבוצה היא לפרש את הרמז שנתן רב-המרגלים ולהצביע על המילה שאליה התכוון. ברגע שאחד משחקני הקבוצה מניח את האצבע על המילה שהקבוצה בחרה, רבי המרגלים חושפים לאיזו קבוצה המילה שייכת, ולפי זה שמים עליה קלף בצבע הקבוצה.
יש גם מילים חסרות צבע, ועליהן שמים קלף לבן. אלו מילים שאינן מקנות ניקוד.
יש מילה אחת שאם שחקני הקבוצה בוחרים בה המשחק נגמר, וזו המילה בעלת קלף בצבע שחור.
המשחק נגמר כאשר קבוצה סיימה את כל המילים שהוקצו לה לניחוש.
הרחבות למושגי המשחק :
*מאתר מרכז קטיף
* בבחירה להתיישב בחבל ארץ מיוחד מתוך שליחות ציונית ודתית
* באמונה ביכולת האדם להפריח את השממה כחלק משיבת עם ישראל לארצו
* בגיבוש דרכי ההתמודדות עם מתקפת הטרור המתמשכת
* בעיצוב דרך המאבק בתוכנית ההתנתקות ובשאלה אם להישאר בגוש עד הרגע האחרון
* בבחירה להמשיך את בניין הקהילות גם לאחר העקירה, בהתאם לאתגרים הציוניים החדשים
3. פנים מול פנים – הבחירה בזמן המאבק ליצור שיח פתוח וחיבורים בחברה הישראלית במקום ניתוק ומאבק אלים.
הרחבות למושגי המשחק
נספח 2 –
דילמות
איזה ערך מוסף בחיים שהיו בגוש קטיף מצדיק קיום של יום זיכרון מיוחד? (הרי יש הרבה מושבים דתיים וקיבוצים דתיים שחיים חיי תורה ועבודה) |
לצערנו גוש קטיף אינו המקום היחידי שפונה במדינת ישראל לאורך השנים. האם חשוב לשים דגש מיוחד על מקום מסוים? (מדוע לא יום עמונה, יום סיני? |
האם חשוב לציין את יום גוש קטיף? מה הערך המוסף של יום זה? |
האם עלינו להתעסק במה שהיה, או שמא עלינו לשאת מבט לעתיד? |
האם יש עניין ערכי בשמירה על השמות המקוריים שהיו בגוש קטיף (יישובים ששמרו על שמם, מוסדות ומפעלים), או שזה רק עניין רגשי |
נספח 3 –
“כולנו הנוער של קיץ תשס”ה (הרב ערן תמיר, עלון מכון מאיר לפרשת ניצבים)
על כן אהובינו, נוער יקר ונפלא שלנו, אשרינו שזכינו לחיות בדור גאולה שבו מתגלה הנוער בכל עוצמתו ובכל גדולתו.
עינינו ראו ולא זר כיצד חציתם שדות קוצים ביום ובעיקר בלילה וניסיתם להגיע לגוש בכל דרך אפשרית.
ראינו את התנאים שבהם חייתם שבועות שלמים, ללא מקום לינה מסודר, ללא מקלחת ראויה,
והסתפקתם באוכל מינימלי. התפעלנו מהעזרה שהגשתם באופן בלתי נלאה לילדי הגוש בקייטנות ובפעילויות הרבות שארגנתם והפעלתם.
ראינו כמה השקעתם בעבודה בחממות, בשיפוץ ובניקיון הבתים להכינם לדיירי הגוש החדשים.
ראינו את עמידתכם האיתנה בצמתים בנחישות ובהתמדה למרות החום הכבד.
ראינו את הפנים אל פנים שעשיתם עם החיילים והחיילות, עם השוטרים והשוטרות במשך שעות ארוכות, ללא הפסקה.
את הערכים והמוסר שיצאו מכם מתוך כבוד וענווה למי שעמד מולכם,
מתוך אמונה שלמה בצדקת דרכינו וביכולתנו לקרוע את רוע הגזרה, החל מכפר מימון ועד בית הכנסת בנווה דקלים.
ראינו גם כיצד הסתופפתם והצטופפתם בבתי הכנסת לתפילות אין-סופיות וללימוד תורה.
ראינו את הקפדתכם על הצניעות ועל ההפרדה בין בנים לבנות למרות מספרכם הרב (בלי עין הרע).
ראינו את אמונתכם הגדולה. התרגשנו והתפעמנו מהשירה והריקודים ומההקשבה וההערצה הבלתי מתפשרת שלכם לתלמידי חכמים, רבניכם ומוריכם. אנו גם רואים אתכם כעת מתנדבים בכל בתי המלון בארץ בהתמדה וברגישות וללא עייפות מתוך תחושת שליחות עמוקה לעזור למגורשים בכל דרך ואף הפעוטה ביותר. ראינו את אהבתכם העצומה לארץ וליושבים עליה ומפריחים את שממתה.
עשיתם את כל זה בניקיון ובטהרה, לא מתוך אינטרס אישי ולא מתוך ציפייה להפיק מכך רווח כלשהו.
האחריות שלקחתם על עצמכם לא הלכה לאיבוד. מסירות הנפש שלכם לא ירדה לטמיון.
כל זה הוא הערובה, המפתח, להשלמת המשימה העומדת לפנינו.
נספח 4 –
תמונות לערכים:
מתוך אתר גוש קטיף