איתור סניפים וכפרי בוגרים
בני עקיבא היא תנועת נוער. מה פירוש המילה “תנועה”? למה בחרו להשתמש בשם הזה?
תנועה מבטאת את היכולת שלנו כקבוצה להשתנות, לפעול, להתקדם ולקדם בהתאם למציאות. אבל איך נדע מה עלינו לעשות? כיצד עלינו לפעול?
בפעולה הקרובה נחווה כיצד הקב”ה שולח לנו רמזים דרך המציאות כדי שנבין מה עלינו לעשות, איך עלינו לפעול. אנחנו פשוט צריכים לשים לב.
ציוד נדרש:
נספחים לפי המתודות שבחרתם.
שלב א :
פעולה זו בנויה על חדר בריחה. חלקו את החניכים לשתי קבוצות וערכו ביניהן תחרות מי מצליח לפענח את הקוד הסודי ולצאת מהחדר. אפשר לערוך את התחרות לשתי הקבוצות במקביל בחדרים נפרדים או בזו אחר זו באותו החדר.
מומלץ להגדיר מראש זמן מרבי. אם עד אז לא יצליחו החניכים לגלות את הקוד הסודי, יפתחו המדריכים את הדלת, והקבוצה השנייה תנצח ניצחון אוטומטי.
מטרת חדר הבריחה היא שהחניכים יעמיקו העמקה חווייתית בתפיסה שלמדנו בפעולה הקודמת. החניכים צריכים להתבונן במציאות שמולם, לחשוב מה היא אומרת להם, אילו רמזים היא שולחת להם, ולפעול בהתאם. ככה בדיוק הקב”ה מצפה מאיתנו לעשות. הוא מכניס אותנו למצבים ומצפה שנתבונן ונלמד מה עלינו לעשות כתוצאה מכך.
במהלך המשימות יאספו החניכים שישה מקלות ארטיק, וכדי לפענח את הקוד הסודי הם יצטרכו לחבר את המקלות בסדר הנכון כך שייווצר כיתוב שיחשוף להם את הקוד הסודי (נספח 1). הם יצטרכו להזין את הקוד במנעול שניצב על הדלת וכך לפתוח אותה. אין חובה להשתמש במנעול, אפשר להדביק על הדלת דף (נספח 2) שעליו הם צריכים לכתוב את הקוד, וכך המדריכים יוכלו לפתוח את הדלת.
רשימת ציוד:
מנעול עם קוד של שלושה מספרים או דף (נספח 2), שישה מקלות ארטיק שעליהם כתוב הקוד הסודי כמפורט בפתיחה, חמישה בלונים, פתק שכתבו עליו “שמות יד” (נספח 3), ספר תנ”ך או חומש שמות ועוד כחמישה ספרים אחרים, תמונה של ים (נספח 4. עדיף להדביק את התמונה על מצע קשיח), שתי מעטפות, ארבע תמונות של השבט מכל מיני אירועים, תיבה, פתק שכתובה בו המילה “אצ’יקיקיקוקו” או כל שם של מורל אחר (נספח 5), קערה מלאת חול או אדמה, לוח שעם, כרטיסיות (נספח 6), כ-40 נעצים, כ-15 גומיות משרדיות או גומיות שיער, פתק הנחיות (נספח 7), ארבע חולצות בארבעה צבעים, שמונה אטבים, שני אטבים לכל צבע של חולצה, חוט שישמש חבל כביסה, ארבעה דפים, על כל דף כתובה אחת מהאותיות “מ”, “ט”, “ו”, “ס” (נספח 8), חוטי דיג, כשבעה מטוסי נייר, דפים כמספר החניכים, עטים כמספר החניכים, שלטי מוטיבציה (נספח 11)
כיצד הדברים מסודרים בחדר?
מהלך הפעילות:
הכניסו את החניכים לחדר. יהיה להם טלפון אחד. עמדו גם אתם בתוך החדר. שלחו להם הקלטה:
“חניכים יקרים!
בחודש הקרוב ננסה לסגל לעצמנו תפיסה חדשה. תפיסה שמרגילה את עצמנו להתבונן במציאות, לחשוב מה הקב”ה מנסה ללמד אותנו דרכה ולפעול בהתאם. בשעה הקרובה נתרגל את התפיסה הזו. אתם נכנסים עכשיו לחדר, והוא יינעל מייד. כל דבר בחדר יכול לסייע לכם למצוא את קוד הפתיחה של הדלת. התבוננו סביבכם, היו קשובים, נסו לחשוב אילו סימנים ורמזים נשלחים אליכם כדי שתבינו את המשימה. כל דבר שתעשו יוביל אתכם לדבר הבא. בהצלחה!”
מייד לאחר מכן שלחו להם את הקישור הזה:
https://www.youtube.com/watch?v=jjnDqVEr8Gw (קישור לסיפור מעשה בחמישה בלונים)
שלב ב :
לאחר שהחניכים יצליחו לפתוח את הדלת ותכריזו על הקבוצה הזוכה אספו את כל החניכים למעגל ושאלו אותם:
סכמו: כמו שבמשחק הייתם צריכים להתבונן בחדר, לחשוב ולפעול בהתאם, ככה זה גם במציאות. הקב”ה לא תמיד אומר לנו במפורש מה עלינו לעשות, לא קיבלנו הנחיות מפורטות מה לעשות בכל מצב מחיים, והרבה פעמים אנחנו עומדים נבוכים מול המציאות ולא יודעים מה עלינו לעשות, או גרוע מזה, לא מנסים להבין. הייתם יכולים להיכנס לחדר, לחכות שהזמן יעבור, ובסוף היינו פותחים לכם את הדלת. אבל מה עשינו בזה? חטאנו לשליחות ולמהות שלנו.
הנושא השנתי הוא “קול קרא והלכתי”: אנחנו צריכים להתרגל להתבונן במציאות, לחשוב מה ה’ רוצה מאיתנו ולהתנהג בהתאם. הקב”ה מזמן לנו כל הזמן דברים ורמזים. אנחנו יכולים להתעלם מהם, אבל מצופה מאיתנו, כאנשים מאמינים, כחברי תנועת נוער שמטרתה לשנות את המציאות, לחשוב מה עלינו לעשות לנוכח המציאות ולפעול כדי לקדם את העולם.
שלב ג :
חלקו לכל חניך וחניכה דף ועט. בקשו מהם לכתוב אירוע חריג שקרה להם השבוע ולנסות לחשוב בשביל מה הקב”ה זימן להם את האירוע הזה ומה עליהם לעשות בעקבות האירוע והמחשבות עליו.
בסוף אפשר לתת לכמה חניכים לשתף במחשבותיהם.
נספח 1
נספח 2
נספח 3
נספח 4
תמונה של ים
נספח 5
נספח 6
בקובץ מצורף
נספח 7
מתחו גומיות בין הנעצים של התשובות הנכונות על פי הסדר:
נספח 8
מ
ט
ו
ס
נספח 9
ארטיק
נספח 10
דוגמה למשימה בנספח 7
נספח 11
שלטים לאווירה ולחידוד המסר
קול קרא והלכתי
חשבו: מה המצב אומר לכם?
התבוננו היטב ונסו לחשוב: מה עליכם לעשות עכשיו?
רק אם תהיו קשובים תצליחו לצאת מכאן
מה הדבר הזה מנסה לרמוז לכם?