איתור סניפים וכפרי בוגרים
לדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!
| רש”ר הירש שמות פרק כח, בגדי הכהונה
כבר הערנו בפירושנו לעיל פסוקים ב – ג, שבגדי הכהונה צריכים להיות “משל ציבור” (מכספי הציבור), ומעובדה זו לבדה מתבקשת המסקנה החשובה, שרק כהן הלבוש בגדים אלה דינו ככהן. רק כך הוא מופיע כמשרת האומה במקדש התורה; רק כך נעשית עבודתו עבודת האומה במקדש תורת ה’; ורק כך רוכש הרעיון המתבטא בעבודתו תכונה של מצוה שה’ נתן לאומה בתורתו (…) בלא הבגדים אין הכהן אלא איש פרטי בלבד, ומעשיו אינם אלא מעשי רצונו הסובייקטיבי, ובכך הם מנוגדים ניגוד גמור לאותה מחשבה שטיפוחה הוא יסוד היסודות של מקדש התורה. זאת ועוד: בלא הבגדים עומד הכהן המשרת כשאישיותו האינדיבידואלית חשופה לעין כל, והחולשות והמומים הדבקים אף בטובי האנשים מציגים אותו בנקל כדמות מלאה פגמים, הרחוקה מאד מן הדמות האידיאלית שצריכה להתגלם בחזון הקרבן כדוגמה התואמת את תורת ה’ (…) הכהן הלבוש בגדי כהונתו אינו מופיע כמות שהוא, אלא כמות שהוא צריך להיות לפי מצוות תורת ה’, ודוקא בכך שהוא עוטה את בגדי הכהונה לפני גשתו אל עבודת הקודש, הרי הוא מעלה על דעתו ועל דעת זולתו את חוסר שלמותו ביחס לדרישות המקדש.
בגדי הכהונה שלובש הכהן אינם סתם בגדים. לפי רש”ר הירש רק עם בגדים אלו הכהן באמת נחשב כהן, מפני שאלו בגדים שבאים מתרומות הציבור, ומכוחם הופך הכהן לשליח ציבור. בכל בגד אחר שלובש הכהן הריהו אדם פרטי, עם חסרונות ופגמים. אך ברגע שהוא לובש את מדי שליח הציבור – בגדי הכהונה, הוא מתעלה להיות שליח העם ופגמיו לא נחשבים יותר, לא בגלל שהוא חסר פגמים אלא בגלל שהוא לא בא בשמו אלא בשם כל העם לשליחותו הגדולה.
רק כהן הלבוש בגדים אלה דינו ככהן (…) בלא הבגדים אין הכהן אלא איש פרטי בלבד | רש”ר הירש
בוחן פתע
יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!