מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

נתינה שהיא מתנה

נתינה שהיא מתנה

לימוד שבועי לצוותי נחשון - פרשת משפטים

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
פרשת שבוע
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה

לדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!

צוללים למקורות

| שמות פרק כב, פסוק כד

אִם-כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת-עַמִּי, אֶת-הֶעָנִי עִמָּךְ–לֹא-תִהְיֶה לוֹ, כְּנֹשֶׁה; לֹא-תְשִׂימוּן עָלָיו, נֶשֶׁךְ.

 

| רש“ר הירש

מבחינת המשפט הכללי, אין בלקיחת ריבית, כשלעצמה, משום מעשה עוול בעיני התורה. הריבית אינה מנוגדת למושג המשפט, אלא לעקרון היסוד שעליו תיבנה החברה היהודית. אילו הותר למלווה היהודי לראות את עצמו כ”נושה” גרידא, כמי שמתוך נדיבות-לב גמורה מסר את כספו לשימושו של איש פרטי אחר לזמן ידוע, – הרי שהיה זכאי גם לגבות ממנו תשלום תמורת ויתורו הזמני על כספו או תמורת השימוש שהלווה עושה בכספו. אולם, דווקא זאת מנעה התורה ממנו. הכסף שהלווה אינו כספו שלו ורק שלו (…) כספו הוא גם קניין ה’, וההלוואה – מצווה היא, והלווה אינו איש פרטי בלבד, הוא “עמי”, אחד מבני קהל ה'(…)

לא הדל והאביון יבקשו את האיש האמיד, אלא בעל ההון ישים עינו בין שכניו ויבקש להשפיע מהונו על מי שזקוק לו. יותר משהעני זקוק לעשיר, – הרבה יותר, ובמשמעות גבוהה בהרבה, זקוק העשיר לעני. העני ימצא בעשיר רק משענת בשעת דוחקו בחייו הגשמיים, ואילו העשיר ימצא בעני את תכלית ייעודו במובן הרוחני והמוסרי העילאי: להרים מס כניעה לה’ מכל פרוטה ופרוטה שהפקיד בידו. בשעה שה’ מעניק לנו רכוש, הרי שהוא שומר לעצמו את השליטה על דרכי השימוש ברכוש זה, ובראש הנהנים מרכוש זה העמיד את “עמו” (…) זאת רוח הצדקה, וזה מושג המצווה היהודית, שחוללה את נס קיומו של עם ישראל עד היום הזה, והתגלמותה העילאית היא מצוות ההלוואה (ראה פירוש דברים טו, ח). ומפני רוח הצדקה והמצווה – סר משפט הריבית.

 

ובקיצור…

כשאדם מלווה לחבירו, אין בעיה מוסרית בכך שייקח ממנו ריבית על ההלוואה. אך התורה לא מרשה ליהודים לקחת מאחיהם ריבית. מדוע? מסביר הרש”ר הירש שהכסף שניתן לנו מהקב”ה אינו עד הסוף “שלנו”, ולכן אין לנו זכות לעשות בו ככל העולה על רוחנו. הקב”ה נתן לנו את הכסף למטרה מסוימת – לעשות איתו “צדקה”, את המעשים הנכונים, מתוך הכרה שזהו פיקדון מאת ה’. ובעוד שלעני הצדקה היא רק עזרה חומרית, לעשיר זוהי עזרה גדולה הרבה יותר – רוחנית ומוסרית. מתוך עיקרון זה נובעת המצווה שלא להלוות בריבית לאחינו היהודים – לא בגלל שזה לא צודק, אלא בגלל שלא כך מצווה ה’ שתיראה החברה היהודית.

 

נתון לדיון

סיבות להתנדבות בקרב בני נוער מתוך דו”ח “התנדבות בישראל”, מכון ירושלים למחקרי מדיניות, 2020.

 

  • האם יש מניעים “אגואיסטים” שבגללם אנחנו מתנדבים? אם כן, האם יש בכך בעיה?
  • על פי הסקר “תחושהתטובה” היא הסיבה המרכזית להתנדבות. האם זה נכון בעיניכם?
  • אילו תועלות אישיותתיש בנתינה לפי דבריו של רש”ר הירש שלמדנו?

 

בוחן פתע

  • השלימו את המשפט: “יותר משהעגל רוצה לינוק – …” ?
  • איך נקרא ההיתר ההלכתי בעזרתו ניתן להלוות עם ריבית?
  • מי שר “לתת את הנשמה ואת הלב”?

 

יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!

 

דעתך חשובה לנו