איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתאים לשבתלדף לימוד מעוצב להורדה לחצו כאן!
| רש"ר הירש שמות פרק כ פסוק יד
אמנם כן: עשרת הדיברות הם קווי יסוד וראשי פרקים לכל שאר החוקים והמצוות.
אם נעיין בסדר שבו ערוכים קווי – יסוד אלה, נמצא בו דבר אמת הזורע אור על כללות המושג של תורת ה' (…) וזה דבר האמת האמור בכך: כל ענייני ה"דת" וכל מה שנקרא "עבודת ה' בלב ובמחשבת אמת" – הם כאין וכאפס, אם אין להם הכוח למשול במוצא פינו ובמעשי ידינו, בחיי משפחתנו וחברתנו. רק במעשינו, במובנם הרחב ביותר, נוכיח כי באמת ובתמים "עובדי ה'" אנחנו. וכן היפוכו של דבר: כל מידה טובה בחיי החברה היא כאין וכאפס ואינה עומדת במבחן, כל עוד תכליתה אינה אלא להגיע לידי חוקיות חיצונית ולעשות את הישר בעיני אדם, אך תזנח את החוקיות הפנימית ולא תתמוך את יתדותיה במצפוני הלב ובטוהר המחשבה הפנימית. כי רק ה' יראה ללבב וישפוט הרהורי לב האדם. כל מעשה טוב וישר צריך לעלות מתוך הלב פנימה, וכל רחש טוב שבלב צריך לבוא לידי מעשה, כשעיני האדם נשואות תמיד אל ה', וזה שורשה ומזונה של כל מחשבה טובה. זאת הרוח המרחפת על יסודות תורת ה', ורוח זו מאחדת את שני הלוחות – הלוח של המצוות שבין אדם למקום והלוח של המצוות שבין אדם לחברו – עד שאין להפריד ביניהם.
בלוחות הברית ישנם שני לוחות, הלוח הראשון של מצוות "בין אדם למקום", והשני של מצוות "בין אדם לחבירו". היה אפשר לחשוב שבלוח הראשון יהיו רק מצוות שקשורות לאמונה פנימית, ובלוח השני רק מצוות מעשיות וחיצוניות. אך בפועל גם בלוח הראשון ישנן מצוות מאוד מעשיות (שבת, כיבוד הורים) וגם בלוח השני ישנן מצוות מאוד פנימיות (לא תחמוד, לא תתאווה). מכך לומד רש"ר הירש שעבודת ה' לא יכולה להיות רק במחשבה בתוך הלב או רק במעשים חיצוניים. כל עיקרון מחשבתי חייב גם ביטוי מעשי, וכל מעשה טוב חייב את השורש הפנימי שמחבר אותו לקב"ה. וכך מתחברים הם שני הלוחות זה לזה, "והיו לאחדים בידך".
הסקר פורסם בכאן ,11 רוזנר ופוקס, 28/9/23
כל מידה טובה בחיי החברה היא כאין וכאפס ואינה עומדת במבחן, כל עוד תכליתה אינה אלא להגיע לידי חוקיות חיצונית ולעשות את הישר בעיני אדם | רש"ר הירש
בוחן פתע
יודעים את התשובות?
שלחו למספר- 0523662637
היכנסו להגרלה, ואולי תזכו בפרס!