איתור סניפים וכפרי בוגרים
מסר: החיים האמתיים מתרחשים במציאות ולא במרחבי המדיה. סרטים, סדרות ומשחקי מחשב
יכולים ליצור לנו אשליה של עולם חי ותוסס, אולם חשוב לזכור לשים להם גבולות – ושהחיים
האמיתיים נמצאים פה עם המשפחה, החברים והעולם הרוחני-תורני שלנו.
שלב א – הכיף שבעולם האמיתי:
שחקו עם החניכים שלכם את המשחק שהם הכי אוהבים לשחק. זה יכול להיות חיי שרה, הדגל,
כדורגל או מחניים. (נסו אפילו לשתף אותם בבחירת המשחק, לשאול אותם מה הכי בא להם לשחק).
המטרה של שלב זה היא לחדד אח”כ את ההבנה שכיף ושמחה אמתיים נמצאים בעולם האמיתי.
שלב ב – מעשה בתפוח אדמה:
אחרי זה הקריאו להם את הקטע הבא:
שמעו חברים, סיפור אמיתי,
שהיה, כך אומרים, בעיר הולדתי, סיפור קטן שחולל מהומה, על ילד שהפך לתפוח אדמה. היה היה ילד צעיר וחביב היה קורא ספרים, למוזיקה מקשיב אהב ציור וצבע, אהב גם לטייל הכיר כל חיק של טבע בארץ ישראל. הכל נראה מושלם, עד יום האסון בו הכניסו ההורים טלוויזיה לסלון “טלוויזיה בסלון – מה רע?” תשאלו ולמען האמת – גם הם עוד לא גילו. מדי פעם בפעם, כשהיה לו קצת זמן היה יושב הילד מול המסך הקטן יושב עם הצלחת, אוכל מול המרקע רואה “כותרות מבט”, ו-יאללה, למיטה. החודשים חולפים, הנה הילד משתנה. פתאום מהטלוויזיה הוא “מה זה” נהנה. ויכוחים אין ספור, בלי סוף ובלי תכלית האם סוף-סוף ירשו לו לראות את התוכנית… אמרו אז ההורים: בשביל דבר כזה חבל לריב, הבן גדול, מבין מה הוא רוצה. והילד המבין קפץ למטבח, מרח לעצמו פרוסה ובצעד וחצי פרץ לסלון, וכבש את הכורסא. וכך ממרומי כסא מלכותו שלט, לכאורה, בטלוויזיה – שפחתו. ולא הבחין, ולא הרגיש, אמת לאמיתה שהוא בעצם עבד, והיא השליטה. שעות הוא ישב שם, בוהה המסך את צבע הדשא בחוץ הוא שכח עורו, שאיבד כל מגע עם השמש איבד את צבעו, לא נותר בו אף נמש וצבע חום אפרפר וקצת שחור כיסה לאט לאט את העור. אמו דאגה, גם אביו לא שקט, הילד לא זז מהבית כמעט… (רק פעם אחת הוא יצא – זה שנים כדי לראות סרט וידאו אצל השכנים) נחמה אחת הייתה להורים – לפחות בלילה אין שידורים. והילד, למרות ששנים הוא תקוע יום יום על הכורסא, משבוע לשבוע אם הוא לא מתפקד במחלתו המשונה |
לפחות יש לו שמונה שעות שינה.
זמן חלף, זמן עבר, ואף אחד לא ראה איך מתקרבות כפות הרגליים אל הבטן המלאה איך קרבות כפות הידיים אל הגוף ומתעגלות איך לאט הוא התנפח, איך עיניו הופכות גדולות. ואז יום אחד הוא קם, לקח 2000 שקלים וחיבר את עצמו ישירות לכבלים אמר שלום לטלוויזיה הכללית ועכשיו הוא כן יודע מה הוא מפסיד… מסביב לשעון, מול מסך מהבהב ישב לו הילד, כבר לא מתלהב מכוח ההרגל, מחוסר ברירה לא יודע מה קורה מחוץ לדירה. זמן חלף, זמן עבר, ובשלווה הכללית אף אחד לא שם לב לאוזנו השמאלית. אבל מי שהביט ובדק במכוון יכל לראות התחלה של ניצן. חולפים הימים, מתחלפות תוכניות כולם התרגלו והמשיכו לחיות והילד – פורח! כל בוקר הוא קם מוצא עוד עלה, עוד ענף, עוד תלתן. זמן חולף, זמן עובר, עליהם ועלינו ובסלון שכבר מזמן הוא חדרו של ילדנו ממשיכה הטלוויזיה- מלכת הילדים לכשף את הילד במבחר להיטים ואז ביום בהיר נכנס האבא לסלון חיפש איזה ספר, אולי חיפש עיתון הביט על הכורסא וברוב תדהמה גילה שבמקום ילד – יש שם תפוח אדמה. תפוח אדמה גדול בצבע חום אפור יושב לו שם: גדול, דומם, בלי שמש ובלי אור. זהו הסיפור הקטן שחולל מהומה על ילד שהפך לתפוח אדמה. ואת הסיפור הזה חשבתי לספר לכולכם, כי כמו שזה קרה לילד- זה יכול לקרות גם לכם! |
שלב ג – משחק ההגדרות:
משחקים עם החניכים את ‘משחק ההגדרות’.
מהלך המשחק:
מעמידים את כל החניכים בשורה, ומקריאים להם משפטים שמבטאים רצונות ושאיפות בנושא
המדיה. כל מי שמסכים עם ההגדרה מתקדם צעד קדימה (עליכם לוודא שכל הצעדים יהיו שווים
בגודלם).
לאחר שהקראתם את כל ההגדרות, כל חניך מסמן על הרצפה (ניתן להיעזר בנייר דבק/מדבקות
וכו’) לאן הוא הגיע.
לאחר מכן, כל החניכים חוזרים לנקודת ההתחלה ומקריאים להם משפטים שמבטאים מעשים יום
יומיים בנושא המדיה וכל מי שמזדהה עם המשפט מתקדם צעד קדימה.
כך יהיה אפשר לחדד לחניכים את הפער בין הרצוי למצוי בנושא זה. מוצעים לפניכם 9 משפטים
כבסיס. אבל חשוב מאוד שתשנו אותם/תוסיפו/תורידו משפטים לפי מה שמתאים לכם ולקבוצה
שלכם:
שלב ראשון – רצוי:
שלב שני – מצוי:
שלב ד – דיון ומסר:
דונו עם חניכים שלכם על מכלול הנקודות שעלו במהלך הפעולה. נסו לדון בשאלות הבאות: מדוע
אנחנו מעדיפים לבוא לסניף ולא להישאר בבית לשחק במחשב? מה ההבדל בין סוגי ההנאות שהם
גורמים לנו?
ביחס לקטע, נסו לחשוב- במה אנחנו דומים לאותו ילד שנהפך לתפוח האדמה? איך אנחנו מונעים מעצמנו להגיע למקום הזה? כיצד אפשר לשים גבולות למדיה?
חשבו איתם גם על התופעה שבה אנשים חווים חוויות דרך המצלמה. האם צריך אולי קצת לצמצם
בה?
שלב ה – סרטון:
אם יש באפשרותכם להראות לחניכים את הסרטון הבא (‘חיים בעולם וירטואלי’) – מומלץ להראות להם אותו:
שלב ו – צ’ופר:
מי שלא מביט מפסיד
פקחו את העיניים,
הסתכלו על העולם,
העולם מלא ביופי
והיופי חינם,
תענוג להסתכל!
איזה יופי לעיניים
אם יודעים להסתכל
החיים יפים כפליים!
אז מי שלא מביט
מי שלא מביט
מי שלא מביט מפסיד את כל היופי.
מי שלא מביט
מי שלא מביט
מי שלא מביט
מפסיד!