מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פעולה שבטית לקראת שבועות

פעולה שבטית לקראת שבועות

כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא א | חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מעגל השנה | שבועות
5 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

חג השבועות נקרא גם חג מתן תורה, זהו הזמן שבו אנו ניצבים כל שנה מחדש ומקבלים על עצמנו את התורה, כאנשים וכעם. אז מה יש בתורה שכל כך חשובה לנו? למה עמ”י קיבל את התורה בכזו שמחה למרות שיש בה כל כך הרבה הגבלות וחוקים? יחד ננסה להבין מה התורה בבסיסה ולהתחבר לשבועות מחדש.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שהתורה היא מתנה מיוחדת
  2. החניכים ילמדו על חשיבותה של התורה בחיינו
  3. החניכים ישתפו בדרכים לחיזוק הקשר שלהם עם התורה.

מהלך הפעולה

 

פתיחה:

אפשרות א’- (בזום)- שחקו טאבו- שלחו לחניך מילה בוואצאפ ובקשו ממנו להציג את המילה מבלי להגיד את המילים למטה.( נספח 1)

אפשרות ב’ (בוואצאפ/ בזום-) בצעו מכירה פומבית של כל מיני דברים- שאלו את החניכים מה הייתם עושים כדי לקבל (: מנוי לבריכה לשנה, עוגת שוקולד שווה, 100 במבחן, וכד’..) לאחר כמה דברים תגידו להם שעכשיו יש “משהו”- משהו ממש ממש שווה להביא (מבלי להגיד שזו התורה כמובן) להם ויקבל אותו מי שיציע את הדבר הכי שווה בעד, אבל אתם לא מגלים מה זה..

אחרי שהם יציעו הצעות- תספקו להם שזאת התורה.

שאלו את החניכים- למה הסכמתם/ לא הסכמתם להתאמץ בשביל ה”משהו?”

הסבירו- זה בעצם מה שענו עם ישראל במעמד הר סיני- “נעשה ונשמע” היא בעצם לקבל משהו בלב שלם כשאין לך מושג מה זה.. נשמע מוזר? ננסה להבין מה גרם להם לעשות זאת….

 

שלב א – 

שאלו את החניכים- מהי תורה בשבילכם?

בזום- בקשו מהם לצייר על דף ולהרים למסך ציור שמבטא מבחינתם את התורה.

בוואצאפ- בקשו מהחניכים שישלחו אימוג’י שמתאר את התחושות שלהם ביחס לתורה.

לאחר מכן שאלו את החניכים- למה לדעתכם הם הסכימו לקבל משהו שהם לא יודעים בכלל מהו?

לזום- בקשו שישתפו

בוואצאפ- בקשו מהחניכים שיכתבו משפט אחד שלדעתם מבטא את הסיבה .

הסבירו- עם ישראל הבין במעמד המיוחד שיש כאן משהו גדול, הם עברו את יציאת מצרים, את הניסים את עשר המכות ולמדו שהקב”ה בחר בהם, ואם הוא נותן להם את התורה כנראה שיש כאן משהו גדול מאוד. גם אם לא מבינים.(לשבטים קטנים ניתן להסביר-  זה כמו שאנחנו סומכים על אנשים שמשמעותיים לנו ומאמינים אם הם יביאו לנו משהו שיעזור לנו..)

אז מה יש בה בתורה הזאת?

 

שלב ב – 

התורה כמצפן מוסרי.

  • הציגו לחניכים מצוות/ תמונות של מצוות שונות ובקשו מהם למיין אותן לשתי קבוצות.( נספח 2) קבוצה אחת- “הייתי חושב על זה לבד”, קבוצה שניה-” לולא התורה זה לא היה קורה” . בוואצאפ ניתן לשלוח תמונות ולבקש שישלחו אימוג’י של לייק ודיסלייק, או לחילופין את הרשימה  ושימיינו אותה.

 בזום ניתן לבקש מהחניכים להביא פתק אדום ופתק שחור- ולכל תמונה עליהם להרים את הפתק המתאים. או לעשות לייק וכף יד על כל אחת מהאופציות.

  • לשבטים צעירים: הקריאו את הסיפור “תורה סחורה”.(נספח 3) שאלו את החניכים :

מדוע התורה הייתה טובה מכל סחורה ? מה ניתן ללמוד מהסיפור על התורה?

לשבטים בוגרים:  כתבו או הקריאו את המשפט הבא: ”

 אמר הקב”ה לישראל: בני בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין”.

שאלו את החניכים- מה אומר המשפט? כיצד התורה היא תבלין בחיים שלנו?

סכמו- התורה באה להיות מעין מצפן אנושי, יש לה כוח להציב את האדם במקום טוב ונכון יותר מול החיים, מול עצמו מול החברה ומול הקב”ה. התורה היא כוח שמכוון אותנו להיות אנחנו ממקום אמיתי.

 

שלב ג – 

ראינו שלמרות שזה לא פשוט, עמ”י קיבל את התורה מבלי לדעת מה היא כוללת כיוון שידעו שהקב”ה מביא להם מתנה וסמכו עליו באמונה שלמה שהיא הדבר הנכון ביותר למציאות.

שאלו את החניכים-

  • האם במבט לאחור אתם מסכימים איתם? התורה אכן מסייעת לנו לחיות חיים טובים ונכונים יותר? מדוע?
  • הקריאו את הקטע של אור החיים על התורה לשבטים קטנים ניתן במקום הקטע להשמיע א להקרין את השיר  https://www.youtube.com/watch?v=aktElnQz6Xs (שבטים גדולים לאחר קריאת הקטע:

“ושמחת בכל הטוב” על דרך אומרו (תהלים קמ”ה) טוב ה’. ולהעירך על זה אמר בכל הטוב פירוש דבר הכולל כל הטוב ואין זה אלא הקב”ה שהוא מקור הטוב, אשר נתן לך פירוש כי דבר זה אין ערך אליו אלא מתנת חנם. ואמר “לך”, לשלול זולתו לא מלאך ולא שרף יזכה לזה. גם ירמוז במאמר “בכל הטוב” אל התורה כאומרם ז”ל (ברכות ה, א) “ואין טוב אלא תורה”, שאם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה היו משתגעים ומתלהטים אחריה ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם:

(אור החיים על דברים · כו · יא )

 

שלב ד – סיכום:

ראינו שעמ”י מסכים לקבל את התורה מתוך הבנה שיש כאן משהו גדול ומיוחד שלא ניתן לו לחיות נכון בלעדיו. התורה היא דרך החיים בה אנו צועדים, מערכת שלמה של מוסר, מצוות והדרכות שכוללת את כל הטוב בעולם ומתוך כך גורמת לנו היות אנשים טובים יותר .

בקשו מהחניכים לכתוב על דף כיצד לדעתם אנו יכולים לחזק את הקשר שלנו לתורה. ערכו סבב בו כל אחד ישתף את תובנותיו.  (ניתן לעשות זאת גם במסך שיתוף https://padlet.com/ptochen/ymgswsiylieh938b היכנסו לקישור ולחצו למעלה על האפשרות “הכן מחדש”.)

 

נספחים

 

נספח 1-

תורה

שבועות

הר סיני

מצוות

שבת

 

תיקון ליל שבועות

לילה

ערים

תורה

מעמד הר סיני

 

מגילת רות

בועז

חיטים

נעמי

דוד המלך

 

חסד

מצווה

נתינה

עני

צדקה

 

 

נספח 2-

לא תרצח

לא תגנוב

כבד את אביך ואת אמך

מעשר לעניים

נטילת ידיים לפני אוכל

שמירת שבת

לא תחמוד

לא לאכול חמץ בפסח

לא להעיד לפי שמועה מפי אחרים

לא לאכול טריפה

לא לרחם על עני בדין

לא לקחת שוחד

לפרוק המשא מבהמתו של חברו שנפלה

לא לבשל בשר בחלב

 

נספח 3-

תורה וסחורה – אגדה עממית מעשה בחכם אחד שנסע בספינה, והיו בה סוחרים עם סחורתם. בדרך היו הסוחרים משוחחים בעניניהם ומראים זה לזה את סחורתם. והחכם היה יושב מן הצד ושותק. אמרו לו הסוחרים : וסחורתך איפה היא? אמר להם: אתי היא. חפשו הסוחרים בכל הספינה ולא מצאו כל סחורה שלו. החלו מלעיגים על החכם שאין סחורתו נראית לעין ואינה תופסת מקום. והחכם – היה יושב ושותק. כשקרבו לחוף התנפלו שודדי ים על הספינה ושדדו את כל אשר היה עליה. עלו הסוחרים ליבשה כשהם דלים וריקים כעניים המחזרים על הפתחים. ואותו חכם נכנס לבית-המדרש והחל לדבר דברי תורה. ראו האנשים בבית- המדרש מה רבה תורתו של אותו חכם, חלקו לו כבוד רב . לא עברו ימים רבים ומינוהו לרב עליהם. ראו הסוחרים והבינו מהי הסחורה שהיתה עם אותו חכם, שאינה נראית לעין ואינה תופסת מקום ועל-כן אי אפשר לקחתה ממנו. באו הסוחרים אל החכם ואמרו לו: סלח לנו שהיינו מלעיגים עליך. עכשיו ידענו: סחורתך טובה משלנו . ששלנו אבדה ושלך קיימת. שלנו – נטלו מאתנו ולא נשאר לנו דבר, ושלך – אתה נותנה לרבים ואינך חסר ממנה כלום.

 

דעתך חשובה לנו