איתור סניפים וכפרי בוגרים
חקלאי עלול לראות במצוות השמיטה מצווה מגבילה ומאתגרת, שנה שבה הוא אינו יכול לעבוד את אדמתו, ולעיתים אף ייאלץ למצוא בה מקור פרנסה אחר. פעמים רבות בחיים האדם רואה את החיים מהזווית המצומצמת שלנו ואינו מבין את המשמעות הגדולה של מעשיו. בפעולה זו ננסה להרים מבט ולהבין שיש תמונה גדולה יותר, וה’ הוא שמוביל אותה.
מקור 1
“תמים תהיה עם ה’ א-לוהיך: התהלך עמו בתמימות ותצפה לו ולא תחקור אחר העתידות, אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות – ואז תהיה עמו ולחלקו” (רש”י על דברים יח, יג).
מקור 2
“ובאמת מה מקום לקושיות חס ושלום לשאלות. הן אמת שיסורים כמו אלה שאנו סובלים עתה באים רק לכמה מאות שנים, אבל מכל מקום איך נרצה להבין את מעשה ה’ אם גם קלח אחד של עשב שעשה ה’ לא נבין. ומכל שכן שנפש לא נשיג ומכל שכן מלאך וכל שכן את דעתו יתברך. ואיך נרצה בדעתנו להבין מה שהוא יתעלה ויתברך יודע ומבין?” (הרב קלונימוס קלמן שפירא הי”ד, אש קודש, עמ’ קלט).
מקור 3
“בהסתכלות החלקית של האדם הסופי אין הטוב המוחלט שביצירה נחשף. הניגוד בולט ביותר ואינו נתפס בביטול. ישנו רע שלא ניתן לפירוש ולהבנה. רק תפיסת העולם בשלימותו יכולה לאפשר לאדם את ההצצה לתוך מהות-הסבל. אבל כל זמן שהשגת האדם מצומצמת ומסורסת היא, ואין הוא רואה אלא קטעים בודדים בדרמה הקוסמית ובעלילה הכבירה של ההיסטוריה, אי-אפשר לו לחדור לתוך כבשונו של הרע ולחביון-הסבל. משל, למה הדבר דומה? לאדם המסתכל בשטיח נהדר, מעשה-חושב, שציור מרהיב עין רקום עליו, מצדו השמאלי. האם הבטה כזו תיהפך מקור חוויה איסתטית נשגבה? לדאבוננו הגדול, אנו רואים את העולם מסטרו השמאלי; לפיכך אין בידנו לתפוס את מסגרת ההוויה הכול-כוללת שרק בתוכה אפשר לגלות את תכניתה ומהותה של פעולה הקב”ה” (הרב יוסף דב סולובייצ’יק, קול דודי דופק).