איתור סניפים וכפרי בוגרים
לקראת יום ירושלים בררו עם החניכים מהי ייחודיותה של ירושלים בעבור עם ישראל והעולם כולו. בררו יחד על מה אנו חוגגים, ועם זאת למען מה אנו עדיין מתפללים ופועלים.
מדריכים יקרים, יש לפעולה מגוון שלבים ואפשרויות העברה; עברו על כל המהלך ובחרו את החלקים המתאימים ביותר לשבטכם.
כדי לפתוח את הפעולה באופן קליל, חלקו את החניכים לשתי קבוצות וערכו תחרות על ידי שאילת שאלות בנושא ירושלים (נספח 1). שאלו את השאלות לסירוגין, ובכל פעם קבוצה אחרת תצטרך לענות. הגבילו את זמן נתינת התשובות כדי לגרום למשחק להיות מאתגר יותר.
הניחו את התמונה של מקום א’ (נספח 2) במרכז המעגל והעמידו את החניכים סביבה. הסבירו לחניכים שכעת תשחקו משחק מסירות בכדור, ועל כל חניך וחניכה שהכדור מגיע אליהם לומר מהר ככל האפשר אסוציאציה – מילה שעולה להם בראש כאשר הם חושבים על המקום הזה. לאחר כמה מסירות, תלוי בשיקול דעתכם וכן בכך שכל החניכים שותפים לפחות פעם אחת במהלך המשחק, עברו לתמונה הבאה. התמונה האחרונה היא תמונתה של ירושלים, ובסבב זה מומלץ שכל החניכים ישתתפו.
לא חובה להשתמש בכל המקומות, אפשר להשתמש רק בחלק ולסיום להשתמש בירושלים.
אם אין לכם אפשרות להדפיס את התמונות, אפשר לומר את שם המקום בעל פה.
להלן רשימת המקומות:
בסיום המשחק שאלו את החניכים:
הסבירו לחניכים שאפשר לראות שתשובותיהם על ירושלים מיוחדות ושונות מתשובותיהם על מקומות אחרים. כל מי שמגיע לירושלים מרגיש שמדובר במקום מיוחד, חווה התרגשות יוצאת דופן.
כמו כן, כידוע, בכל סיום אירוע אנו מזכירים את ירושלים בשיר ‘אם אשכחך ירושלים’. אנחנו מזכירים אותה בחתונות על ידי שימת אפר על ראש החתן, אנחנו משאירים חלק לא מסויד בבית לזכר חורבן ירושלים ואפשר לראות שהעולם כולו מתעניין בירושלים באופן יוצא דופן.
ציינו לחניכים שיום ירושלים חל בע”ה בשבוע הבא, בתאריך כ”ח באייר. בתאריך זה לפני 50 שנה שחרר צה”ל את ירושלים מצבא ירדן, ועלינו לברר מדוע אנו חוגגים ושמחים בו.
בשלב זה אפשרות א’ קלילה יותר ואפשרות ב’ מורכבת יותר, בחרו במתאימה לכם על פי היכרותכם עם השבט. אם אתם מעוניינים בפעולה ארוכה יותר אתם יכולים לבצע את שתי האפשרויות בזו אחר זו.
אפשרות א’: הניחו את שלל התמונות במרכז המעגל ובקשו מחניכים שונים לציין מיהו ‘המנהל האחראי’ של כל אחד מן המקומות. כשתגיעו לירושלים העמיקו את השאלה, שאלו את החניכים שוב ושוב מיהו המעניק לירושלים את אורה. במהלך התשאול התקדמו מתשובות כמו ‘ראש העירייה’ דרך ‘עם ישראל’ אל ‘הקב”ה בכבודו ובעצמו’.
שאלו את החניכים (לא חובה):
סכמו במילים שלכם: ירושלים היא עיר הקודש שבה בחר הקב”ה לשכן את שמו בעולם. זהו המקום שבו היה בית המקדש ובו הוא עתיד לשוב ולהיבנות – בית המקדש המאחד את עם ישראל וכן את העולם כולו לעבודת ה’ ולתיקון העולם.
אפשרות ב’: אמרו לחניכים שישנו ציטוט מוכר על ירושלים. צטטו אותו באופן חלקי ובקשו מאחד החניכים המתנדב להשלים את הציטוט: “ירושלים אורו של ? (עולם) ומי אורו של ירושלים? (הקב”ה)” הניחו את נספח 3 במרכז המעגל וערכו דיון:
סכמו במילים שלכם: ירושלים היא עיר הקודש שבה בחר הקב”ה לשכן את שמו בעולם. זהו המקום שבו היה בית המקדש ובו הוא עתיד לשוב ולהיבנות – בית המקדש המאחד את עם ישראל וכן את העולם כולו לעבודת ה’ ולתיקון העולם.
הקריאו כסיכום את אחד משני הצ’ופרים:
– אפשרות א’: נספח 4
בקטע זה מתאר אלי לנדאו סיטואציית המלחמה שבה חזרו הצנחנים לכותל והתרגשו מאוד מהמאורע ההיסטורי שלו חיכה עם ישראל שנים רבות.
חשוב להדגיש שיש עוד דרך ארוכה לשלמות ירושלים – אנו מתפללים ופועלים לבניית בית המקדש השלישי במהרה בימינו.
– אפשרות ב’: צ’ופר נספח 5
הרב שטיינזלץ מסביר שיום ירושלים הוא יום חגיגה על הזכות שיש מקום קדוש בארץ ישראל ובעולם שבו בחר הקב”ה כמקום קדוש.
בתחילה דנו על הייחודיות של ירושלים בהשוואה למקומות האחרים שאנו מכירים, לאחר מכן הבנו שירושלים מיוחדת בכך שהיא נבחרה על ידי הקב”ה להיות המקום הקדוש שממנו יצא דבר ה’ לעולם כולו, ולבסוף הבנו שזוהי הסיבה האמתית לחגיגות ביום ירושלים.
חשוב להדגיש שיש עוד דרך ארוכה לשלמות ירושלים – אנו מתפללים ופועלים לבניית בית המקדש השלישי במהרה בימינו.
שאלות – רמה א’
א – השער שדרכו נפרצה הדרך לעיר העתיקה.
ב – הבניין המקודש ביותר לעם ישראל.
ג – האזור שבו שוכנים הכנסת, מוזאון ישראל וקריית האוניברסיטה.
ד – המלך המזוהה ביותר עם ירושלים.
ה- המלך ששיפץ את בית המקדש השני.
ו – קשת עתיקה בסמוך לכותל.
ז – הר ממזרח לעיר העתיקה, שבו שוכן בית קברות יהודי גדול.
ח – בית כנסת ידוע ששוקם בכיכר המרכזית של הרובע היהודי.
ט – מחריבו של בית המקדש השני.
י – המוזאון הלאומי להנצחת השואה במערב ירושלים.
כ – אחד האזורים המקודשים היום ליהדות בעיר העתיקה.
ל – אזור בכביש תל אביב–ירושלים שהתנהלו בו קרבות קשים, ושוחרר בשנת תשכ”ו.
מ – הישיבה שהקים בירושלים הרב קוק זצ”ל.
נ – אחד מרובעי העיר העתיקה.
ס – המלך שהגיע עם 180,000 חיילים עד חומות ירושלים, ונסוג.
ע – אחד ממתחמי בית המקדש.
פ – שער בצפון העיר העתיקה.
צ – אחד מהרי ירושלים.
ק – כינוי לירושלים בשיר של יום שני.
ר – קיבוץ בתחומי העיר.
ש – המלחמה שבה שוחררו כל שטחי ירושלים.
ת – שכונה ידועה בדרום-מרכז ירושלים.
תשובות רמה א’
א – האריות
ב – בית המקדש
ג – גבעת ר”ם
ד – דוד
ה – הורדוס
ו – וילסון
ז – זיתים
ח – חורבה
ט – טיטוס
י – יד ושם
כ – כותל המערבי
ל – לטרון
מ – מרכז הרב
נ – נוצרי
ס – סנחריב
ע – עזרה
פ – פרחים
צ – צופים
ק – קריית מלך רב
ש – ששת הימים
ת – תלפיות
שאלות רמה ב’
א – מבצר שהקים הורדוס מצפון להר הבית.
ב – בית חולים ידוע הפועל עד היום, שבעבר פעל בעיר העתיקה וכעת שוכן מחוץ לחומות.
ג – שמו של עמק בעיר ליד העיר העתיקה.
ד – בית עבודה זרה בהר ציון, שהוקם בתחילת המאה ה-20.
ה – בית קברות ממלכתי בעיר.
ו – דרכו האחרונה של אבי הנצרות.
ז – מושל ירושלים שהשלים את בניין בית המקדש השני.
ח – כינוי לשערים בדרום הר הבית.
ט – בית יתומים לבנות ששרידיו מצויים עד היום במרכז העיר.
י – העם שממנו נכבשה ירושלים.
כ – שכונת יוקרה בסמוך לשכונת ימין משה.
ל – עמק במערב ירושלים שבו שכן כפר ערבי, ומצוי בו מעיין ידוע.
מ – השכונה הראשונה מחוץ לחומות.
נ – שכונה ישנה מחוץ לחומות, אחת הציוריות בירושלים (‘הסוהו הירושלמי’).
ס – אירוע דתי המתקיים בכל ראש חודש.
ע – גן ה_____, מקורב לקונסוליה האמריקנית.
פ – שכונה גדולה בצפון ירושלים שהוקמה לפני כעשרים שנה.
צ – החטיבה שפרצה אל העיר העתיקה כשהוחזרה לידינו.
ק – נחל הסמוך לעיר העתיקה שהיה גבולה הטבעי בימי קדם.
ר – השכונה שבה שוכן משכן הנשיא.
ש – הנקודה שדרכה עברו מירושלים לחלקי העיר הכבושים עד לשחרורם.
ת – בית כנסת מרכזי בעיר העתיקה שפוצץ בידי הירדנים.
תשובות רמה ב’
א – אנטוניה
ב – ביקור חולים
ג – גיא בן-הינום
ד – (כנסיית) דורמציון
ה – הר הרצל
ו – ויה דולורוזה
ז – זרובבל בן שאלתיאל
ח – (שערי) חולדה
ט – טליתא קומי
י – יבוסי
כ – כפר דוד
ל – ליפתא
מ – משכנות שאננים
נ – נחלת שבעה
ס – סיבוב עשרים
ע – עצמאות
פ – פסגת זאב
צ – צנחנים
ק – קדרון
ר – רחביה
ש – שער מנדלבאום
ת – תפארת ישראל
שאלות מגוונות
מי אני? אתרים ואישים הקשורים לירושלים
תשובות
” ירושלים אורו של עולם,
ומי אורה של ירושלים?
הקדוש ברוך הוא! “
(בראשית רבה נ”ט, ח’)
זעקתו של צנחן / אלי לנדאו
לפתע שמעתי קריאה, חייל שראה ראשון את הכותל המערבי, השמיע צעקה: “אני רואה את הכותל המערבי”. כולנו פרצנו אחריו דרך שער קטן, ומששנו את האבנים באהבה גדולה שנדלקה פתאום בכל לב. חיילים נצמדו אל הכותל והחלו למרר בבכי. אינני זוכר, במשך שלושת ימי הקרב על ירושלים העתיקה, חיילים בוכים, למרות העובדה שראו את טובי רעיהם נפגעים. ואילו עתה כרעו ליד הכותל ומררו בבכי כילדים קטנים. חיילים שפניהם מכוסים זיפי זקן ועיניהם אדומות מעייפות של קרב, התחבקו והתנשקו כשהם צועקים: “ירושלים שלנו”!!!
יום ירושלים, חשיבותו גדולה הרבה יותר מאשר ציון היום בו שוחררה העיר משלטון זר. מעלתו של היום הזה בכך שהוא נחוג לכבודה של העיר המיוחדת הזו… יום שאיננו מתייחס דווקא לחורבנה או לבניינה של ירושלים, לצערה או ליופיה, אלא יום של שמחה והודאה על עצם קיומה. שמחה על כך שיש כאן מקום מיוחד, על שזכינו לכך שבעולמנו תהיה נקודה של חיבור עם העולם העליון.
החג על ירושלים הוא חג חדש- בדורות ראשונים לא זכינו לזה, ולא ידענו שאפשר להלל ולשמוח על ירושלים סתם כך, גם בטרם נבנתה על תילה… על כך שגם כאשר ירושלים מושפלת- לא ניתן לכסות את מהותה… גם כשהיא בשאול תחתיות, היא עדיין מקור הברכה.
(הרב שטיינזלץ, אהבת ירושלים, חיי עולם עמוד 224)