מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מי את ירושלים?

מי את ירושלים?

מהותה של ירושלים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | ירושלים
  • פעילות פנים
6 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

לקראת יום ירושלים בררו עם החניכים מהי ייחודיותה של ירושלים בעבור עם ישראל והעולם כולו. בררו יחד על מה אנו חוגגים, ועם זאת למען מה אנו עדיין מתפללים ופועלים.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו מה מיוחד בירושלים בהשוואה לשאר המקומות שהם מכירים.
  2. החניכים יפנימו שירושלים היא עיר הקודש שבה בחר הקב”ה לשכן את שמו בעולם.
  3. החניכים ישתפו בתחושותיהם (בדרך אסוציאטיבית) כלפי ירושלים.

 

ציוד נדרש:

  • חידון בנושא ירושלים (נספח 1)
  • תמונות מקומות (נספח 2)
  • ‘ירושלים אורו של עולם’ (נספח 3)
  • צ’ופר לחלוקה (נספח 4)
  • כדור משחק

 

מדריכים יקרים, יש לפעולה מגוון שלבים ואפשרויות העברה; עברו על כל המהלך ובחרו את החלקים המתאימים ביותר לשבטכם.

 

מהלך הפעולה:

שלב א. עד כמה אנחנו מכירים את ירושלים?

כדי לפתוח את הפעולה באופן קליל, חלקו את החניכים לשתי קבוצות וערכו תחרות על ידי שאילת שאלות בנושא ירושלים (נספח 1). שאלו את השאלות לסירוגין, ובכל פעם קבוצה אחרת תצטרך לענות. הגבילו את זמן נתינת התשובות כדי לגרום למשחק להיות מאתגר יותר.

 

שלב ב. כיצד אנו מרגישים כלפי ירושלים?

הניחו את התמונה של מקום א’ (נספח 2) במרכז המעגל והעמידו את החניכים סביבה. הסבירו לחניכים שכעת תשחקו משחק מסירות בכדור, ועל כל חניך וחניכה שהכדור מגיע אליהם לומר מהר ככל האפשר אסוציאציה – מילה שעולה להם בראש כאשר הם חושבים על המקום הזה. לאחר כמה מסירות, תלוי בשיקול דעתכם וכן בכך שכל החניכים שותפים לפחות פעם אחת במהלך המשחק, עברו לתמונה הבאה. התמונה האחרונה היא תמונתה של ירושלים, ובסבב זה מומלץ שכל החניכים ישתתפו.

 

לא חובה להשתמש בכל המקומות, אפשר להשתמש רק בחלק ולסיום להשתמש בירושלים.

 

אם אין לכם אפשרות להדפיס את התמונות, אפשר לומר את שם המקום בעל פה.

 

להלן רשימת המקומות:

  1. גן משחקים
  2. חנות ממתקים
  3. מגרש כדורסל
  4. סניף בני עקיבא
  5. בית כנסת
  6. ירושלים

 

בסיום המשחק שאלו את החניכים:

 

  • האם היה הבדל בין התשובות שלכם לגבי כל המקומות ובין התשובות שלכם לגבי ירושלים?
  • אם כן, מדוע? אם לא, מדוע?

 

הסבירו לחניכים שאפשר לראות שתשובותיהם על ירושלים מיוחדות ושונות מתשובותיהם על מקומות אחרים. כל מי שמגיע לירושלים מרגיש שמדובר במקום מיוחד, חווה התרגשות יוצאת דופן.

כמו כן, כידוע, בכל סיום אירוע אנו מזכירים את ירושלים בשיר ‘אם אשכחך ירושלים’. אנחנו מזכירים אותה בחתונות על ידי שימת אפר על ראש החתן, אנחנו משאירים חלק לא מסויד בבית לזכר חורבן ירושלים ואפשר לראות שהעולם כולו מתעניין בירושלים באופן יוצא דופן.

ציינו לחניכים שיום ירושלים חל בע”ה בשבוע הבא, בתאריך כ”ח באייר. בתאריך זה לפני 50 שנה שחרר צה”ל את ירושלים מצבא ירדן, ועלינו לברר מדוע אנו חוגגים ושמחים בו.

 

שלב ג. מי את בכלל, ירושלים?

בשלב זה אפשרות א’ קלילה יותר ואפשרות ב’ מורכבת יותר, בחרו במתאימה לכם על פי היכרותכם עם השבט. אם אתם מעוניינים בפעולה ארוכה יותר אתם יכולים לבצע את שתי האפשרויות בזו אחר זו.

 

אפשרות א’: הניחו את שלל התמונות במרכז המעגל ובקשו מחניכים שונים לציין מיהו ‘המנהל האחראי’ של כל אחד מן המקומות. כשתגיעו לירושלים העמיקו את השאלה, שאלו את החניכים שוב ושוב מיהו המעניק לירושלים את אורה. במהלך התשאול התקדמו מתשובות כמו ‘ראש העירייה’ דרך ‘עם ישראל’ אל ‘הקב”ה בכבודו ובעצמו’.

 

שאלו את החניכים (לא חובה):

 

  • מדוע ירושלים היא אורו של עולם?
  • האם זה כך היום?
  • כיצד העולם מתייחס היום לירושלים?
  • מהי המשמעות שהקב”ה הוא מקור של ירושלים?

 

סכמו במילים שלכם: ירושלים היא עיר הקודש שבה בחר הקב”ה לשכן את שמו בעולם. זהו המקום שבו היה בית המקדש ובו הוא עתיד לשוב ולהיבנות – בית המקדש המאחד את עם ישראל וכן את העולם כולו לעבודת ה’ ולתיקון העולם.

 

אפשרות ב’: אמרו לחניכים שישנו ציטוט מוכר על ירושלים. צטטו אותו באופן חלקי ובקשו מאחד החניכים המתנדב להשלים את הציטוט: “ירושלים אורו של ? (עולם) ומי אורו של ירושלים? (הקב”ה)” הניחו את נספח 3 במרכז המעגל וערכו דיון:

 

  • מדוע ירושלים היא אורו של עולם?
  • האם זה כך היום?
  • כיצד העולם מתייחס היום לירושלים?
  • מהי המשמעות שהקב”ה הוא מקור של ירושלים?

 

סכמו במילים שלכם: ירושלים היא עיר הקודש שבה בחר הקב”ה לשכן את שמו בעולם. זהו המקום שבו היה בית המקדש ובו הוא עתיד לשוב ולהיבנות – בית המקדש המאחד את עם ישראל וכן את העולם כולו לעבודת ה’ ולתיקון העולם.

 

 

סיכום

 

הקריאו כסיכום את אחד משני הצ’ופרים:

 

– אפשרות א’: נספח 4

בקטע זה מתאר אלי לנדאו סיטואציית המלחמה שבה חזרו הצנחנים לכותל והתרגשו מאוד מהמאורע ההיסטורי שלו חיכה עם ישראל שנים רבות.

 

חשוב להדגיש שיש עוד דרך ארוכה לשלמות ירושלים – אנו מתפללים ופועלים לבניית בית המקדש השלישי במהרה בימינו.

 

– אפשרות ב’: צ’ופר נספח 5

הרב שטיינזלץ מסביר שיום ירושלים הוא יום חגיגה על הזכות שיש מקום קדוש בארץ ישראל ובעולם שבו בחר הקב”ה כמקום קדוש.

 

בתחילה דנו על הייחודיות של ירושלים בהשוואה למקומות האחרים שאנו מכירים, לאחר מכן הבנו שירושלים מיוחדת בכך שהיא נבחרה על ידי הקב”ה להיות המקום הקדוש שממנו יצא דבר ה’ לעולם כולו, ולבסוף הבנו שזוהי הסיבה האמתית לחגיגות ביום ירושלים.

 

חשוב להדגיש שיש עוד דרך ארוכה לשלמות ירושלים – אנו מתפללים ופועלים לבניית בית המקדש השלישי במהרה בימינו.

 

 

                                             נספחים

 

נספח 1 –

שאלות – רמה א’

א – השער שדרכו נפרצה הדרך לעיר העתיקה.

ב – הבניין המקודש ביותר לעם ישראל.

ג – האזור שבו שוכנים הכנסת, מוזאון ישראל וקריית האוניברסיטה.

ד – המלך המזוהה ביותר עם ירושלים.

ה- המלך ששיפץ את בית המקדש השני.

ו – קשת עתיקה בסמוך לכותל.

ז – הר ממזרח לעיר העתיקה, שבו שוכן בית קברות יהודי גדול.

ח – בית כנסת ידוע ששוקם בכיכר המרכזית של הרובע היהודי.

ט – מחריבו של בית המקדש השני.

י – המוזאון הלאומי להנצחת השואה במערב ירושלים.

כ – אחד האזורים המקודשים היום ליהדות בעיר העתיקה.

ל – אזור בכביש תל אביב–ירושלים שהתנהלו בו קרבות קשים, ושוחרר בשנת תשכ”ו.

מ – הישיבה שהקים בירושלים הרב קוק זצ”ל.

נ – אחד מרובעי העיר העתיקה.

ס – המלך שהגיע עם 180,000 חיילים עד חומות ירושלים, ונסוג.

ע – אחד ממתחמי בית המקדש.

פ – שער בצפון העיר העתיקה.

צ – אחד מהרי ירושלים.

ק – כינוי לירושלים בשיר של יום שני.

ר – קיבוץ בתחומי העיר.

ש – המלחמה שבה שוחררו כל שטחי ירושלים.

ת – שכונה ידועה בדרום-מרכז ירושלים.

תשובות רמה א’

א – האריות

ב – בית המקדש

ג – גבעת ר”ם

ד – דוד

ה – הורדוס

ו – וילסון

ז – זיתים

ח – חורבה

ט – טיטוס

י – יד ושם

כ – כותל המערבי

ל – לטרון

מ – מרכז הרב

נ – נוצרי

ס – סנחריב

ע – עזרה

פ – פרחים

צ – צופים

ק – קריית מלך רב

ש – ששת הימים

ת – תלפיות

 

 

שאלות רמה ב’

 

א – מבצר שהקים הורדוס מצפון להר הבית.

ב – בית חולים ידוע הפועל עד היום, שבעבר פעל בעיר העתיקה וכעת שוכן מחוץ לחומות.

ג – שמו של עמק בעיר ליד העיר העתיקה.

ד – בית עבודה זרה בהר ציון, שהוקם בתחילת המאה ה-20.

ה – בית קברות ממלכתי בעיר.

ו – דרכו האחרונה של אבי הנצרות.

ז – מושל ירושלים שהשלים את בניין בית המקדש השני.

ח – כינוי לשערים בדרום הר הבית.

ט – בית יתומים לבנות ששרידיו מצויים עד היום במרכז העיר.

י – העם שממנו נכבשה ירושלים.

כ – שכונת יוקרה בסמוך לשכונת ימין משה.

ל – עמק במערב ירושלים שבו שכן כפר ערבי, ומצוי בו מעיין ידוע.

מ – השכונה הראשונה מחוץ לחומות.

נ – שכונה ישנה מחוץ לחומות, אחת הציוריות בירושלים (‘הסוהו הירושלמי’).

ס – אירוע דתי המתקיים בכל ראש חודש.

ע – גן ה_____, מקורב לקונסוליה האמריקנית.

פ – שכונה גדולה בצפון ירושלים שהוקמה לפני כעשרים שנה.

צ – החטיבה שפרצה אל העיר העתיקה כשהוחזרה לידינו.

ק – נחל הסמוך לעיר העתיקה שהיה גבולה הטבעי בימי קדם.

ר – השכונה שבה שוכן משכן הנשיא.

ש – הנקודה שדרכה עברו מירושלים לחלקי העיר הכבושים עד לשחרורם.

ת – בית כנסת מרכזי בעיר העתיקה שפוצץ בידי הירדנים.

 

תשובות רמה ב’

א – אנטוניה

ב – ביקור חולים

ג – גיא בן-הינום

ד – (כנסיית) דורמציון

ה – הר הרצל

ו – ויה דולורוזה

ז – זרובבל בן שאלתיאל

ח – (שערי) חולדה

ט – טליתא קומי

י – יבוסי

כ – כפר דוד

ל – ליפתא

מ – משכנות שאננים

נ – נחלת שבעה

ס – סיבוב עשרים

ע – עצמאות

פ – פסגת זאב

צ – צנחנים

ק – קדרון

ר – רחביה

ש – שער מנדלבאום

ת – תפארת ישראל

 

 שאלות מגוונות

  1. כמה שערים יש לירושלים? פרטו את שמותיהם.
  2. איזה מלך בנה בירושלים חומות? ומי בנה בה מגדלים?
  3. בכמה שמות נקראה ירושלים בפי חז”ל? ציינו כמה מהם.
  4. מה מקור הביטוי: “ירושלים של זהב”?
  5. “ירושלים הרים סביב לה” (תהלים קכה). ציינו שמות שישה הרים סביב ירושלים.
  6. מה משמעות השם ירושלים?
  7. “ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו” (תהלים קכב). כיצד מפרשים חז”ל פסוק זה? איזו תנועה ציונית נקראה על יסוד הפסוק הזה? באיזו תפילה אנו מביעים משאלה כזו?
  8. באיזה שם קרא דוד לירושלים עם כיבושה?
  9. איזה פסוק מפורסם כתוב על הדווידקה?
  10. מה מקור השם למוזאון השואה ‘יד ושם’ ומה משמעותו?

 

מי אני? אתרים ואישים הקשורים לירושלים

  1. אילו אתרים בירושלים קרויים על שם: דוד? אילו על שם שאול? אילו על שם משה?
  2. מי החריב את בית המקדש הראשון? ומי את השני?
  3. איזה נחל סמוך לעיר העתיקה היה בגבול ירושלים בימי קדם?
  4. מה הקשר בין ירושלים ובין הספרה 7? ומה הקשר בינה למספר 100?
  5. כיצד נקראו השערים בדרום המקדש?

 

 

 

תשובות

  1. שבעה שערים: שער הפרחים, שער האריות, שער האשפות, שער שכם, שער יפו, שער ציון ושער הרחמים.
  2. “ויבן שלמה את בית ה’ ואת חומות ירושלים סביב” (מלכים א ג, יד). “ויבן עוזיהו מגדלים בירושלים ויחצוב בורות רבים” (דברי הימים ב כו, א)
  3. 70 שמות לירושלים, למשל: ציון, עיר דוד, עיר הקודש, יפה נוף, קריה נאמנה
  4. רבי עקיבא קנה לרחל אשתו תכשיט ששמו ‘ירושלים של זהב’
  5. הר הצופים, הר הזיתים, הר הרצל, הר חומה, הר ציון והר חוצבים
  6. השם ירושלים מורכב מצירוף שתי מילים: ירו+שלם, לפי השם שנקראה בפי אברהם: ה’ יראה, ומלכיצדק קראה שלם (בראשית יד)
  7. שחוברה לה יחדיו = שעושה כל ישראל חברים; תנועת כי”ח = ראשי תיבות כל ישראל חברים; בברכת החודש מבקשים שיתקיים: “חברים כל ישראל”
  8. עיר דוד
  9. “וגנותי על העיר הזאת להושיעה” (ישעיהו לז, לה)
  10. “ונתתי להם בביתי ובחומותיי יד ושם” (ישעיהו נו, ה) יד = מצבת זיכרון
  11. מגדל דוד, מלון המלך דוד, קבר דוד; שכונת גבעת שאול; השכונות קריית משה, ימין משה וזיכרון משה (שכולן ע”ש משה מונטפיורי)
  12. נבוכדנצר; טיטוס
  13. נחל קדרון
  14. שמות שכונות בירושלים: נחלת שבעה, מאה שערים
  15. שערי חולדה

 

 

 

נספח 2 –

גן משחקים

חנות ממתקים

מגרש כדורסל

בית כנסת

ירושלים

סניף בני עקיבא

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נספח 3 – 

” ירושלים אורו של עולם,
ומי אורה של ירושלים?

הקדוש ברוך הוא! “

(בראשית רבה נ”ט, ח’)

 

נספח 4-

זעקתו של צנחן / אלי לנדאו

לפתע שמעתי קריאה, חייל שראה ראשון את הכותל המערבי, השמיע צעקה: “אני רואה את הכותל המערבי”. כולנו פרצנו אחריו דרך שער קטן, ומששנו את האבנים באהבה גדולה שנדלקה פתאום בכל לב. חיילים נצמדו אל הכותל והחלו למרר בבכי. אינני זוכר, במשך שלושת ימי הקרב על ירושלים העתיקה, חיילים בוכים, למרות העובדה שראו את טובי רעיהם נפגעים. ואילו עתה כרעו ליד הכותל ומררו בבכי כילדים קטנים. חיילים שפניהם מכוסים זיפי זקן ועיניהם אדומות מעייפות של קרב, התחבקו והתנשקו כשהם צועקים: “ירושלים שלנו”!!!

 

נספח 5- 

יום ירושלים, חשיבותו גדולה הרבה יותר מאשר ציון היום בו שוחררה העיר משלטון זר. מעלתו של היום הזה בכך שהוא נחוג לכבודה של העיר המיוחדת הזו… יום שאיננו מתייחס דווקא לחורבנה או לבניינה של ירושלים, לצערה או ליופיה, אלא יום של שמחה והודאה על עצם קיומה. שמחה על כך שיש כאן מקום מיוחד, על שזכינו לכך שבעולמנו תהיה נקודה של חיבור עם העולם העליון.

החג על ירושלים הוא חג חדש- בדורות ראשונים לא זכינו לזה, ולא ידענו שאפשר להלל ולשמוח על ירושלים סתם כך, גם בטרם נבנתה על תילה… על כך שגם כאשר ירושלים מושפלת- לא ניתן לכסות את מהותה… גם כשהיא בשאול תחתיות, היא עדיין מקור הברכה.

(הרב שטיינזלץ, אהבת ירושלים, חיי עולם עמוד 224)

מקורות להרחבה:

  • ‘קמעא קמעא’, הרב חיים דרוקמן, הוצאת ידיעות אחרונות
  • ‘יום העצמאות יום שחרור ירושלים’, סדרת באר מרים, הוצאת ידיעות ספרים
  • ‘אתחלתא דתקווה’, הרב חיים נבון, הוצאת נאמני תורה ועבודה
  • ‘ביום ההוא’, הרב שג”ר

 

דעתך חשובה לנו