איתור סניפים וכפרי בוגרים
החניכים יתמודדו עם משמעות קיום מדינה יהודית דווקא בארץ ישראל.
החניכים יבדקו באיזו מידה הטיעונים שעלו בויכוח על אוגנדה רלוונטיים גם היום.
המדריכים מציגים לפני החניכים את הרקע למשפט, וקוראים לפניהם את נוסח הצעת אוגנדה בזמן הרצל: להקים מדינה יהודית באוגנדה ולא בארץ ישראל. מצורף בהמשך.
מתחלקים לשתי קבוצות: קבוצת “אומרי ההן” – התומכים בהצעה.
קבוצת “אומרי הלאו” – המתנגדים להצעה.
שלושה חניכים ימונו כשופטים (אם יש לכם שבט קטן, אפשר גם למנות שופט אחד).
כל קבוצה צריכה להעלות את כל הרעיונות והמחשבות הקשורים לבעיה הנדונה. כל חניך יביע את דעתו בעניין, ללא קשר לתפקיד הקבוצה במשפט. לאחר מכן, כל קבוצה תכין את טיעוניה. יש להעלות את הטיעונים מתוך התייחסות לנסיבות באותה תקופה, ולא מתוך נקודת מבטנו היום.
כל קבוצה תמנה סנגור / קטגור ראשי שייצג את הקבוצה, וכן 2-4 עדים. עליה לנסח את שאלות עורכי הדין ואת העדויות. בנוסף לכך, יכולה הקבוצה להציג את טיעוניה גם באמצעים אורקוליים (פלקטים, שקופיות וכו’), וכן להכין מסמכים ומוצגים משפטיים.
שתי הקבוצות מתכנסות יחד ועורכות עימות ביניהן, באמצעות הסנגור, הקטגור, העדים וכמובן- השופטים. לאחר שמיעת העדויות והסיכומים יקבעו השופטים את פסק הדין. לאחר מכן נערכת הצבעה, כאשר כל משתתף מתבקש להצביע בהתאם לדעתו האישית, מבלי להתחשב בעמדת הקבוצה בה ישב.
בעקבות המשפט כדאי ורצוי לערוך דיון בשאלות כגון:
השנה: 1903 המקום: הקונגרס הציוני השישי, באזל.
הבעיה: לאור מצבם החמור של יהודי רוסיה, יש למצוא בדחיפות פתרון לבעיית היהודים.
ההצעה:
לאחר שכל המאמצים להשיג מאת השלטון הטורקי צ’רטר (אישור) להתיישבות יהודית על ארץ ישראל לא נשאו פרי, והממשלה הבריטית מסרבת למסור את חצי האי סיני למטרה זו, מן הראוי להתייחס ברצינות להצעתה החדשה, הנדיבה, של ממשלת בריטניה.
צ’מברליין, שר המושבות הבריטי, ביקר זה עתה באפריקה, ובפגישה שקיים עם הרצל מיד לאחר מכן מסר לו: “בנסיעתי ראיתי ארץ אשר תתאים לך. זוהי אוגנדה. באיזור החוף גדול החום, אך בפנים הארץ אקלים נוח גם לאירופאים. תוכלו לשתול שם כותנה וסוכר. כאשר ראיתי את הארץ, אמרתי לעצמי: זוהי ארץ עבור ד”ר הרצל”.
הצעה זו תתרום בהכרח להטבת מצבו של העם היהודי ולהקלת מצוקתו, לפחות באופן זמני, עד שתאפשר השיבה לארץ ישראל.
אמנם לפי תוכנית באזל, שקיבל הקונגרס הציוני הראשון ב-1897, ש”הציונות שואפת להקים לעם ישראל בארץ ישראל מקלט בטוח במשפט גלוי (של העמים)”. אולם, אם אין ביכולתנו להשיג את ארץ ישראל, האם נוותר על ההזדמנות להציל את עמנו במקלט בטוח ומוכר, בו נוכל לשלוט בגורלנו בעצמנו?
טיעונים מוצעים ל”אומרי ההן” – בעד ההצעה:
טיעונים מוצעים ל”אומרי הלאו” – נגד ההצעה:
שים לב לדגשים הבאים:
**פעולה זו מובאת בחוברת הדרכה של בני עקיבא “דורשי ציון”, ומתוך חוברת של המכונים לחינוך יהודי ציוני (“זיקתנו לארץ ישראל”)