איתור סניפים וכפרי בוגרים
לפניכם ארץ ישראל הקטנה והיפה שלנו. תפקידכם הוא להגדיל את תנועת בני עקיבא ולהפיצה בארץ על ידי לימוד האידאולוגיה של התנועה והבאתה לכל מקום על המפה.
1. החניכים יתחברו לדרכה האידאולוגית של תנועת בני עקיבא
2. החניכים יתלהבו מההתעסקות בבני עקיבא
3. החניכים ישתתפו בצדדים האידאולוגיים של המשחק
לצבור נקודות ניצחון על ידי הפצת האידאולוגיה של בני עקיבא. הקבוצה הראשונה שתאגור עשר נקודות ניצחון, תנצח.
בין שלוש לארבע.
שעה–שעה וחצי
כדי להגדיל את התנועה עליכם להקים שבטים וסניפים במקומות רבים ככל האפשר. כדי להפיץ את האידאולוגיה עליכם להשתמש בכל אבני היסוד של התנועה, תשיגו אותן כאשר המחוזות יניבו לכם את אבני היסוד ובעזרת מענה לשאלות היסוד. הדרך לניצחון היא לבנות שבטים וסניפים במקומות אסטרטגיים שייתנו לקבוצה להתפתח בצורה המהירה ביותר. על לוח המשחק מופיע משושה גדול המחולק לחבלי ארץ קטנים (גם הם בצורת משושים). על כל אחד מהמשושים מאויר רקע המייצג את אבן היסוד המופקת בו. את המשושה הגדול יקיפו מחלקות התנועה (הדרכה, מעורבות, הגשמה, מפעלים וכו‘), והן ישמשו אמצעים להמרת אבני יסוד. כל חבל ארץ על הלוח משתייך למחוז אחר. כאשר הקבוצה תאסוף את אבני היסוד הנדרשות להקמה, היא תוכל לבנות שבטים וסניפים בקדקודי כל חבל ארץ (משושה), ובצלעות המשושה – שבילים שיחברו בין השבטים שלה.
פתחו את לוח המשחק והניחו אותו במרכז. ליד הלוח הניחו את קלף ’השביל הארוך ביותר‘ ואת קלף ’לאורם נלך‘, ולצדם הניחו את סמל התנועה. מיינו את קלפי אבני היסוד לפי ארבעת אבני היסוד: חבורה, עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל. ערמו אותם בארבע חפיסות עם הפנים כלפי מעלה והניחו אותם לצד הלוח. ערבבו את קלפי הפיתוח והניחו אותם בערמה בגבם כלפי מעלה.
לצורך המשחק נשתמש בחלקי המשחק ’קטאן‘ המקורי. השיגו את חלקי משחק: כפרים, ערים וקטעי דרך בארבעה צבעים. או הדפיסו את כלי המשחק המצורפים בקובץ וורד/PDF בנספח 3.
במשחק שלנו: כפר=שבט, עיר=סניף, דרך=שביל. כל קבוצה תקבל קלף עלויות הקמה אחד ואת כל חלקי המשחק בצבע שבחרה: חמישה שבטים, ארבעה סניפים ו-15 קטעי שביל.
כל קבוצה תסדר לידה את חלקי המשחק שלה ולפני התור הראשון תניח על הלוח שביל ושבט. חשבו היטב היכן למקם את השבט הראשון וכן את הבאים אחריו.
לבסוף, כל קבוצה תקבל אבני יסוד על פי חבלי הארץ שעליהם יושב השבט שלה. כל קבוצה תחזיק באבני היסוד שלה ביד אחד משחקניה ותסתיר אותן מחברי הקבוצות האחרות.
המשחק מתנהל בתורות לפי סבב. בוחרים באחת הקבוצות שתתחיל, וכל קבוצה בתורה יכולה לבצע את הפעולות שלהלן לפי הסדר הזה:
1 .עליה להעביר את סמל התנועה לחבל הארץ שהיא בוחרת. המשושה שעליו יונח סמל התנועה וכל חבלי הארץ השייכים למחוז יניבו אבן יסוד בתור זה, וכל קבוצה שיש לה שבט או סניף במחוז זה תקבל אבן יסוד כזו (אחת לשבט, שתיים לסניף).
2 .היא רשאית לשלוף קלף שאלת יסוד מערימת השאלות. מענה נכון לשאלה יכפיל את מספר קלפי אבני היסוד שקיבלה בתור זה (רק אבני היסוד של הקבוצה המשחקת יוכפלו). לאחר מכן הקלף יצא מן המשחק.
3 .הקבוצה יכולה לסחור באבני יסוד עם הקבוצות האחרות, עם ההנהלה או דרך המחלקות.
4 .היא יכולה להקים קטעי שביל, שבטים וסניפים בהתאם לאבני היסוד שלה ולקלף העלויות, ולהניחם על הלוח.
5 .במשך כל התור הקבוצה יכולה להשתמש בקלפי הפיתוח שברשותה. כמו כן היא יכולה לקנות קלף פיתוח חדש, אך היא תוכל להשתמש בו רק מהתור הבא.
בכל תור במשחק תזיז הקבוצה את סמל התנועה לחבל הארץ שבו היא בוחרת לבקר. סמל התנועה מסמן את אבן היסוד המתבררת בכל תור. כל חבלי הארץ השייכים למחוז שבו הונח סמל התנועה יניבו אבן יסוד אחת לכל אחת מהקבוצות שבבעלותה שבט בשטח המחוז, ושתי אבני יסוד למי שבבעלותו סניף במחוז. לקבוצה המשחקת בתור זה יש זכות לשאלת יסוד.
שאלת יסוד- בכל תור לאחר שהקבוצה תזיז את סמל התנועה, יש באפשרותה להכפיל את אבני היסוד שקיבלה בתור זה על ידי מענה נכון לשאלה. על אחד משחקני הקבוצה להרים קלף שאלת יסוד מערימת קלפי השאלות. כעת עליו לקרוא את השאלה לחברי קבוצתו. השאלות הן שאלות על הפסקאות המופיעות בספר ’דרכה של תנועה‘. כדי לענות על השאלה תפתח הקבוצה את ספרי ’דרכה של תנועה‘ הנמצאים בסניף ותחפש בהם את התשובה. כאמור, מענה נכון יכפיל את כל אבני היסוד שזכתה בהן בתור זה.
סביר להניח שתחסר לכם אבן יסוד זו או אחרת שחבלי הארץ שברשותכם אינם מניבים. זאת עלולה להיות בעיה, מכיוון שאתם זקוקים לצירוף אבני יסוד מסוים כדי להמשיך בהקמת מוסדות. לכן כל קבוצה רשאית לסחור בתורה כדי להחליף אבני יסוד שברשותה בקלפים החסרים לה. היא רשאית לסחור ככל שתרצה וככל שאבני היסוד שברשותה יאפשרו לה. יש שתי צורות מסחר:
1 .סחר חליפין בין הקבוצות – כל קבוצה בתורה רשאית להחליף אבני יסוד עם כל אחת מהקבוצות האחרות. היא יכולה להכריז למה היא זקוקה ומה היא מוכנה להחליף בתמורה. היא יכולה גם להקשיב להצעות של הקבוצות האחרות ולהתמקח אתן. חשוב לציין: קבוצות אחרות רשאיות לסחור רק עם הקבוצה שזהו תורה. לשאר הקבוצות אסור לסחור זו עם זו.
2 .סחר חליפין עם ההנהלה – כל קבוצה בתורה יכולה להחליף קלפים גם ללא שותפים. היא יכולה לסחור באבני יסוד עם ההנהלה )הקופה( בשער חליפין בסיסי של 4:1 ,כלומר עליה להחזיר לחפיסת אבני היסוד ארבעה קלפי אבן יסוד ובמקומם לקחת קלף אחד לבחירתה. אם יש לקבוצה יישוב על מחלקה היא יכולה לסחור בשער חליפין נוח יותר של 3:1 או אפילו 2:1 במחלקות המיוחדות (המסומנות באיור של אבן יסוד ספציפית).
הקבוצה יכולה להקים כל מיני מוסדות כדי להשיג יותר אבני יסוד וכדי לזכות בנקודות ניצחון נוספות! עליה להחזיר להנהלה שילובים מסוימים של אבני יסוד )המצוינות בקלף עלויות הקמה(, ולאחר מכן היא בוחרת היכן למקם על הלוח את קטעי השביל, השבטים והסניפים.
קטע שביל: 2 ארץ + חבורה
שבט: 2 חבורה + עם + תורה
סניף: 2 עם + 3 תורה + הקבוצה תשיר שיר תנועתי (לפחות את הפזמון, ואסור לשיר שיר פעמיים במהלך משחק)
קלף פיתוח: עם + תורה + ארץ
קלף דמות: כאשר קבוצה משתמשת בקלף דמות, עליה להקריא בקול את המידע על הדמות. קלף הדמות נותן לקבוצה הזדמנות לבחור בשתי אבני יסוד של קבוצות אחרות ולקחת אותן (בלי לראות מהן). אפשר לקחת את הקלפים משתי קבוצות שונות (קלף אחד מכל קבוצה). לאחר שימוש בקלף הדמות יש להניחו כשפניו כלפי מעלה. הקבוצה הראשונה שמונחים לפניה שלושה קלפי דמויות גלויים זוכה בקלף ’לאורם נלך‘, שערכו שתי נקודות ניצחון. ברגע שקבוצה אחרת תציג יותר קלפי דמויות גלויים מהקבוצה בעלת קלף ’לאורם נלך‘, היא זכאית לקבל את הקלף ואתו את שתי נקודות הניצחון שהוא שווה.
קלף קידום: הקבוצה שמשתמשת בקלף הקידום תמלא אחר ההנחיות הכתובות עליו, ולאחר מכן הקלף יצא מן המשחק.
קלף ניצחון: את קלפי נקודות הניצחון יש להחזיק כך ששחקני הקבוצות האחרות לא יוכלו לראותם. הקבוצות יחשפו את קלפי הניצחון שלהן רק כאשר אחת הקבוצות תצליח להגיע לסך של עשר נקודות ניצחון. כשאינכם משתמשים בהם, החזיקו את קלפי הפיתוח כך ששחקני הקבוצות האחרות לא יוכלו לראות אילו קלפים ברשותכם ושלא יתערבבו עם אבני היסוד שלכם.
המשחק מסתיים בתור שבו אחת הקבוצות הגיעה לעשר נקודות ניצחון לפחות.
נקודות ניצחון:
כדי לנצח במשחק, קבוצה שהגיע תורה צריכה שבמהלך התור יהיו לה עשר נקודות ניצחון לכל הפחות.
כלי המשחק: