מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ייסורים ומתנה- הילכו שניהם יחדיו?

ייסורים ומתנה- הילכו שניהם יחדיו?

לימוד לשבועות- לימוד מס 6

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | חבריא ב' | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
שבועות | חרות | לימוד תורה
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה

מהלך הלימוד

 

שלב א – “…העניין הזה, של ‘להיות עמלים בתורה’, יש לו שני רבדים:

 

הרובד הראשון, הפשוט- זה ‘אין בור ירא חטא ולא עם הארץ חסיד’. כדי לדעת לקיים- אני צריך ללמוד. מבלי שאני לומד, אני לא יודע לקיים… אחרת עלולה להיות כוונתך רצויה, אבל מעשיך לא רצויים.

 

 אבל, נדייק כאן עוד משהו. רש”י אומר: “אם בחוקותי תלכו- שתהיו עמלים בתורה”. למה לא אומר רש”י שתלמדו תורה? מה ההדגשה שתהיו עמלים בתורה?

 

אלא העמל בתורה הוא ביטוי ליחס לתורה, לקשר לתורה. זה לא רק ללמוד סתם לימוד אינטלקטואלי, אלא זה קשר. דבר שאני קשור אליו- אני מוכן להשקיע בו, אני מוכן להתאמץ בשבילו. זה המובן של להיות עמלים בתורה. וזאת גם הברכה שאנו מברכים “לעסוק בדברי תורה”. לא סתם ללמוד תורה. ויש מברכים “על דברי תורה”. זה לא סתם ללמוד תורה. אלא יש צורך להתאמץ, כי המאמץ הוא הביטוי ליחס, לקשר האמיתי לתורה.

 

שלב ב – ומלמד אותנו רבי שמעון בר יוחאי- “שלוש מתנות טובות נתן הקב”ה לישראל, וכולן לא נתנן אלא ע”י ייסורים, ואלו הן: תורה, ארץ ישראל ועולם הבא”. כלומר, אנחנו מקבלים את הדברים האלה אך ורק ע”י ייסורים, כלומר- ע”י השקעה. אנחנו צריכים להשקיע. צריכים לשלם עבורם. אנחנו לא מקבלים אותם על מגש של כסף בחינם. צריך לבטא את היחס שלנו, כמה שאנחנו רוצים בהם ואנו משקיעים עבורם. הגיד על כך הרב חרל”פ זצ”ל: למה קורא להם רבי שמעון בר יוחאי “מתנות”? אם מדובר בדברים שאנחנו משלמים עבורם, ומשלמים עבורם ביוקר- לא מקבלים אותם אלא על ידי ייסורים- למה קורא אותם רשב”י ‘מתנה’? יכול היה רשב”י לומר: “שלושה דברים טובים נתן הקב”ה לישראל, ולא נתן להם אלא ע”י ייסורים”. אלא, מסביר הרב חרל”פ: מדובר בדברים כל כך יקרים, שאין להם שום מחיר, שכמה שלא תשלם עבורם-  הם תמיד נשארים בגדר של מתנה.

 

שלב ג – “אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם”- אומרים רבותינו: ועשיתם אותם בלי ניקוד אפשר לקרוא- ועשיתם אתם. כלומר: אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמורו ועשיתם אתם – אז אתם עושים את עצמכם. אז אתם בונים את עצמכם. זוהי לידה מחודשת. נולד כאן אדם חדש! זוהי לידה רוחנית. הלידה הקודמת שאדם נולד- הוא לא היה שותף לה. זה רק שלושה שותפים: אביו, אמו והקב”ה. הלידה החדשה- האדם שותף בה. האדם שותף לבניין האישי, לבניין האמיתי שלו- ע”י לימוד תורה וקיום מצוות. וכל זה יכול להיות אך ורק מתוך מאמצים שאדם עושה…”

 

(הרב דרוקמן, מתוך שכתוב שיעור שניתן באור עציון, אתר כיפה)

 

  • מה ההבדל בין עמל לבין לימוד?
  • במה באים לידי ביטוי ה’ייסורים’ בעמל התורה? ובמה בא לידי ביטוי היותה ‘מתנה’?
  • מתי יש לאדם לידה מחודשת? האם הלידה הזאת באה לידי ביטוי במציאות המעשית, נראית כלפי חוץ? (האם תוכלו לזהות אדם שעבר ‘לידה מחודשת’ כזו?)

 

כדי להבין מדוע ניתנה תורה דווקא בחג הקציר (או מדוע נקבע חג הקציר על זמן מתן תורה…) ואיך זה קשור לעמל התורה,

עיברו ללימוד  מס’ 9.

 

דעתך חשובה לנו