מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

חיזוק והוספת כוח

חיזוק והוספת כוח

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בתקופה מורכבת זו אנו רוצים להוסיף קומת רוח בחניכינו באמצעות ההבנה שלעם ישראל עוצמה וכוחות רבים. אם נביט ונתבונן בשנים עברו, נגלה שעם ישראל חווה קשיים גדולים וצמח מהם לאורך כל ההיסטוריה. לכן בפעולה זו נרצה לכוון את המבט של החניכים אל הכוח והעוצמה הטמונים בעם ישראל מדורי דורות, ועל ידי נקודת מבט זו נוסיף רוח חיזוק וקומה של אומץ וכוח לחניכים.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יעמיקו במשמעות חוזק הרוח של עם ישראל על ידי אחדותו.
  2. החניכים ישמעו סיפורי גבורה על הוספת אומץ וגבורה בקרב חיילינו לאורך השנים והמלחמות.
  3. החניכים ישתפו איך הם חווים את התקופה ואם נקודת המבט השתנתה בעקבות הפעולה.

מהלך הפעולה

פתיחה – תלויים זה בזה

משחק משימות – חלקו משימה או שתיים לכל חניך וחניכה, והתחילו את הסבב מהמשימה הראשונה עד האחרונה. חניך שאינו ממלא את המשימה שקיבל תוקע את הסבב, וכל משימה תלויה בזאת שהייתה לפניה.

  1. המשימה הראשונה שלך! עליך למחוא כף
  2. כשמישהו מוחא כף – עליך לעמוד על הכיסא
  3. כשמישהו עומד על הכיסא – עליך לשבת על הרצפה
  4. כשמישהו יושב על הרצפה – עליך להוציא את הלשון
  5. כשמישהו מוציא את הלשון – עליך לשיר שיר
  6. כשמישהו שר שיר – עליך להרים את היד
  7. כשמישהו מרים את היד – עליך להוריד לו אותה
  8. כשמישהו מוריד למישהו את היד שהרים – עליך לומר לו כל הכבוד
  9. כשמישהו אומר כל הכבוד – עליך לקפוץ על רגל אחת באמצע המעגל
  10. כשמישהו קופץ על רגל אחת באמצע המעגל – עליך להצטרף אליו
  11. כששני חבר’ה קופצים על רגל אחת באמצע המעגל – עליך לומר להם לשבת
  12. כשמישהו אומר לחברים שקפצו על רגל אחת לשבת – עליך לעמוד מאחורי הכיסא
  13. כשמישהו עומד מאחורי הכיסא שלו – עליך לשבת לו במקום
  14. כשמישהו יושב למי שעומד מאחורי הכיסא על הכיסא שלו – עליך לכבות את האור
  15. כשמישהו מכבה את האור – עליך לשרוק
  16. כשמישהו שורק – עליך להגיד לו להפסיק
  17. כשמישהו אומר למי ששרק להפסיק – עליך לחלוץ את הנעל
  18. כשמישהו חולץ את הנעל – עליך להדליק את האור בחזרה
  19. כשמישהו מדליק את האור – עליך לפתוח את החלון
  20. כשמישהו פותח את החלון – עליך לסגור אותו
  21. כשמישהו סוגר את החלון עליך ללכת לעמוד במרכז המעגל
  22. כשמישהו עומד במרכז המעגל עליך לגשת אליו ולתת לו כיף.
  23. כששני חבר’ה עומדים במעגל ונותנים כיף – עליך לקרוא: קוקוריקו!
  24. כשמישהו קורא קוקוריקו – עליך להשמיע קול של כלב
  25. כשמישהו נובח – עליך להשמיע קול של חתול
  26. כשמישהו מיילל – עליך להגיד “חלאס, מה זה פה, גן חיות?”
  27. כשמישהו אומר “חלאס, מה זה פה, גן חיות” – עליך להגיד “כן, יאללה, נמשיך”
  28. כשמישהו אומר “כן, יאללה, נמשיך” – עליך לחבק את מי שמשמאלך
  29. כשמישהו מחבק מישהו – עליך לעשות סיבוב במקום
  30. כשמישהו עושה סיבוב במקום – עליך לרקוע ברגליים
  31. כשמישהו רוקע ברגליים – עליך להתחיל לרוץ בחדר
  32. כשמישהו רץ בחדר – עליך לשאול אותו אם הוא מעוניין במים
  33. כשמישהו שואל על מים – עליך לבקש ממי שרץ לחזור למקום
  34. ​​​​​כשמבקשים ממי שרץ לחזור למקום עליך לצרוח “מנשה” בכל הכוח

 

חלק א – כולנו גוף אחד

הקריאו את הקטע, ולאחר מכן פתחו בשאלות לדיון.

״כולנו גוף אחד״

פעם בא אדם אחד אל הרב ואמר לו, “לא אכפת לי מעם ישראל. הרי את רובו אני בכלל לא מכיר! לי אכפת רק מאנשים שאני מכיר ואוהב אישית”.

שאל אותו הרב: “אתה ימני או שמאלי?”

אמר האיש: “ימני”.

חייך הרב, נתן לו סכין ואמר: “חתוך אצבע אחת מיד שמאל”.

הזדעק האיש: “אתה משוגע?! למה שאעשה דבר כזה? זה כואב!”

“ישמעו אוזניך מה שפיך מדבר”, שמח הרב. “הרי היד החזקה שבה אתה משתמש היא בכלל ימין. אבל אתה אינך מוכן לחתוך את יד שמאל, כי זה כואב! ככה גם עם ישראל. אתה אולי לא משתמש ביד שמאל ואולי אתה לא מכיר אישית את האדם הזה, אבל אתם חלק מאותו גוף! כשקורה לו משהו, לך כואב”.

 

שאלות לדיון:

  • איך ייתכן שאנחנו מרגישים כאב של אדם אחר בלי להכיר אותו היכרות אישית?
  • איך קשרי הלבבות שבתוכנו משפיעים על חוזק הרוח שלנו (איך זה בא לידי ביטוי במלחמה או בכלל)?

 

סיכום: מהסיפור, מהדיון ומהמשחק ראינו כי עם ישראל הוא עם אחד. במלחמה אפשר להרגיש ממש איך כאשר יש שמחה (למשל בהחזרת חטופים) הלב של כל עם ישראל מעלה דופק של התרגשות, ולהפך, כאשר יש אסון הוא נכנס לכולם ללב. אנחנו קשורים זה לזה. האחדות של עם ישראל היא משהו שמעבר לסיסמה. זו הרגשה פנימית שאפשר להרגיש ולחוש. כאשר אנחנו מאוחדים יש לנו הרבה כוח.

 

חלק ב – אומץ וגבורה

חלקו את החניכים לקבוצות או לחדרים בזום, וכל קבוצה תקבל סרטון ושאלות כלליות לדיון על אומץ וגבורה של חיילי צה״ל לאורך השנים (בחרו מהקישורים שלהלן סיפורים שמתאימים לשבט שלכם ואליהם אתם רוצים לחשוף את החניכים).

 

שאלות לדיון בקבוצות:

  • איך הגבורה של החיילים באה לידי ביטוי בסיפור או בסרטון?
  • מה אתם לומדים מהבחירה שלהם לפעול כפי שפעלו?
  • מה הקשר בין החיילים של אז לחיילים של היום?

 

סיפורי גבורה ממלחמת יום כיפור

https://www.idf.il/%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%99-%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%95%D7%AA/50-%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%92%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%94

 

סיפורי גבורה לאורך השנים – אתר הגבורה

https://www.gvura.org/c19820-%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95-%D7%A1%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%92%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%94

 

סיכום:

הכוח והעוצמה של עם ישראל מורכבים מהפרטים, כמו שראינו בסרטון וכמו שאנחנו מרגישים וחווים בבירור במלחמה הנוכחית. בפעולה זו התמקדנו בגבורת חיילי צה”ל. אפשר לראות שהגבורה, הכוח והעוצמה מאפיינים את החיילים לאורך הדורות, לא רק במלחמה זאת. זה גם משהו שמאפיין את עם ישראל בלי קשר למלחמה. הפרטים בכוחם בונים את הכוח, והעוצמה מתחברת למשהו אחד גדול ומשמעותי.

 

חלק ג – מה המבט שלנו?

הניחו במרכז המעגל שאלה:

איך אני עובר/ת את תקופת המלחמה? באיזה מבט אני מסתכל/ת על הדברים? האם אני מצליח/ה לראות בעצמי חלק ממשהו גדול? האם הפעולה השפיעה על נקודת המבט שלי?

 

סיכום

בפעולה ניסינו להגביה את נקודת המבט מעל המציאות המורכבת ולראות את התקופה מזווית אחרת. הבנו את כוחה של האחדות בעם ישראל: “כל ישראל ערבים זה לזה”, כולנו קשורים. כמו בסיפור, גם אם איננו מכירים, אנחנו חלק מאותו גוף ומאותה נשמה. עם ישראל חווה קשיים גדולים כיום וגם בהיסטוריה לאורך הדורות, אך הוא צומח מהם תמיד, מגלה את כוח הגבורה והאומץ שבו ובונה קומה חדשה של העם.

דעתך חשובה לנו