תקציר הפעולה
במשך אלפי שנים, מאז ברית בין הבתרים שכרת הקב”ה עם אברהם אבינו והבטיחה את נצחיות ישראל, עבר עמנו תחנות רבות בדרך ארוכה. מסביב עמים גדולים ואימפריות אדירות קמו ונפלו, אך עם ישראל ממשיך להתקיים ולשמש אור לגויים. נצחיות עם ישראל היא מקור לאמונה בתקופה זו, שיש בכוחנו לחזק ולהתחזק בה, ויש ביכולתנו להוסיף ולחזק את הרוח שמובילה את הנצח.
מטרות הפעולה
1. חברי חב”ב ילמדו על המושג נצח ישראל.
2. חברי חב”ב יעמיקו בבדרך הארוכה שעם ישראל עבר
3. חברי חב”ב ידונו בחשיבות הרוח שמחזקת את נצח עם ישראל
ציוד – כוסות פלסטיק, קלפים
מהלך הפעולה:
שלב א’:
פזרו על הרצפה פתקים שעליהם כתובים אירועים בהיסטורית עם ישראל (נספח 1). בקשו מהחברים לסדר את האירועים בסדר הנכון.
לאחר מעבר על הסדר הנכון, שאלו את החברים:
מה אפשר ללמוד מציר הזמן הזה? מה מיוחד כאן ביחס לעמים אחרים? מה מאפיין את הציר שנוצר בין האירועים?
שלב ב’:
חלקו את החברים לשתי קבוצות: לקבוצה אחת חלקו כוסות פלסטיק ובקשו מחבריה לבנות מהם מגדל, ולקבוצה השנייה בקשו אותו דבר – מקלפים.
קחו לצד נציג מכל קבוצה ובקשו ממנו להרוס את המגדלים כשאתם מסמנים.
מגדלים, בניינים ודברים חומריים אפשר להרוס ולשבור. זה מעשה שדורש שיקום, לעיתים ארוך, אך אפשרי. אנחנו נבנה הכל מחדש. אך את נצחיות עמנו, דבר רוחני ונשגב, אף אחד לא יכול לקחת לנו. כך לאורך ההיסטוריה: נשברנו ובנינו מחדש, עלינו קומה והתקדמנו, צמחנו מהמשברים הלאומיים שעברו עלינו – כי לנצח נמשיך להתקיים.
שלב ג’:
קראו או בקשו מאחד החברים לקרוא שני קטעים (נספח 2).
הקטע הראשון של הרב קוק, שנולד בחו”ל וחי בשנות מלחמת העולם הראשונה והתעוררות העליות לארץ ישראל.
הקטע השני של מארק טווין, סופר ופילוסוף אמריקאי שערך מסע כאן בארץ לפני 150 שנה.
לאחר מכן פתחו דיון:
מה מיוחד בעם ישראל?
למה קשה לנו לראות את הייחודיות והרוח הזו, ואנו נדרשים לגויים או למעשי זוועה שיגרמו לנו לראות את זה?
מה גורם לנו להיות נצחיים?
מה נותנת לנו הראייה הנצחית הזו?
מה עזר לנו לשרוד? ולהמשיך לחיות?
סיכום
בפעולה זו הכרנו את המושג נצח ישראל, הבנו מהיכן הוא מגיע ומה הוא נותן לנו היום. התבוננו על הדרך הארוכה שעבר עם ישראל מיציאת מצרים ועד ימינו וראינו את כוח הנצח של עם ישראל לאורך ההיסטוריה, כוח שלא ניתן לקחת מאיתנו, הוא גדול ורחב מאיתנו, אך בכוחנו לחזק אותו ולהשפיע ממנו בתקופה זו.
נספחים:
נספח 1:
(הסדר הנכון – יציאת מצרים, הכניסה לארץ, מלכות דוד, הקמת בית ראשון, גלות עשרת השבטים, חורבן בית ראשון, ניסי פורים, בניית בית שני, מלחמת המכבים, חורבן בית שני, מרד בר כוכבא, גירוש ספרד, פרעות תח-תט, סופות בנגב, עלייה ראשונה, המנדט הבריטי, המחתרות, השואה, מבצעי העפלה, הקמת מדינת ישראל, מלחמת העצמאות, עליית מרבד הקסמים, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור, מבצע משה (עליית יהודי אתיופיה), מבצע צוק איתן, מבצע שומר החומות)
השואה
מלחמת יום כיפור
מלכות דוד
גלות עשרת השבטים
בניית בית שני
מרד בר כוכבא
עליה ראשונה
מלחמת העצמאות
מרבד הקסמים
מלחמת יום כיפור
גלות ספרד
חורבן הבית הראשון
חורבן הבית השני
גלות עשרת השבטים
סופות בנגב בנגב
פרעות תח -תט
הקמת מדינת ישראל
צוק איתן
שומר החומות
יציאת מצרים
הכניסה לארץ
ניסי פורים
ניצחון המכבים
הקמת הבית הראשון
הקמת הבית השני
מבצע שובו אחים
המחתרות – הלחי, האצל ההגנה
מבצע משה
נספח 2:
“יש בידינו סם חיים בעד כל העולם במובן הלאומי. זה הענין שהוא כלל מוסכם בתולדה, שאומה מוכרחת למות, ולעבור מן העולם, שהרי כל העמים העתיקים כמעט שעברו ובטלו מן העולם, ואם יש איזה עם קיים מימי קדומים לא עברו עליו סבות של פיזורים, גם לא נתפתח כראוי להשפיע מחוגו על העולם. אבל להיות עם חי ופועל, ואיתן במידה מוצקה עד כדי לנצח כמה משברים, זה לא נראה בעולם חוץ מישראל, ע”י שם ד’ הקשור בהם וסם החיים של תורת חיים שבתוכם, וסם חיים זה עתיד לצאת מאתנו על כל העולם, וישמחו וירננו לאומים כי תשפוט עמים מישור ולאומים בארץ תנחם סלה”. (אורות ישראל פרק ה פסקה יד)
“אם הסטטיסטיקה מדויקת הרי שהיהודים הם רק אחוז אחד של הגזע האנושי. כוכב קטן מהבהב, עכור ועלוב, האובד בזוהר שביל החלב. הגיוני שכמעט ולא היה צריך לשמוע אודות היהודי, אבל שומעים, ותמיד שמעו עליו. הוא זוהר ככוכב לכת בשמיים לא פחות מן המעצמות הגדולות. חשיבותו המסחרית מרקיעה שחקים בחוסר כל יחס למספרו באוכלוסייה הכללית. תרומתו לרשימת הכבוד של אישים בספרות, מדע, אומנות, מוסיקה, כלכלה, רפואה ומדעי הרוח חורגת מכל קנה מידה. הוא ידע להילחם על נפשו, בכל הדורות, גם כאשר ידיו כפותות לאחור. מותר לו להתהדר בכך. המצרים, הבבלים והפרסים קמו בזמנם, מילאו את שָׁמֵינוּ ככוכבי שביט עד שזיוום דעך ונמוג לחלוטין; בעקבותיהם באו היוונים והרומאים ברעמים כבירים עד שנשתתקו ונעלמו; עמים אחרים זינקו והחזיקו בלפיד הגדול עד שכבּה, וכיום הם יושבים בחשֵכה תחת השמש. היהודי ראה את כולם, ניצח את כולם ועוד איננו מראה סימני התדרדרות, גם לא תופעות של זיקנה, לא תשישות ולא אובדן תנופה. ערנותו לא כהתה וחכמתו לא פגה. כל הברואים חדלים פרט ליהודי, כל עוצמה כורעת רק שלו שרירה וקיימת”. (מסע תענוגות לארץ הקודש)