מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

חבל על כל דקה

חבל על כל דקה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מעגל השנה | חופש | ערכים | ניצול זמן
  • יצירה
  • מתאים ליום חול
49 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

“קח אותו לאט את הזמן”? פעולה על ניצול זמן – לקראת החופש הגדול, ולא רק…

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שבפני כל אדם עומדת הבחירה כיצד ובמה למלא את זמנו.
  2. החניכים ישתתפו במשחקים שונים המביעים את האתגר של ניצולו של הזמן.
  3. החניכים ישאפו לנצל בצורה משמעותית את זמנם בחופש הגדול ובכלל.

מהלך הפעולה

שלב א’- הספק כפי יכולתך!

חלקו את החניכים לשתי קבוצות (אפשר גם לשחק בקבוצה אחת, אם יש לכם מעט חניכים). לכל קבוצה בתורה יש משימה. ישנן משימות שעבורן הקבוצה שולחת נציג, וישנן משימות קבוצתיות.
קבוצה או נציג שעומדים במשימה, זוכים בנקודות. קבוצה שתצבור בסוף המשחק הכי הרבה נקודות-היא המנצחת.

למדריכים – חשוב להכין מראש הרבה משימות מגניבות. לדוגמא: לרוץ עם מים בפה, להעביר קופסת גפרורים על אצבע מאחד לשני, מרוץ שליחים, לאסוף פריט מכל חבר בקבוצה, ועוד…

 

התחילו לשחק עם החניכים אך הגבילו כל משימה בזמן. כשנגמר הזמן- מופסקת המשימה.
(נחמד לעשות זאת עם שעון מעורר או מכסה של סיר וכף – גונג!)

 
לאחר מספר משימות, שאלו את אחד החניכים שלא הספיק לעמוד במשימה: מה הייתה הרגשתו- כשהוא רצה להספיק ולא היה לו זמן…

 

שלב ב’- חיים רק פעם אחת

חלקו לחניכים דף ועט, ובקשו מכל אחד לרשום דבר אחד שהוא רוצה להספיק לעשות בחיים.
אספו את כל הניירות ונסו לחשב יחד עם החניכים- כמה שנים אדם צריך לחיות כדי להספיק
את כל מה שרוצים לעשות בחיים. הבאו לידיעתם את מגבלות לימודים בביה”ס, מקצוע, שעות עבודה וכו’ שגם הם נמשכים זמן רב.
מתוך כך נבין כי בחיים יש לנו זמן מוגבל. מטרתנו היא להספיק כמה שיותר, בזמן העומד לרשותנו.

 

שלב ג’- תחרות הציורים

חלקו את החניכים לקבוצות של 3-4 משתתפים בקבוצה. תנו להם צבעים ובריסטול שעליו מצויירת מסגרת. כל קבוצה צריכה לנסות וליצור את הציור היפה ביותר בתוך המסגרת הנתונה. לאחר שהחניכים גמרו לצייר את הציורים, אספו אותם והראו לחניכים את הציורים השונים (אפשר להציג תערוכה).

 

נסביר שכל קבוצה קיבלה את אותה המסגרת בדיוק, אך כל קבוצה ציירה בתוכה ציור שונה לגמרי. כך גם הזמן שלנו הוא המסגרת החיצונית, ותפקידנו כבני אדם הוא להכניס תוכן למסגרת בצורה הטובה ביותר.

 

ניתן להמחיש את הרעיון לחניכים גם ע”י משחק בפלסטלינה
קחו חתיכת פלסטלינה וחצו אותה לשתיים. חצי אחד תנו לחניך ובקשו ממנו ליצור משהו מהפלסטלינה. את החצי השני מרחו על חתיכת נייר. שאלו את החניכים: מה ההבדל בין שני הדברים שיצרו? הרי הם נוצרו מאותו החומר בדיוק! -אלא, שהחניך הראשון בחר ליצור, לבנות, ולעשות משהו ואילו החצי השני של הפלסטלינה סתם מרוח…

 

סיכום

בפעולה ראינו כי זמננו הוא מוגבל. מצד אחד, חלומותינו ושאיפותינו הם גבוהים, אך מצד שני- הזמן חולף כל כך מהר. על כן, עלינו לנצל כל רגע בחיינו. בסיום הפעולה ראינו כי הזמן העומד לרשותנו נתון לבחירתנו- מה נעשה בו. האם ניצור בו, נבנה דברים משמעותיים, או שמא סתם נמרח אותו…

 

עוררו את החניכים לכך שהחופש הגדול מתחיל עוד מעט. החופש הוא מסגרת של זמן. יש לנו שתי אפשרויות: ליצור בו ולמלא אותו בתוכן, או למרוח אותו סתם כך… לסיום, אפשר לחלק צ’ופר (בנספח). בסיום הפעולה אפשר לחלק לחניכים לוח חופש ולבנות את חלקו יחד איתם.

 

נספחים

אני מאמין שהחיים בעיקרם אינם אוסף השעות והימים בין לידתו של האדם למותו,
אלא התוכן שאנו יוצקים לתוכם.
הביטוי היותר חזק של הקיום, איננו זרימת הזמן לאורך חייו של האדם,
אלא אוסף החותמות שהוא מטביע על הסובבים אותו מכוח אישיותו ומעשיו,
ואוסף החתימות שהעולם מטביע בו,
דרך רגישותו ופתיחותו לגוונים היותר עמוקים של חיינו,
ונשאר, עם זאת, רגיש ופתוח
לחיוך, לטיול, לפרח, לשיר…
אם יש בכלל נחמה לחיים שנגדעו בגיל 30, זו הנחמה…

 

(מתוך הספד ליוני נתניהו הי”ד) 

דעתך חשובה לנו