מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

המדינה שלי

המדינה שלי

הצעה לפעילות עם השבטים החדשים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מדינת ישראל
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

“ברך את מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו”. המדינה בה אנחנו חיים הופכת לחלק ממעגל הזהות של כל אחד מאיתנו באופן עמוק עד כדי כך שלא תמיד אנחנו מודעים למעגל זה ולהשפעות שלו על החיים שלנו. החניכים שלנו לא תמיד יכולים להבין את המשמעות של השייכות שלהם למעגל רחב ומופשט כ”כ ובכ”ז עצם העיסוק במושג הכללי: מדינה ובגופים שהוא מכיל, משמעותית גם לחניכים שלנו.

בפעולה זו נבקש לערוך לחניכים היכרות בסיסית עם הגוף הכללי מדינה: מה המוסדות והגופים הפועלים בו ומה הוא תורם ומעניק לכל אחד מאיתנו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את המוסדות והגופים של מדינת ישראל
  2. החניכים יפתחו מודעות לכך שהם אזרחי מדינת ישראל
  3. החניכים יפתחו גאווה להיות חלק ממדינת ישראל

מהלך הפעולה       

 

שלב א’:

השלב הראשון של הפעולה יעסוק במפגש של החניכים עם כל מיני שירים הקשורים למדינת ישראל.

 

לפניך רשימה של שירים שסביר להניח שאת רובה החניכים שלך מכירים. זמזם את המנגינה של השיר ואמור לחניכים שהמשימה שלהם היא לזהות מה השיר שאתה מזמזם. חניך שמצליח לזהות את השיר הוא החניך המנצח וזוכה בפרס או ממתק קטן.

 

  • “כל עוד בלבב פנימה”
  • “כחול ולבן זה הצבע שלי”
  • “כל הארץ דגלים”
  • “אבינו שבשמיים צור ישראל וגואלו”
  • “הדגל שלי הוא כחול ולבן”

 

במידה ויש שירים שהחניכים לא מכירים, אתה היכול לבחור את אחד מהם וללמד אותו את החניכים.

 

נשאל את החניכים:

מה המכנה המשותף בין כל השירים שזמזמת? (אם החניכים לא יודעים מה זה מכנה משותף: זו הזדמנות טובה להסביר בקצרה..)

 

 

שלב ב’:

לאחר שהפגשנו את החניכים עם המושג מדינת ישראל נפגיש את החניכים עם הסמל המרכזי ביותר של המדינה: הדגל.

 

הכן לפני הפעולה ערימה של דפים בכל צבעי הקשת (אתה יכול לקחת בריסטולים צבעוניים או לצבוע אותם לפני הפעולה).

 

 

הרם לפי הסדר כל אחד מהבריסטולים השונים ושאל את החניכים:

  • באיזה צבע הבריסטול שאתה מרים?

 

סביר להניח שרוב החניכים מכירים היטב את שמות הצבעים, כך שלאחר סבב אחד אתה יכול להמשיך. במידה ואתה רואה שחלק מהחניכים נתקלים בקושי בזיהוי הצבעים, זו הזדמנות מצוינת להתעכב מעט על שניים-שלושה צבעים ולחזור עליהם שוב ושוב עד שהחניכים קולטים (כדאי לחפש בחדר חפצים נוספים בצבעים שאותם בחרת ללמד, כך שהחניכים יקלטו שהשם איננו מסמל את הבריסטול שאתה מרים אלא את הצבע ממנו הוא עשוי).

 

 

שאל את החניכים:

  • איזה בריסטול הוא בצבע שמתאים לבגדים של החיילים?
  • איזה בריסטול הוא בצבע שמתאים לחולצת תנועה של בני עקיבא?
  • איזה בריסטול הוא בצבע שמתאים לכביש?
  • איזה בריסטול הוא בצבע שמתאים לשמיים?
  • איזה בריסטול הוא בצבע שמתאים לשמש?
  • איזה בריסטול הוא בצבע שמתאים לעגבניה?

 

במידה והחניכים קלטו את סגנון השאלות ואתה רואה שהם עונים יפה, שאל אותם את השאלה הבאה:

  • איזה בריסטול הוא בצבע שמתאים לדגל של מדינת ישראל?

 

 

במידה והחניכים לא יודעים לענות על השאלה, הראה להם דגל (שעליך לזכור להביא לפעולה…) והסבר להם שדגל המדינה עשוי מצבעי “כחול לבן”.

 

 

תן לכל חניך דף ועליו ציור של דגל המדינה [מצורף בנספח]. שים במרכז החדר לורדים או צבעים בגווני כחול לבן, ובקש מכל חניך לצבוע את הדגל שקיבל.

 

כדאי לעבוד בשלב זה על בחירה נכונה של הצבעים ועל מילוי מדויק של השטחים המתאימים בציור. אלו מיומנויות שללא קשר לעניין דגל המדינה חשוב שהחניכים ירכשו ויתרגלו.

 

 

במידה והפעולה נעשית בשבת, אפשר ליצור תחליף לשלב זה בדוגמת סרטים גדולים בצבעי כחול לבן שכל השבט יוצר איתם תבנית של דגל המדינה.

 

 

לאחר שכל אחד מהחניכים צובע את הדף שקיבל, בקש מהחניכים להציג את הציור שלהם (אפשר לתלות בסוף היחידה את הציורים על הקיר של החדר).

 

 

לאחר שהחניכים יוצרים את תמונת הדגל, שאל אותם:

  • מי יודע איך קוראים לציור שהם ציירו בשלב הקודם של היחידה?

 

 

סביר להניח שרוב החניכים ידעו להגיד: דגל מדינת ישראל, בכל מקרה כדאי לחזור על התשובה ולהרחיב:

ציור זה הוא הדגל של המדינה היהודית שקמה לפני שישים שנה ולכן הוא הדגל שלנו…

 

במידה והשבט שלך מסוגל לקלוט את המידע הזה בקלות, ניתן וכדאי להביא ציורים של דגלי מדינות נוספות כגון: ארה”ב, רוסיה, אנגליה, צרפת וכו’ ולעשות משחק המבהיר את השייכות בין כל דגל לכל מדינה, כאשר הדגש יושם כמובן על הקשר בין מדינת ישראל לדגל שלנו.

 

 

לאחר שהחניכים מבינים את משמעותו של הציור, ערוך סבב בין החניכים, בו כל חניך יספר על דגל שהוא ראה בזמן האחרון .

 

 

שלב ג’:

השלב הבא יפגיש את החניכים עם כל מיני אתרים ומקומות מפורסמים הקיימים בארץ ישראל.

 

 

הכן מראש תמונות של האתרים הבאים במדינת ישראל:

  • הכנסת
  • הכותל המערבי
  • מערת המכפלה
  • תחנת הקמח במשכנות שאננים

 

 

נגזור כל אחת מהתמונות הללו לפאזל (גודל החלקים תלוי ברמת הקושי האפשרית עם החניכים שלך) וניתן לחניכים להרכיב את הפאזלים. במידה ויש לך שבט גדול, אפשר לתת לכל מספר חניכים את אחד הפאזלים ולעשות תחרות בין הקבוצות מי מסיים ראשון את הפאזל שלו.

 

לאחר שכל התמונות מורכבות, נשאל את החניכים:

  • מי מזהה את התמונות?
  • מי היה פעם באחד מהמקומות שבתמונות?

 

ניתן לחניכים לספר אם היו באחד מהאתרים שבתמונה ואם לא נסביר לחניכים קצת על כל אחד מהאתרים ועל המשמעות שלו במדינת ישראל. 

 

 

שלב ד’:

בשלב זה של היחידה אנחנו רוצים להתמקד בכותל המערבי ובחומת העיר העתיקה.

 

הבא איתך לפעולה קוביות משחק וחלק את השבט לשתי קבוצות, כל קבוצה תקבל ערימה של קוביות ותצטרך לבנות חומה גדולה מהאבנים שקיבלו. הקבוצה שמסיימת ראשונה – היא הקבוצה המנצחת.

 

במידה ומספר החניכים שלך קטן מאד, ניתן לעשות את ההפעלה הזו ללא תחרות כאשר כל החניכים שותפים יחד לבניית חומה אחת.

 

 

שאל את החניכים:

  • אילו מהתמונות שראינו בשלב הקודם של היחידה מזכירה את החומה שבניתם?

 

ספר לחניכים שהמקום החשוב ביותר בירושלים קרוי: העיר העתיקה וזה המקום שבו לפני המון שנים היה בית המקדש (בעניין זה נרחיב בהמשך היחידה).

 

ספר לחניכים שהעיר העתיקה מוקפת בחומה בדיוק כמו החומה שהחניכים בנו עכשיו, אבל זו חומה אמיתית וענקית שהגנה על ירושלים המון שנים מפני האויבים שלה.

 

אמור לחניכים שבתוך החומה יש קיר שגם הוא עשוי מאבנים גדולות כמו בחומה, לקיר זה קוראים: “הכותל המערבי” והוא  היה הקיר שהקיף את בית המקדש כאשר הוא היה קיים ועל כן עד היום קיר זה הוא קדוש מאד בשבילנו ויהודים מכל העולם נוסעים לירושלים כדי להתפלל על יד הכותל ומכניסים פתקים עם התפילות שלהם לתוך אבני הכותל המערבי.

 

 

שאל את החניכים:

  • מי היה פעם בכותל?
  • מי כתב פעם פתק תפילה בכותל?
  • מי רוצה לנסוע לכותל המערבי?

 

[במידה ורבים מחניכיך לא היו בכותל המערבי, כדאי לשקול אם זה לא מסובך מידי, לארגן להם ולהורים שלהם טיול לירושלים ולכותל]

 

 

בקש מהחניכים לחשוב כמה שניות בשקט מה הם היו רוצים להתפלל ליד הכותל המערבי.

 

לאחר כמה שניות של מחשבה, בהן אתה יכול לתת דוגמאות לתפילות שיכולות להיות רלוונטיות לחניכים שלך, ערוך סבב בין החניכים בו כל חניך יספר על התפילה שלו.

 

תוך כדי שהחניכים אומרים את התפילות, כתוב אתה את התפילות שלהם על פתק ובסיום הסבב אמור לחניכים שבע”ה כאשר תגיע לכותל בהזדמנות, תכניס את הפתק עם התפילות שלהם לתוך הכותל המערבי. 

 

 

שלב ה’:

השלב האחרון של יחידה זו יעסוק בצבא הגנה לישראל כפתח למחשבה במה אנחנו יכולים לתרום למדינה שלנו.

 

הבא איתך לפעולה מספר מדי חיילים כמספר החניכים שיש לך בשבט. כדאי לדאוג שכל סט של מדים יורכב מ: חולצה, מכנסיים, חגורה, נעליים וכומתה.

 

 

הראה לחניכים את המדים ושאל אותם:

  • מה השם של כל אחד מפריטי הלבוש שהבאת והיכן לובשים אותו?
  • מי יודע למי שייכים הבגדים האלה?
  • מי מכיר מישהו שיש לו בגדים כאלה?

 

לאחר שכל אחד מהחניכים מספר את ההיכרויות שלו עם חיילים, תן לכל חניך סט של מדים וערוך תחרות בין החניכים מי מצליח ללבוש הכי מהר את הבגדים שקיבל (כמובן שיש ללבוש את המדים על גבי הבגדים של החניכים).

זו הזדמנות טובה לעסוק במיומנויות הנדרשות על מנת להתלבש בבוקר…

 

במידה ונראה לך אפשרי בשבט שלך לעשות משימה מורכבת יותר, ניתן לחלק את החניכים לזוגות ולתת לכל חניך להלביש את החניך שאיתו…

 

סיכום

 

שאל את החניכים:

בשביל מה צריכים צבא במדינה?

איך אנחנו יכולים לעזור לשמור על המדינה שלנו?

 

 

סביר להניח שרוב החניכים שלנו לא יתגייסו לצה”ל בהמשך חייהם ולכן את השאלה אחרונה אפשר לפתוח לשאלה רחבה יותר: במה אני הקטן יכול לתרום למדינת ישראל הגדולה. אפשר לחשוב על אפשרויות של שמירה על איכות הסביבה (לזרוק בקבוקים רק לפחי בקבוקים), לשמירה על הניקיון ברחוב (לא לזרוק על הרצפה זבל) להשתתפות בטקסים ביום העצמאות, להימצאות בתפילה לשלום המדינה בבית הכנסת בשבת בבוקר וכו’.

דעתך חשובה לנו