איתור סניפים וכפרי בוגרים
שמעתם על מכון התורה והארץ? על מכון צומת? על המכון המדעי-טכנולוגי להלכה?
בפעולה הקודמת הכרנו את דמותו של הרב דוד חיים הלוי וראינו כיצד פעל ופסק במגוון עניינים שעלו בימיו. בפעולה הקרובה נעמיק בהכרת דמותו ונראה כיצד השפיע פועלו והקרין על מפעלים רבים בעולם היהודי.
ציוד נדרש- נספחים לפי המתודות שבחרתם
אפשרות 1: שחקו עם החניכים “משחק זיכרון אנושי” – בחרו שני מתנדבים. הם יצאו מהחדר, ועל שאר הקבוצה להתחלק לזוגות. כל זוג אומר פריט מידע על חייו של רבי חיים דוד הלוי ואת ההגדרה שלו (נספח 1). לדוגמה, חניך אחד יאמר “מקום הולדתו” וחניך שני יאמר “ירושלים”. הזוגות יתערבבו ביניהם. קראו למתנדבים ואמרו להם להתחיל להתחרות: המשחק יזרום כמו משחק זיכרון: המתנדב התורן “יפתח” שני חניכים, יגלה את הפריט, וינסה למצוא את החניך שאומר את הכותרת השייכת לו. מי שימצא זוג יקבל ניחוש נוסף עד שייגמרו הזוגות ויהיה מנצח.
אפשרות 2: על החניכים לשחק “טאבו” – כל חניך, זוג או שלישייה יקבלו פתק ובו ביטוי, ותחתיו ארבע מילים אסורות (נספח 2). על החניכים להגדיר את הביטוי בלי להשתמש במילים האסורות.
לאחר שייגמרו הכרטיסים יצטרכו החניכים להסביר כיצד כל ביטוי קשור לרב חיים דוד הלוי.
אפשרות 1: חלקו את השבט לשלוש קבוצות. לכל קבוצה תנו תמונה של לוגו של מכון (נספח 3). הקבוצה תצטרך לחפש באינטרנט מידע על המכון ולהסביר כיצד המכון קשור לפעילותו של הרב חיים דוד הלוי. לאחר מכן יכתבו החניכים על ארבעה פתקים פסקי הלכה שחידש המכון.
במקום תמונה עם לוגו אפשר לשלוח קישור לגוגל מפות (נספח 4). החניכים יצטרכו לזהות כי האתר שנשלח אליהם הוא המכון המדובר, ורק אז לגלות מהו.
אפשרות 2: הקרינו לחניכים את סרטון התדמית של המכון המדעי-טכנולוגי להלכה.
https://www.youtube.com/watch?v=L2dVSl0s9lc&pbjreload=101
שאלו את החניכים: כיצד כל זה קשור לפועלו של הרב חיים דוד הלוי?
סכמו: כפי שראינו בפעולה הקודמת, גם הרב חיים דוד הלוי פעל בשאלות שעוסקים בהן במכון זה. הטכנולוגיה מתחדשת ומתפתחת כל הזמן, ולכן צריך גם אנשי הלכה שיפתחו הלכות חדשות המתבססות על גדולי ישראל הקודמים.
זהו צורך אדיר שיש בדורנו, ואנחנו רואים איך כמו הרב חיים דוד הלוי גם כיום יש אנשים שנענים למשימה זו.
בקשו מהחניכים לשוטט בגוגל ולחפש פסקי הלכה שחידש המכון המדעי-טכנולוגי להלכה, לכתוב אותם על דף ולהניח במרכז המעגל.
אפשרות מקוונת (ב’זום’): חלקו את החניכים לחדרים, ובכל חדר הקרינו תמונה עם לוגו של מכון אחר (נספח 3). על חברי החדר לברר מהו המכון וכיצד מכון זה קשור לפעילותו של הרב חיים דוד הלוי. לאחר כמה דקות יתאסף כל השבט, ונציג מכל קבוצה יציג את הממצאים שלה על המכון. נוסף על כך תצטרך כל קבוצה לכתוב בצ’אט שני פסקי הלכה שחידש המכון שחקרה.
במקום תמונה עם לוגו אפשר לשלוח קישור לגוגל מפות (נספח 4). החניכים יצטרכו לזהות כי האתר שנשלח אליהם הוא המכון המדובר, ורק אז לגלות מהו.
אפשרות 1: בקשו מכל חניך וחניכה לבחור פסק הלכה אחד שהתחברו אליו במיוחד ולהסביר מדוע פסק זה חשוב בעיניהם.
נספח 1 –
ירושלים | עיר הולדתו |
תל אביב וראשון לציון | היה הרב הראשי של… |
מרים | שם אשתו |
טורקייה | הוריו עלו מ… |
ישראל לתרבות תורנית | זכה בפרס… |
הרב עזרא עטיה והרב בן ציון מאיר חי עוזיאל | שם רבותיו |
מדע והלכה | תחום עיסוק עיקרי |
תשנ”ח | שנת פטירה |
נספח 2 –
פרס ישראל
מדינה זכות מדליה יום העצמאות |
ספרי הלכה
תורה מצוות כתבים הרב חיים דוד הלוי |
מלחמת העצמאות
מדינת ישראל קרב ה’ באייר שחרור |
תל אביב
עיר ללא הפסקה ים רב ראשי עזריאלי |
ראשון לציון
עיר רב ראשי איקאה אחד |
ירושלים
עיר הבירה של זהב עיר הולדתו כנסת |
הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל
הרב הראשי הרב חיים דוד הלוי מלמד תורה צדיק |
ישיבת פורת יוסף
תלמוד תורה רחל אימנו ירושלים הרב עוזיאל |
נספח 3 –
מכוני הלכה וטכנולוגיה
נספח 4 –
מקום מכון צומת
https://goo.gl/maps/rwwWHTnFjZyybWyt7
מקום המכון המדעי-טכנולוגי להלכה
https://goo.gl/maps/9DT9X3YCZ4NTqKRT9
מקום מכון התורה והארץ