איתור סניפים וכפרי בוגרים
פתיחה: לעם ישראל ישנו חיבור מיוחד לארץ ישראל עוד מימי האבות שלנו, מאז שהארץ הובטחה לנו בידי הקב”ה. במהלך הדורות עם ישראל לא תמיד ישב בארצו, אבל תמיד נשמר הרצף היהודי בארץ ישראל, גם אם נשארו פה המעט שבמעט. בפעולה ניגע בהיסטוריה של ההתיישבות היהודית בארץ ישראל לאורך הדורות וננסה להבין- למה דווקא ארץ ישראל?? מה יש פה שכל כך מושך אותנו אליה? מה כל כך מיוחד בארץ שלנו?
…
נחלק את החניכים לשתי קבוצות (אפשר גם שלוש). נאמר לקבוצות שמעכשיו כל קבוצה היא משפחה, והם צריכים להחליט יחד על רכישת דירה בשכונה מסוימת. כל קבוצה תקבל סכום מסוים של כסף אותה היא יכולה להשקיע ברכישה, ותצטרך להחליט כמה כסף מתוך אותו סכום היא הייתה מוכנה להשקיע בשביל בית בשכונה כזו. המדריך יתחיל לתת לחניכים מידע על השכונה (משפט אחד בכל פעם, נספח א’) כאשר לאחר כל משפט כל קבוצה תצטרך להחליט כמה מתוך הכסף היא מוכנה להשקיע בשביל אותה דירה. ניתן לשנות את ההחלטה לאחר כל משפט. סכום הכסף שיישאר לכל קבוצה בסוף ישמש לטיסה משפחתית לחו”ל. המטרה היא לראות כמה כסף כל משפחה מוכנה להשקיע בשביל רכישת דירה בשכונה כזו (הכל? כלום? אולי חצי?…)
…
(למדריך: השכונה הזו היא בעצם מטאפורה לארץ ישראל. הרעיון במתודה היא לגרום לחניכים לחשוב כמה היו מוכנים להשקיע בשביל דבר כזה ומשם לפתח אח”כ דיון על השאלה- מה כל כך מיוחד בארץ ישראל שאנחנו מוכנים לעשות הכול כדי לגור בה.)
…
בסוף המשחק נשאל את החניכים- איזו משפחה החליטה להשקיע הכי הרבה ברכישה? מה הרושם שנוצר להם מהשכונה הזאת? האם זאת שכונה ששווה להשקיע בה את הכסף שלכם? ששווה לגדל שם את המשפחה שלכם? האם לדעתכם יש לשכונה הזאת עתיד? אפשר להמשיך את הדיון עם החניכים, לשאול אותם מה לדעתם מייצגת השכונה ולהוביל אותם להבנה שמדובר על ארץ ישראל. ננסה להבין יחד עם החניכים-
מה כל כך מיוחד בארץ שלנו שעל אף החסרונות שלה עם ישראל מאז ומעולם שאף להגיע אליה ולבנות אותה?
למה החלום שלנו בכל הגלויות היה לחזור דווקא למקום הזה?
מה היה רע אם היינו מוצאים מקום יותר טוב בשבילנו מכל הבחינות והיינו מחליטים להתביית שם (במילים אחרות- למה לא אוגנדה…)?
…
נבין שהכמיהה של כל הדורות בעם לארץ ישראל נובעת עוד מההבטחה האלוקית הראשונה אותה נתן הקב”ה לאברהם אבינו בברית בין הבתרים, ושמאותו רגע ובהמשך לאורך כל ההיסטוריה אנחנו קשורים לארץ הזאת, למרות שלא תמיד פשוט לחיות בה…
האהבה והחיבור לארץ ישראל טבועה בנו כעם ולא סתם עינינו היו תמיד נשואות אליה. (למדריך- ניתן להשתמש בנספח ב’- בשאלה שכתב מישהו באחד הפורומים באינטרנט שיכולה להמחיש יותר את גודל השאלה, אם נראה לך מתאים אפשר גם להקריא אותה בפני החניכים).
…
נגיעה היסטורית של ההתיישבות היהודית בארץ ישראל לאורך הדורות.
נניח מפה אילמת גדולה של ארץ ישראל (לצייר על בריסטול גדול), לכל חניך (או לכל שניים) ניתן כרטיס של משהו אחר מההיסטוריה של ההתיישבות בארץ והוא ינסה למקם אותה היכן זה פחות או יותר קרה (אפשר לעשות זאת כסבב או שפשוט כל החניכים יסתובבו סביב המפה ויעזרו אחד לשני עד שהם יסיימו- נספח ג’).
…
שימו לב- הכרטיסיות בנספח הם מקבץ קטן של רעיונות שנועדו להעביר את התחושה שלאורך הדורות תמיד יהודים הצליחו לחזור לארץ ולבנותה בצורה כזו או אחרת. ניתן לשנות או להוסיף כרטיסים לפי מה שנראה בעיניכם.
….
לאחר שהחניכים סיימו למקם את הכרטיסים שלהם נראה ביחד איתם שלאורך כל הדורות עד להקמת מדינת ישראל הייתה התיישבות יהודית בארץ ישראל, ארץ ישראל אף פעם לא הייתה ריקה לגמרי מיהודים, וגם אם היא לא הייתה בריבונות יהודית יהודים תמיד שאפו לעלות אליה ולבנותה. אחרי שאנחנו רואים את כל זה- איך אפשר לחשוב בכלל על הקמת מדינה יהודית במקום אחר? האדמה הזו רוויה בכל ההיסטוריה של העם שלנו. חשוב להבין יחד עם החניכים שהיהודים בכל הדורות השתוקקו לארץ ישראל, לא כיוון שהם חיפשו מקום מקלט מדיני פיזי, אלא יש כאן משהו יותר עמוק בחיבור הזה בין עם ישראל לארץ ישראל.
ניתן לחלק לחניכים את הקטע של הרב קוק (נספח ד’) שמדבר על הזיקה הרוחנית הפנימית בין ארץ ישראל לעם ישראל.
אמרה זו של הרב יכולה לתת מענה תשובה לשאלה “למה לא אוגנדה…”.
נספח א’ (מידע על השכונה)
1. השכונה ממוקמת ממש קרוב למרכז קניות גדול. (א”י היא אזור אסטרטגי למעבר סחורות- “דרך הבשמים”)
2. השכנים מהשכונות הסמוכות לא ממש מסבירי פנים ולא מרוצים מהרעיון שקמה לידם שכונה חדשה פתאום. הם פנו לממשלה בבקשה להרוס את השכונה.
3. השכונה מאד מבוקשת ורבים מתושבי הארץ היו מוכנים לקנות בה דירה ולהשתקע בה.
4. בצנרת של השכונה יש לעיתים די קרובות בעיות ולעיתים תושבי השכונה נאלצים להישאר ללא מים ימים רבים.
5. זוהי שכונה בעלת היסטוריה מפוארת וקיימים בה הרבה מוזיאונים לתרבות ואף מקומות קדושים.
6. השכונה היא בעלת אופי מאד מגוון וגרים בה כמה קבוצות מאד שונות אחת מהשנייה.
7. חלק מהתושבים חיים ממש יפה ובכיף אחד עם השני, אבל חלק מהם ממש לא מסתדרים אחד עם השני ולפעמים זה מגיע ממש לכדי שנאה.
8. כדי להתקבל להיות חלק מהשכונה צריך לעבור מבחני קבלה מאד קשים, אבל מי שעובר אותם זוכה בתואר “תושב של קבע בשכונה”. (חוק השבות וכד’)
9. על אף שהשכונה יחסית צעירה היא הוקמה על פי מיטב פלאי הטכנולוגיה ועם כל החידושים הקיימים בתחום השכונות.
10. מדי פעם מנסים אנשים מבחוץ לתקוף את המשפחות בשכונה אבל בדרך כלל תושבי השכונה מצליחים לעצור אותם.
…
נספח ב’ (שאלה מהאינטרנט)
ישנן שתי שאלות שמעניינות אותי כבר זמן מה, הראשונה היא, למה דווקא ישראל? אינני אדם מאמין, אך חשבתי על זה רבות, ונראה שהסיבה היחידה שהארץ הזאת נבחרה להיות “חזון מדינת היהודים” היא בגלל ההיסטוריה המקראית שלה. הרי אם לא היה מוזכר בתנ”ך שאלוקים הבטיח לנו את הארץ הזאת, סביר להניח שישראל לא הייתה חשובה כל כך ליהודים, ובאותה מידה יכולנו לחיות כרגע באוגנדה, לדוגמא. כבר הייתי עד למספר וויכוחים בין מאמינים לחילוניים שבהם המאמינים שואלים את החילוני “מה הוא עושה בארץ הזאת אם הוא לא מאמין שהיא הובטחה לנו ע”י אלוקים? ומדוע הוא לא עובר לארץ אחרת?”. במקרים אחדים אלו היו עולים חדשים שעלו מתוך אהבת הארץ. אני אישית נולדתי בארץ ואוהב אותה מאוד, אבל אני לא מצליח להבין למה המייסדים הראשונים של הארץ בחרו דווקא בה, מלבד הסיבה שהיא מוזכרת בתנ”ך…
…
נספח ג’ (כרטיסים עם אירועים מההיסטוריה)
ההבטחה הראשונה של הקב”ה לאברהם אבינו על הארץ בברית בין הבתרים שהתקיימה על פי המסורת בהר החרמון.
המרגלים בתקופת יהושע יוצאים לתור את הארץ ולנים ביריחו.
עם ישראל נכנס לארץ לראשונה בימי יהושע ועובר דרך נהר הירדן.
דוד נלחם בגולית בעמק האלה.
ממלכת שלמה בירושלים היא הממלכה הגדולה והחזקה ביותר באזור בתקופת מלכותו.
לאחר גלות בית ראשון חוזרים יהודים בעקבות הצהרת כורש ובונים בירושלים את בית המקדש השני.
החשמונאים מקיימים ממלכה יהודית בארץ לאחר המלחמה נגד היוונים ויושבים באזור מודיעין.
העליה הראשונה פותחת רשמית את חזרתם של היהודים לאחר אלפיים שנות גלות. בין שאר היישובים מוקמת המושבה גדרה על ידי אנשי ביל”ו.
המעפילים מגיעים לאחר מלחמת העולם השנייה באוניות לעתלית.
כפר חיטים הוא המקום הראשון שמוקם במסגרת מבצע “חומה ומגדל”.
דוד בן גוריון באולם במוזיאון תל אביב מכריז על הקמת מדינת ישראל.
…
נספח ד’ (הרב קוק)
אורות, ארץ ישראל א’-
“ארץ ישראל איננה דבר חיצוני, קנין חיצוני לאומה, רק בתור אמצעי למטרה של ההתאגדות הכללית והחזקת קיומה החומרי או אפילו הרוחני. ארץ ישראל היא חטיבה עצמותית קשורה בקשר חיים עם האומה, חבוקה בסגולות פנימיות עם מציאותה. ומתוך כך אי אפשר לעמוד על התוכן של סגולת קדושת ארץ ישראל, ולהוציא לפועל את עומק חיבתה, בשום השכלה רציונלית אנושית, כי אם ברוח ה’ אשר על האומה בכללה”.
הראי”ה קוק, מבקש ליצור זיקה ואף זהות בין סגולתו של עם ישראל לבין סגולתה של ארץ ישראל. סגולות אלו חבוקות הן זו בזו ולא ניתן להפרידן. לא ניתן לדבר על עם ישראל ללא ארץ ישראל ולא ניתן לדבר על ארץ ישראל ללא עם ישראל. על כן גאולת העם תלויה במישרין בשיבה לארץ ישראל ודווקא לארץ זו ולא אחרת. ההבטחה, הזכות וההיסטוריה הן כולן תוצאות של ההתאמה והזיקה שבין העם לארץ זו.