איתור סניפים וכפרי בוגרים
בפעולה זו ניגע בהבנה של משמעות הדרך, נפנים שהליכה בדרך לוקחת זמן ומצריכה סבלנות ונבין שהדרך היא שתוביל לתוצאה משמעותית.
פעולה זו פותחת את הנושא השני שבו נעסוק בחודש הארגון. בשבועיים אלו נבין מהי הליכה בדרך, מה היא נותנת לנו ומה היא דורשת מאיתנו. לבסוף נקבל כלים להליכה בדרך ונצא להשפיע בציבור הישראלי.
בפעולה זו נבין שלדרך יש משמעות ואנחנו לומדים מהדרך, אנחנו לא רוצים רק להגיע למטרה. לדרך לגאולה יש חשיבות עצמית גם אם עוד לא הגענו ליעד. גם בהתקדמות במצוות חשובה העבודה ולא רק התוצאה, וכך בכל דבר בחיים.
הדרך מוסיפה קומה לתוצאה, כי הדרך עושה משהו. אדם שהתאמץ להשיג משהו ירגיש הרבה יותר במשמעות התוצאה, וזה בדיוק ההבדל בין הכסף של אדם שזכה בלוטו בהשוואה לאדם שעבד כדי להרוויח את כספו. ומאחר שיש ערך לדרך, אנחנו שמחים בה.
מקורות להרחבה:
קטע של רובי שטיינר על פיתוח מנהלים (נספח 5).
פתקים למשחק המשימות, סוכרייה, ציוד למשל ‘נושאת המסוקים’ – דליי מים, שמיכות, סירים, תיקים, ספרים וכו’, חוט ארוך או חבל.
אפשר לשחק גם בקבוצות קטנות, ובשבטים מעורבים יתחרו בנים מול בנות.
אפשר לראות בקישור הדגמה של המשחק (לא בשבת):
https://goo.gl/cF36kt
על ידי המשחק אנחנו לומדים שכדי להניע משהו גדול אנחנו צריכים לפעול לאט ובצורה מחושבת, תהליכית.
נושאת מסוקים היא כלי שיט צבאי עצום שמשיט עליו אלפי חיילים וכלי נשק ועשרות מסוקים כדי להקל את נחיתת המסוקים והמראתם באוקיינוסים. בנושאת המסוקים יש מסלולי המראה ונחיתה, חדר פיקוד ובקרה, מחסנים, חדרי דלק, חדרי צוות ועוד. כמו שאפשר להבין, זה כלי שיט אדיר וכבד מאוד.
בקשו מנושאת המסוקים להסתובב הצידה בבת אחת בתוך שלוש שניות בלי להפיל את הציוד שעליה.
ככל הנראה החניכים לא יצליחו לעשות זאת במהירות בלי שייפלו מהם דברים.
כאשר נושאת מסוקים רוצה להסתובב היא צריכה לעשות זאת באיטיות ובשיקול דעת. כל התקדמות או שינוי מצריכים זמן ואורך רוח בגלל המשקל הרב שהיא נושאת על גבה.
גם אנחנו כתנועה וכציבור צריכים להבין שאנחנו נושאים על גבינו משקל רב – את משקל דרך תורה ועבודה, וכדי להתקדם ולעשות שינויים אנחנו צריכים להיות מוכנים לכך שהדרך תיקח זמן.
“אמר רבי יהושע בן חנניה: פעם אחת הייתי מהלך בדרך וראיתי תינוק יושב על פרשת דרכים ואמרתי לו באיזה דרך נלך לעיר? אמר לי יש שתי דרכים: האחת קצרה וארוכה והשנייה ארוכה וקצרה, והלכתי בקצרה וארוכה. כיון שהגעתי לעיר מצאתי שמקיפים אותה גינות ופרדסים ואי-אפשר להיכנס אל העיר. חזרתי לאחוריי אמרתי לו: בני, הלוא אמרת לי שדרך זו קצרה! אמר לי: ולא הוספתי ואמרתי שהיא ארוכה?” (על פי התלמוד הבבלי, ערובין נג ע”ב).
מה למד רבי יהושע מהמפגש עם התינוק? מה הייתה המטרה של רבי יהושע – היעד או הדרך? ומה לימד אותו התינוק על המשמעות של הדרך?
בפעולה זו נגענו במשמעות הדרך ובמה שהיא מוסיפה לנו. בפעולה עלו נקודות שנמשיך לעסוק בהן בהמשך החודש. נגענו בהבנה הפשוטה של צורך בתהליך ובשלבים (משחק המשימות), דיברנו על איך לגשת לדרך ומה זה דורש מאיתנו (הסיטואציות) ועל הקושי שבדרך (הסיפור של רבי יהושע). החניכים יצאו עם נקודות למחשבה, ובפעולות הבאות נמשיך לעסוק בשאלות שעלו להם.
סיפור על הרב צבי יהודה קוק (נספח 4) וציור של דרך מפותלת (המדריכים המשקיעים יצרפו גומי בצורת נחש לסימון של דרך מפותלת)
משחק המשימות
הבמבוק הסיני
“האם ידוע לך כמה זמן לוקח לבמבוק הסיני הענק לצמוח עד לגובה של בניין?
בשנה הראשונה משקים ומדשנים את השתיל הזעיר… וכלום לא קורה,
ממשיכים להשקות ולדשן אותו במשך שנה נוספת,
ואחריה עוד אחת, ועוד אחריה, ועדיין שום דבר לא קורה.
ואז בשנה החמישית…
הבמבוק מזנק לשמים!
ובתוך שישה שבועות צומח לגובה 30 מטרים.
אם כן, כמה זמן לוקח לבמבוק לצמוח לגובה מדהים שכזה?”
“שישה שבועות”, ענה האיש.
“זאת הטעות שלך, זה לוקח לו חמש שנים. אם במהלך השנים הללו היה האיכר מפסיק להשקות את השתיל הרך, הוא היה נובל ומת.
ומה באמת קרה בשנים האלו?
מתחת לפני האדמה התפתחה רשת מסועפת של שורשים שתוכל לתמוך בצמיחתו המתפרצת של הבמבוק
צמיחה מצריכה סבלנות והתמדה.
כל טיפת מים חשובה.
כל צעד קטן משפיע לטובה.
ייתכן שלא תבחין מיד בהבדל, אבל הצמיחה מתרחשת.
אל תתייאש.
בנחישות עיקשת המשך לטפח את שורשי השינוי ובסופו של דבר תפרוץ גם אתה ותגיע לגבהים עצומים”.
משפטי דרך
סיפור על הרב צבי יהודה
פעם אחת פגש מרן הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ”ל, ראש ישיבת ‘מרכז הרב’, בתלמידו ר’ יעקב בס הולך ברחוב. שאל הרב את תלמידו: “רבי יעקב, מה אתה לומד?”
השיב התלמיד בפליאה: “הרב, ידוע הוא שלומדים עתה מסכת סנהדרין בישיבה, ולמה זה שואל הרב לדבר שיודע הוא?”
ענה הרב: “לא זו כוונתי, כוונתי היא מה אתה לומד עכשיו, כשאתה כאן ברחוב. גם כשהולכים ברחוב צריך ללמוד, צריך ללמוד כל הזמן”.
פיתוח מנהלים (רובי שטיינר)
הנה לכם שאלה מאתגרת. האם כל אחד יכול להיות מנהיג? האם גם אתם יכולים להיות? בואו נרד לעומק המשמעות של המילה ‘מנהיגות’. מה זה? יש לזה הרבה גרסאות וכולן נכונות. אתן לכם את שלי. מנהיגות בעיניי זה שילוב של שניים:
אמונה בדרך ונכונות לשלם את מחיר הצעידה בה. זהו!
מנהיגים מאמינים בדרך כלשהי, ועצם הצעידה בה גובה מהם מחיר אישי. לפעמים צועקים להם בוז, לעיתים הם יושבים בכלא, לעיתים משלמים מחיר כלכלי וסיכון כספי משמעותי. מגוון רחב של מחירים.
יש מי שמאמין שמנהיגות עוסקת בלהוביל אנשים או שנדרש לה סוג של כריזמה. לאורך ההיסטוריה יש דוגמאות של מנהיגים כריזמטיים מאוד כמו מנחם בגין למשל, או להבדיל היטלר, וכאלה נטולי כל כריזמה כמו מהטמה גנדי. אין לי מושג מה פרוש המילה הזו, כריזמה.
אלף אנשים יפרשו אותה באלף אופנים, בכל אופן היא לא תנאי למנהיגות. מה המכנה משותף לכל המנהיגים? אמונה בדרך ונכונות לשלם את מחיר הצעידה בה. מנחם בגין שילם מחיר אישי כבד. התמודד שבע פעמים על ראשות הממשלה עד שיצר מהפך היסטורי.
יש מי שמאמין שמנהיגות קשורה להובלת אנשים. נכון שמנהיגות היא הובלה או הבחירה להוביל, אבל אין לה שום קשר לאנשים. אז את מי המנהיג מוביל ולאן?
זו הבחירה של אדם להוביל אותו, עצמו, למקום אחר, חדש. למקום שהוא מאמין בו, חשוב לו, ולכן גם מוכן לשלם מחיר אישי כדי להיות שם. אין דרך לאף אדם לחייב אף אחד אחר לבוא אחריו.
מה הסיבה שעוד אנשים באים? הם רואים אדם שצועד לאן שהוא, למקום אחר, שהם מאמינים שהוא טוב יותר, וגם הם רוצים להיות שם. הם רואים אדם שמאמין בדרך, מוכן לשלם מחיר על הצעידה בה, ואז הם באים. התוצר לוואי של מנהיגות הוא שעוד אנשים באים.
האם כל אחד יכול להיות מנהיג, והאם גם אתם יכולים? התנאי הראשון למנהיגות זו כאמור, דרך ואמונה בדרך. וכאן נשאלת השאלה, האם יש לכם דרך, האם יש לכם מושג לאן אתם הולכים, או מה המטרה? הניסיון שלי מלמד שמרבית האנשים פשוט מתגלגלים. קמים בבוקר והולכים לעבודה כי זה מה שעושים כולם, כי חייבים להתפרנס. האם אדם יכול ללמוד להגדיר לעצמו מטרה, כזו שהיא חשובה לו, המייצרת לו תשוקה?
הניסיון שלי מלמד שבהחלט. בתנאי שיש פתיחות ומוכנות ללמוד. האם אדם יהיה מוכן לשלם מחיר אישי כדי לצעוד בדרך? מי האנשים המוכנים לשלם מחיר? רק אלו שזה מאוד חשוב להם. המחיר לעולם בא לפני הרווח. מי ייהנה מהרווח? רק אלו שהיו קודם מוכנים לשלם את המחיר!
רק אנשים יוצאי דופן מוכנים לעשות מעשים יוצאי דופן, ורק הם פוגשים תוצאות כאלו.