מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הדרך ארוכה ומפותלת

הדרך ארוכה ומפותלת

דרך ההליכה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
תהליך | שליחות
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

אחרי המטרה הגדולה והלאומיות שעליה דיברנו בפעולות הקודמות, הגיע הזמן לדבר על הדרך בתפיסת התנועה. מתוך אמירה שחייבת להיות דרך, כמו שפרי אינו יכול לגדול בלי העץ שממנו הוא צומח, כך אנשים אינם יכולים להגיע ליעד, לתוצאה, בלי שיעברו דרך לפניה. הדרך היא תהליך ליצירת דבר משמעותי ומשמעותית בפני עצמה, וצריך לראות מה מחזק אותנו בדרך ומהי הדרך הנכונה לנו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו מהי דרך.
  2. החניכים יפנימו שהדרך הכרחית כדי לחולל תהליכים משמעותיים.
  3. החניכים ימיינו את השלבים הנחוצים לתהליך ואת הגורמים המעכבים בדרך.

 מקורות להרחבה:
אתר מילוג – הגדרה מילונית של דֶּרֶךְ (נספח 1).

 

ציוד נדרש:

קלפי תמונות דרך (נספח 2), לוח משחק מסלול וקובייה (נספח 5), כרטיסיות עם גורמים מעכבים ומקדמים (נספח 7). אפשרות: פתקים בצבעים, צ’ק (נספח 3), כתבה (נספח 4).

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א – דרך=תהליך

 

סדרו על הרצפה קלפים עם תמונות של דרכים (נספח 2). בקשו מכל חניך וחניכה לבחור תמונה, ושאלו את כל החניכים לפי סבב:

 

  • מדוע בחרת דווקא בתמונה זו?
  • מהי דרך בשבילך?
  •  מתי לאחרונה הרגשת שאת/ה צועד/ת בדרך כלשהי?

 

 

שלב ב – צריך תהליך לחולל שינוי

 


הראו לחניכים צ’ק על סך 100,000 ₪ (נספח 3), ושאלו:

 

  •  מה הייתם עושים עם הכסף?
  •  כמה זמן הכסף היה מחזיק מעמד?


הקריאו לחניכים את הכתבה המצורפת (נספח 4).

 

 

האם שמעתם סיפורים דומים על אנשים שעבדו קשה להקים עסק עד שהרוויחו כמה מיליונים ואז ירדו מנכסיהם? מה השוני בין הכסף שמרוויחים בזכות עבודה לבין כסף שמקבלים בבת אחת במתנה?

 

 

חדדו לחניכים את ההבדל שבין תוצאה שעובדים כדי להגיע אליה לבין תוצאה שנוחתת ללא דרך.

 

 

שלב ג –


פרסו על הרצפה את לוח המשחק ‘סולמות ונחשים’ (נספח 5). אל תשכחו להכין לפני שבת את הקובייה – גזרו אותה והדביקו לפי הסימונים. אם יש לכם יותר מעשרים חניכים בשבט, ציירו את המשחק מראש על גיליון גדול יותר.

 

בסוף המסלול הציבו את אחת המטרות (נספח 6). מותר ואף רצוי להוסיף מטרות ממה שהחניכים שלכם פוגשים ביום-יום.

 

החניכים יתחלקו לארבע עד שש קבוצות, ועליהם להתקדם במסלול לפי תור על פי תוצאת זריקת הקובייה. כאשר הם יגיעו לסולם או לנחש יהיה עליהם לשלוף כרטיסייה לדיון (נספח 7).

 

השתמשו בכרטיסיות על פי המטרה שהצבתם על הלוח. אפשר להשתמש בכרטיסיות כמה פעמים במשחק לקבוצות שונות – בחנו האם התשובות משתנות בין קבוצה לקבוצה.

 

 

החניכים ישלפו כרטיסייה לדיון ויהיה עליהם להחליט האם מה שכתוב בכרטיסייה עוזר להם בדרך אל המטרה או מפריע, והאם יש להם מה ללמוד מהמאורע או מהמציאות המתוארים בכרטיסייה.

 

לדוגמה, אם המטרה שהצבתם היא ‘אמונה’ – לגבש זהות וגישה אמונית-תורנית, הציבו את המטרה בראש המסלול, ואחד הכרטיסים שיופיעו בדרך הוא ‘מפגש עם אפיקורס’. החניכים יצטרכו לדון האם הכרטיס הזה שייך לדרך או שאינו חלק ממנה, כלומר האם המפגש עם האפיקורס מקדם אותנו על עבר היעד, אמונה, או שמא דווקא מעכב. מה אפשר ללמוד ממפגש כזה בדרך אל היעד? האפיקורס אמנם יערער את היסודות שאנו מנסים לבנות, אך בכך דווקא יקדם אותנו אל עבר בנייה עמוקה יותר ואל העמקה של הקושיות הקיימות באמונה.

 

נרצה להגיע עם החניכים למסקנות האלה:

 

  • כדי להגיע למטרה יש לעבור דרך.
  • אי-אפשר להגיע למטרה ללא דרך.
  • הדרך היא אתגר בפני עצמו. נתקלים בה בדברים מחזקים ובדברים הנראים מחלישים, אך החוכמה היא להשתמש בכל הדברים כדי להצמיח אותנו.
  • יש הרבה מה ללמוד מהדרך.
  • לפעמים יש מכשולים שאינם מקדמים אותנו אל עבר היעד בשום צורה, ועליהם נשתדל לדלג.

 

 

שלב ד –

 

 

הקריאו לחניכים את הפסוק:

 

“וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַתּוֹרֹת וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם אֶת הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ וְאֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן” (שמות יח, כ).

 

 

סיכום:

סכמו עם החניכים:

משה אומר לבני ישראל מהי הדרך ללכת בה; זה מה שחשוב לו ללמד את בני ישראל. לכאורה, מה זה חשוב מהי הדרך שהולכים בה? משנה התוצאה!
אך התורה מלמדת אותנו דבר חשוב: הדרך היא החשובה, כי ברגע שאנחנו יודעים מה הדרך שלנו, מהם הקווים המנחים אותנו, איך אנחנו מתחזקים בדרך ואיננו מתייאשים בתהליך ומבינים את חשיבותו, התוצאה כבר תקרה מאליה.

 

 

נספחים

 

נספח 1 –

 

הגדרת ‘דֶּרֶךְ’ – מילוג:

 

  1. נתיב, מעבר כבוש או סלול לתנועת בני אדם או כלי רכב
  2. כלל הפעולות שאדם עושה כדי להגיע למטרה מסוימת. “הוא עבר דרך ארוכה עד שהפך למומחה.”
  3. הצורה בה דברים נעשים; גישה; אופן. “צריך לדבר איתו בדרך יותר תקיפה.”

 

נספח 2- 

דרך 1 דרך 2 דרך 3 דרך 4 דרך 5 דרך 6 דרך 7 דרך 8 דרך 9

 

 

נספח 3-

צק זכייה

 

 

נספח 4 –                   

כתבה

 

מבזבזי הלוטו הגדולים: לאן הולך הכסף?

 

הצעיר הבריטי שמבזבז בלי הכרה ברחבי העולם, האב הצעיר שנעלם כאילו בלעה אותו האדמה, זה שתרם הכל וזה שאיבד – הסיפורים שיעזרו לכם לפנטז על זכייה בלוטו, ואולי גם לשמוח שאתם מסתפקים במועט

 

נאוה מרקו | mako | פורסם 26/06/14 19:21

 

הבזבזן

מייקל קרול זכה לפני כעשר שנים ב-54 מיליון ש”ח. את כל הכסף הזה בזבז קרול על על מכוניות, הימורים, סמים, אלכוהול, זונות וחברים – להם חילק מיליונים (איפה מוצאים חברים כאלה?). בין לבין הוא הספיק לבקר פעמיים בכלא, להתגרש, לקבל שלילת רישיון ולישון ביער בזמן שהוא חיפש לעצמו עבודה. כיום קרול עובד במפעל לביסקוויטים ומכריז על עצמו שהוא סוף סוף נהנה מהחיים.

 

המסוכן

במקרה של ג’פרי דמפייר מדובר ביותר ביש מזל מאשר מזל. בשנת 1988 הוא זכה בלוטו בסכום של 20 מיליון דולר. את הכסף הוא הוציא על מכוניות יוקרה, בתים וטיולים למקומות אקזוטיים, כאשר מכל אלה הוא קנה ונתן גם לחבריו הקרובים ולבני משפחתו. למרות שהוא נתפס כנדיב במיוחד, למישהו במשפחה זה לא היה מספיק. ב-2005, גיסתו של דמפייר, יחד עם בן זוגה, תכננו להרוג אותו ולזכות בכספי הירושה שלו. הם ירו בו ירייה אחת קטלנית, שהרגה אותו במקום, אבל כמובן נתפסו על ידי המשטרה ומהר מאוד מצאו את עצמם בכלא. לא שזה עזר לזוכה הלוטו לשעבר.

 

התמים

בילי בוב הארל זכה בשנת 1977 ב-31 מיליון דולר. הארל התמים, חילק את כספי הזכייה שלו כמעט לכל מי שביקש ממנו. קרובי משפחה שונים לחצו עליו לחלק להם את כספו ולעזור להם לצאת מחובות ולפתח את העסקים שלהם. ההתנהלות הזו עלתה להארל בחיי הנישואין ובצבירת חובות גדולים. שנתיים לאחר הזכייה הוא התאבד, כשאחד הדברים האחרונים שאמר הוא “הזכייה בלוטו היא הדבר הכי גרוע שאי פעם קרה לי”.

 

הנונשלנט

לוק פיטארד זכה בלוטו בסכום של שני מיליון דולר. את רוב הכסף הזה הוא הוציא בסך הכל על חתונה אחת, בית אחד ועל נופש באיים הקנאריים. 18 חודשים בלבד לאחר הזכייה, הכריזו בתקשורת שלוק שקוע בחובות. למרות ההצהרות האלה, לוק הודיע כי עדיין נשאר לו כסף אבל שהחליט שהחיים האלה הם פשוט לא בשבילו (ושוב אלוהים נותן אגוזים למי שאין שיניים). לכן הוא עשה את הצעד הכי מתבקש והלך לעבוד בסניף של מקדונלדס. לוק טוען שהוא נהנה מכל רגע ושממילא לא תכנן להפסיק לעבוד עוד לפני גיל 20, ככה שהכל מסתדר לטובה.

 

נספח 5 –

לוח משחק וקובייה

 

סולמות ונחשים

 

קובייה

 

 

נספח 6 –

 

מטרות:

דיאטה, למידה למבחן, אמונה, צביעת קירות

 

נספח 7 –

גורמים מקדמים ומעכבים

 

דיאטה :

  • שיטת דיאטה חדשה ששמעתי עליה
  • מסיבה עם חברים
  • לראות מישהו רזה
  • לא להצליח למצוא בגדים בחנות
  • עוגת שוקולד גדולה
  • סלט חסה גדול
  • אנשים שאומרים “אתה לא תצליח”
  • אנשים מסביב שאומרים “כל הכבוד”
  • מפגש עם מישהו שעשה דיאטה והצליח
  • לראות שלא ירדתי במשקל

 

למידה למבחן :

  • המורה של המקצוע מאמינה בי
  • ההורים שלי מאוכזבים כשאני מקבל ציון נמוך
  • במבחן הקודם קיבלתי 44
  • חוסר זמן
  • ההורים רוצים שאשמור על האחים שלי
  • אנשים שאומרים “אתה לא תצליח”
  • אנשים מסביב שאומרים “כל הכבוד”
  • חברים ללמוד איתם
  • ללמוד לבד למבחן
  • חומר משעמם בלימודים
  • חומר מעניין בלימודים

 

 

אמונה בה’

  • יש לי שאלות באמונה
  • קיבלתי משהו שהתפללתי עליו
  • המשפחה שלי דתית
  • יש רב שאני מעריך
  • מפגש עם אפיקורס
  • התגלתה פרשת שחיתות גדולה בישיבה
  • להתפלל בכל יום
  • שיעור תורה שבועי
  • מישהו שאני מכיר חלה
  • פספסתי את האוטובוס וישר אחר כך הגיע טרמפ למקום שאני צריך (השגחה פרטית)

 

 

צביעת קירות :

  • המדריכה תתאכזב אם לא אגיע
  • חברות קבעו להיפגש בזמן שקבעו בסניף לצבוע קירות
  • שובצתי בצביעת קירות למרות שרציתי להיות בריקוד
  • אין רעיונות מה לרשום על הקיר
  • אחרי שעות של ציור הגיע מישהו ואמר “רעיון גרוע”
  • צבעתי ובטעות יצאתי מהקווים
  • לא כל החניכים הגיעו לצביעה
  • אנשים מסביב שאומרים “כל הכבוד”
  • אנשים שאומרים “אתה לא תצליח”
  • סקיצה ברורה לצביעת קירות
  • נגמר הצבע באמצע הקיר

 

דעתך חשובה לנו