מעבירי פעולת ערב שבת יקרים,
זכינו, ואתם מעבירים לנו פעולת ערב שבת בשבת הקרובה. פעולת ערב שבת היא כלי מרכזי וחשוב לבירור נושאי החודש, לשיח עמוק, לדיון וללמידה משותפת. בשבוע הקרוב ייערך שבוע קיימות. אנו מבקשים בתנועה לחנך לחיזוק המחויבות לסביבה דרך עבודת המידות כדי להיות ראויים לאדמת ארץ ישראל ולקיים אורח חיים המיטיב עם הפרט והכלל.
השנה בחרנו להתמקד בערכים אחריות, שותפות ואהבת הארץ.
מצורפים הגדרת המושג קיימות ושלושה קטעים להשראה.
הגדרת קיימות:
קיימות היא מונח רחב המתאר מצב של קיום חיים לאורך זמן מתוך ניהול נכון של המשאבים. קיום זה חל על מערכות אקולוגיות, על ממלכת החי, על בני האדם ועל העתיד של כולם על פני כדור הארץ. קיימות נוגעת לא רק להיבטים של סביבה כפי שנהוג לחשוב; קיימות מתייחסת למתן פתרונות לצרכים הכלכליים, החברתיים והסביבתיים בהווה בלי לפגוע ביכולת למלא צרכים אלה גם בדורות הבאים.
קטעים להשראה:
- אחריות: "יש לנו כיהודים מאמינים אחריות ייחודית באשר לנושא האקולוגי. יהודים שומרי מצוות צריכים להיות ערים יותר לכל הנוגע לשמירת הבריאה שברא ה', למנוע את השחתתה, להביא יותר בחשבון את הדורות הבאים ובפרט הדברים אמורים לארץ ישראל. רמה גבוהה יותר של ערכים ומוסר תורמת אף היא לשמירת הסביבה. אדם מאמין ראייתו בהכרח מקיפה וכוללת יותר ולא נקודתית, אנוכית ועכשווית, לכן היא ערכית ומוסרית ויש לכך השלכות רבות על הנושא הסביבתי" (הרב יעקב אריאל).
- שותפות: "אשר ברא א-לוהים לעשות" – הקב"ה ברא עולם שלם אך לא מושלם. הוא מסר לנו את העולם כדי שנמשיך אנחנו לעשות לתיקונו ולשמירתו. יש לנו תפקיד: לשכלל, לפתח ולקדם את עולמו של הקב"ה עם האחריות לשמור על הטבע שניתן בידינו. "[…]זכרתי ימים מקדם משנת תרס"ה, שזכיתי בחסדי העליון יתברך שמו לעלות על אדמת הקודש ביפו. שיחרתי בראשונה את פני רבינו הראי"ה קוק זצ"ל, וקיבלני בסבר פנים יפות, כדרכו בקודש לכל אדם. שוחחנו בדברי תורה. אחרי תפילת "מנחה גדולה", יצא רבנו, כדרכו בקודש, לשוח בשדה, לצמצם מחשבותיו. ואני נלוויתי אליו, בדרך קטפתי איזה עשב או פרח. הזדעזע רבנו ואמר לי בנחת: "האמן תאמין לי שמימי נזהרתי לבלתי קטיף בלי תועלת עשב או פרח, שיכול לגדול או לצמוח, כי אין לך עשב מלמטה שאין לו מזל מלמעלה האומר לו גדל! כל ציץ עשב אומר דבר, כל אבן לוחשת איזה סוד, כל בריה אומרת שירה" (מיומנו של ר' אריה לוין).
- אהבת הארץ: "אהבת הארץ אינה אהבת מולדת כאשר יאהב הצרפתי את ארץ מולדתו ויכבד בירת ארצו פריז כי זה רגש לאומי, אהבת הארץ היא ענף של מצוות אהבת ה', שכן האוהב את ה' אוהב את ביתו ומשכנו של ה', וארץ ישראל היא המקום בו בחר ה' לדירתו ככתוב 'כִּי בָחַר ה' בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ'" )המשך חכמה, רבי מאיר שמחה מדוינסק).