איתור סניפים וכפרי בוגרים
כוחו של גפרור – מכירים את הביטוי “גפרור אחד יכול לשרוף יער שלם?” חשבתם פעם מדוע? כי שאר העצים שסביבו עשויים מאותו חומר שלו בדיוק. כל אחד מאיתנו הוא כמו גפרור שיכול להדליק את הסביבה או להאירה, כי אנחנו דומים ועשויים מאותה רוח. בפעולה זו נברר איך אנחנו מתקדמים יחד ומבטאים את ההנהגה של כל אחד מאיתנו גם כשנראה שכולנו דומים. נגלה שכמו הגפרור במשל, שיכול להדליק יער שלם, בנמשל כל אחד מאיתנו בכוחו המיוחד יכול להוביל אותנו ליעדים רחוקים. כל אחד יוביל לתחום ההתמחות שלו, ויחד נכבוש פסגות רבות!
כרטיסיות מוכנות, דפים ועטים.
שחקו עם החניכים את משחק הג’ויסטיק האנושי (אפשר לראות בסרטון של תנועת הערבות: https://youtu.be/tsQobOgDryk)
המטרה של המשחק היא להראות שכולנו כקבוצה יכולים להגיע ליעדים משמעותיים אם כל אחד ימלא את משימתו בשלמותה, ואם לא – ניתקע. לקבוצה מאוחדת יש כוח גדול להשפיע על דברים שנראים מסובכים, ואם נהיה קשובים זה לזה ונעבוד יחד המשימות יהיו קטנות עלינו.
אפשרות 1: הטילו על החניכים משימה – להציג את ההצגה של יציאת מצרים (או: מכירת הבכורה ליעקב, אדם וחוה בגן עדן, אליעזר והגזר, כיפה אדומה, סינדרלה, עמי ותמי או כל הצגה אחרת שמתאימה לרוח החניכים).
אתם אינכם מחלקים תפקידים או טקסטים; על החניכים להציג את ההצגה בתוך שמונה דקות כולל טקסטים, תפאורה, תאורה וקהל.
החניכים אוטומטית יצמיחו מתוכם מנהיגים אחראים לכל מטלה ומטלה. לאחר שיציגו את ההצגה שאלו אותם:
נגיע למסקנה: כל משימה מורכבת דורשת מגוון מנהיגים. ברוך ה’ כולנו התברכנו בתכונות נפלאות, ועלינו לדעת לנצל אותן נכון כדי להעפיל לפסגות גבוהות יותר ולקבל עלינו מטלות רציניות בדרך להשפיע על העם ועל המדינה. יש ערך גדול בקבוצה שכל חבריה מנהיגים; כך הם יכולים לעמוד במשימות רבות ומגוונות יותר בצורה הטובה ביותר.
אפשרות 2: צפו בסרטון על הקמת הקבוצה PANYEE התאילנדית בקישור: https://youtu.be/k6PgVNCdPH8
לאחר מכן (ההצגה או הסרטון), שאלו את החניכים:
לאחר שהגענו להבנה שצריכים מנהיג לכל משימה כדי שיוביל אותה, יניב תפוקה מלאה וינתב את הכוחות של הקבוצה למען השגת המטרה, כל חניך או כל קבוצת חניכים יקבלו אחריות להנהגת משימה שבטית בהתאם לתכונות המנהיגות שלהם.
הכינו כרטיסיות שמצד אחד כתובה בהם המשימה ומצד אחר כתובה תכונה שחשובה להובלת אותה משימה (נספח 1).
אפשרות 1: פרסו את הכרטיסיות כשהתכונות כלפי מעלה ובקשו מהחניכים לבחור את התכונה שהם הכי מזדהים איתה. הפכו את הכרטיסיות ובקשו מהחניכים לתכנן את ביצוע המשימות לפי התכונה שבחרו. בסוף הפעולה עליהם להגיש לכם תוכנית פעולה ותאריך יעד (בחודש הקרוב) למילוי המשימה, כדי שתוכלו לעקוב שאכן כל החניכים שלכם מממשים את יכולת ההנהגה שלהם ופועלים למען השבט והסניף.
אפשרות 2: חלקו את השבט לקבוצות קטנות של שלושה עד חמישה חניכים. חלקו לכל קבוצה כרטיסיית משימה ובקשו מהחניכים לחלק ביניהם את התפקידים בהתאם לפירוט ולצרכים שהם רואים, ולקבוע תאריך יעד לביצוע בחודש הקרוב.
עליכם לעודד את השבט לקבל אחריות ולהוביל משימות רבות ככל האפשר וכן לעקוב אחר ביצוען.
הסבר לחניכים: אם המשימות חולקו לחניכים יחידים, מנהיג המשימה לא צריך לבצע את כל המשימה בעצמו אלא עליו להוביל אותה. הוא יכול לקבל עליו את כובד המשקל של המשימה, אבל זה לא אומר שהוא עושה את כל המשימה לבדו. כל משימה יכולה וצריכה להתחלק לכמה מנהיגים שיובילו את המשימה בתת-קטגוריות מגוונות.
ראינו בפעולה שיש משמעות לכל אחד ואחד בתור בורג במכונה המשומנת שנקראת שבט. לכל אחד ואחד מאיתנו יש המשימה שלו, המקום שאליו הוא נכנס. כאשר כל אחד ואחד מאיתנו תורם את תרומתו החשובה, המכונה ממשיכה לעבוד ולתת תפוקה. ואולם אם איננו מממשים את כוחותינו היא עומדת מלכת. כשכל אחד מנהיג מתוקף תכונותיו המיוחדות לו אנחנו יכולים לחלוש על מגוון משימות ולהבעיר את היער באמצעות הרבה גפרורים. כך היער במשל הגפרור, שמצית יער שלם, נשרף מהר יותר, כי הוא מבעיר לא רק עצים, הוא מבעיר גפרורים נוספים, והם מוסיפים עוד חומר דלק למטרה הגדולה: להבעיר את הלבבות, להאיר את החברה, להתלהב בלהבת אש קודש לתקן עולם במלכות ש-די.