מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בית המקדש- על אלה.. אני בוכיה?

בית המקדש- על אלה.. אני בוכיה?

פעולה וירטואלית על בית המקדש

סוג הפעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
נושא
תורה ומצוות | בית מקדש
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בית מקדש- מה זה בכלל אומר לנו? האם אנחנו מרגישים את החוסר? חווים את האובדן? האם הזלנו דמעה על חסרונו? מה אנחנו מרגישים משהו כאשר אנו מתפללים עליו? בפעולה זו ננסה להבין מהי מציאות של מקדש וכיצד אנו יכולים ממקומנו היום להתחבר ולכסוף אליה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על בית המקדש ועל משמעותו.
  2. החניכים יבינו את החוסר שיש לנו כאשר אין בית מקדש.
  3. החניכים יחשבו כיצד ניתן לעורר בליבנו רצון אמתי לבית מקדש ותיקון המציאות

מהלך הפעולה

 

שלחו לחניכים הזמנה מקדימה (נספח 1) ובה בקשו מהם להביא חפץ שהם לא יכולים להתנהל בלעדיו.

 

פתיחה-

אפשרות א’- (זום/ וואצאפ)  תארו לחניכים בצורה דרמטית ומתלהבת: מציאות של הבניין הגדול והמפואר ביותר בעולם. בית תפילה אליו מגיעים יהודים וגויים מכל קצוות תבל. מעמדים של עשרות אלפי אנשים רוקדים ושמחים, על אור שמאיר את כל ירושלים, על עשן שעולה ישר בלי תזוזה – על בית המקדש…..

אפשרות ב’-  (זום/ וואצאפ) הקרינו או שלחו לחניכים את הסרטון הבא על בית המקדש. בקשו מהחניכים לשתף מה הסרטון מעלה בהם.

https://www.youtube.com/watch?v=Nz_9k0UuIEY (מדקה 12:07)

 

שאלו: בית המקדש היה פאר היצירה, לב ליבו של עמ”י. מה גרם החורבן לעם ישראל, לנו?

 

שלב א’-

בקשו מהחניכים לקחת דקה ולשלוח הודעות לכמה שיותר אנשי קשר או לשאול את בני הבית “במה מתבטא החוסר בבית המקדש?” או “. בקשו מהם לשתף/ לשלוח את התשובות שקבלו. אפשר לערוך תחרות בין החניכים מי משיג הכי הרבה תשובות.

לאחר מכן-

אפשרות א’ (זום)- בקשו מהחניכים לשתף איזה חפץ הביאו. הסבירו לחניכים שלכל אחד יש דברים בחיים בעלי משמעות רגשית, שמלווים אותו וחשוב שיהיו לצדו בשגרת יומו. כך בית המקדש היה הדבר הקדוש והחשוב ביותר עבור עמ”י עד שנחרב. זה היה לב העם, דבר שלא ניתן לדמיין חיים בלעדיו, מקום שאיפשר קשר ישיר עם אלוקים.

אפשרות ב’ (וואצאפ) – בקשו מאחד החניכים להקליט את הסיפור כיפה אדומה מבלי להגיד את המילים “אז”, “אחר כך”. האם יצליח?

סכמו- בית המקדש מהווה לנו חוסר בסיסי במי שאנחנו , כמו שקשה לא להגיד מילים מסוימות כך בית המקדש הוא בעתם חיסרון שמקשה עלינו להתנהל ולחיות בצורה שלמה כעם יהודי בארץ ישראל.  

 

שלב ב’-

אפשרות א’ (זום) – הקריאו לחניכים את הקטע על נפולאיון (נספח 2)

אפשרות ב’-(וואצאפ / זום)  הראו לחניכים את הסרטון על נפוליאון- https://www.youtube.com/watch?v=SEbwUBOL21I  (מ9:43- 14:18)

שאלו את החניכים- מה לדעתכם גורם ליהודים עד היום להתאבל על בית המקדש? 

הסבירו- הכוח שלנו טמון בזיכרון. ביכולת שלנו לבכות עד היום על חוסר שגם אם אנחנו לא מבינים עד הסוף מהווה נקודת ציון אישית ולאומית בכוח השנה שלנו. זאת נקודת זמן שמעוררת אותנו להתחבר- לעם, לאלוקים לעצמנו..

 

שלב ג’-

השמיעו את השיר “נחכה לך” בביצוע ווקאלי https://www.youtube.com/watch?v=Uy51veQyDEA

בקשו מהחניכים לחשוב כיצד אנו יכולים בימים אלו לעורר בנו את הרצון לתיקון, ולציפייה למקדש- ללב העם, לאיחוד והתפילה הזכה שאנו מייחלים לה.

 

נספחים- 

נספח 1-

נספח 2-

מספרים שנפוליאון בונפרטה עבר באחד ממסעותיו הרבים ליד בית כנסת באחת מן העיירות. היה זה ערב תשעה באב ומבית הכנסת בקע בכיים של היהודים. התעניין במצביא המהולל לפשר הדבר והוסבר לו כי היהודים בוכים על חורבן בית המקדש.
 
– על חורבן בית המקדש? התפלא הקיסר – הלוא מעשה זה אירע לפני שנים רבות.
לא האמין הקיסר למשמע אוזניו ירד מעל סוסו ונכנס לבית הכנסת ולתדהמתו הרבה ראה את המתפללים מקוננים בבכי מר כמי שמתו מוטל לפניו.
הקיסר עמד נדהם ולא האמין למה שהוא חווה ואז מלמל ספק לעצמו ספק למי שעמדו לידו:

 עם שמקונן כך על אירוע שקרה בעברו לפני מאות שנים על חורבן מקדש אין ספק שיבוא יום ויזכה לבנותו מחדש.

 

דעתך חשובה לנו