איתור סניפים וכפרי בוגרים
למי מאיתנו יש דודים בחו”ל? חברים? סבא וסבתא? מי מאיתנו מכיר אדם שטס בעולם ופגש שם שליחי בני עקיבא, בית חב”ד או כל קהילה יהודית אחרת? עם ישראל נמצא בכל מקום בעולם, אפילו בניו זילנד. מה ביני לבין אותו יהודי שחי את חייו בהונג קונג? האם צריך להיות בינינו משהו? בפעולה זו נעסוק בקשר שיש לנו, יהודים שגרים בארץ ישראל, עם יהודים שגרים בתפוצות, ובביטוי של הקשר הזה בחיים שלנו.
ציוד נדרש: חבל או חישוק, שלט “כל ישראל ערבים זה בזה”, כרטיסיות
שלב א :
אפשרות א –
שחקו עם החניכים את משחק הכיסאות: כל החניכים יעמדו על כיסאות במעגל. בכל פעם הוציאו כיסא אחד מהמעגל, והחניכים יצטרכו להצטמצם ולעמוד על הכיסאות שנותרו. בשלב מסוים ייוותר מספר כיסאות קטן, והחניכים יהיו צמודים זה לזה ויחזיקו זה את זה.
אפשרות ב –
העמידו את החניכים במעגל ותנו להם להחזיק חבל בגובה הכתפיים (החבל צריך להיות קשור היטב בשני קצותיו). בקשו מהחניכים להתיישב יחד כאשר הם נשענים אחורנית ונתמכים רק בחבל. אם מספר החניכים קטן, אפשר גם להחזיק בחישוק, ולא בחבל.
הניחו על הרצפה את השלט “כל ישראל ערבים זה בזה” (נספח 1) ושאלו את החניכים אם מישהו מהם כבר שמע את המושג. מה זה אומר? אם לא שמעו, נסו להבין יחד איתם מה משמעותו.
איך הערך “כל ישראל ערבים זה בזה” בא לידי ביטוי במה שעשינו עד עכשיו? (אפשרות א – היינו צריכים להחזיק זה את זה כדי שלא ליפול. אפשרות ב – אם מישהו נפל או זז, זה השפיע על כל המעגל).
הסבירו לחניכים כי: ערבות הדדית היא אחריות של הקהילה כלפי כל אחד מחבריה ושל כל אחד מחברי הקהילה כלפי הכלל (הגדרה מילונית). (ניתן להכין את ההגדרה מראש ולהניח על הרצפה).
בקשו מהחניכים דוגמאות למקרים שבהם הם פעלו בעקבות תחושת ערבות הדדית כלפי מישהו אחר.
דוגמאות למדריכים: חבר שלי נפל במהלך משחק כדורגל בהפסקה, והלכתי איתו לחדר המורים; חברה שלי בכתה, אז נתתי לה מים לשתות; חבר שלי לא הרגיש טוב, אז בסוף היום התקשרתי אליו להסביר לו מה למדנו במהלך היום כדי שלא יפסיד.
שלב ב :
חלקו את החניכים לשתי קבוצות והעמידו אותן זו מול זו, כך שכל שחקן מקבוצה א עומד מול שחקן מקבוצה ב. בכל פעם כל זוג ישחק “אבן נייר ומספריים”, והשחקן המפסיד יעבור לעמוד מאחורי השחקן המנצח ויעודד אותו. בסוף המשחק יעמדו רק שני שחקנים זה מול זה, ושאר השבט מחולק מאחוריהם, עד שאחד מנצח, וכל ה”מעודדים” עוברים להיות שלו.
שאלו את החניכים אם הם מכירים את המושג “השואה השקטה”. הסבירו שהשואה הרגילה שאנחנו מכירים היא שואה שבה הרג היטלר מיליוני יהודים בפועל. לעומתה השואה השקטה היא כינוי לתהליך של התבוללות, נישואים של יהודים עם לא יהודים (בעיקר בחוץ לארץ). כאשר יהודי מתחתן עם גויה הילדים שלו כבר אינם יהודים, וכך יוצא שמספר היהודים בעולם, בעיקר בחוץ לארץ, הולך וקטן. קוראים לתהליך הזה השואה השקטה מכיוון שיהודים רבים אובדים, אבל בשקט, לא בהשמדה פעילה. אפשר להניח על הרצפה כרטיסיות נתונים (נספח 2).
שלב ג :
חלקו לחניכים מסוימים כרטיסיות ובהן מקרים של ערבות הדדית של עם ישראל ומדינת ישראל כלפי יהדות התפוצות (נספח 3). בשבטים גדולים מאוד אפשר לחלק לדיון בקבוצות קטנות.
שאלו כל חניך בתורו: איך מתבטאת הערבות ההדדית והאחריות שלנו כלפי יהודי התפוצות בכל אחת מהכרטיסיות?
סכמו:
בפעולה למדנו שעם ישראל ערבים זה בזה, כלומר יש לנו אחריות זה כלפי זה. היא מתבטאת גם בשאלה איך אני עוזר לחבר הפרטי שלי, וגם באחריות הלאומית שיש למדינת ישראל כלפי יהדות התפוצות, שלצערנו הולכת ונעלמת בעקבות ההתבוללות.
נספח 1:
“כל ישראל ערבים זה בזה”
נספח 2:
הידעת?
מספר היהודים בארצות הברית הוא 5.7 מיליון
הידעת?
משערים כי אם לא נעצור את ההתבוללות, בעוד 300 שנה תיכחד יהדות התפוצות!
הידעת?
מספר היהודים החוזרים לארץ במגמת ירידה משנת 2013
הידעת?
אחוז ההתבוללות הגבוה ביותר בעולם הוא ברוסיה, 75% מהיהודים שם מתבוללים!
הידעת?
מתוך 50 איש שמתחילים קורס גיור, רק שבעה מסיימים
הידעת?
שארית הקהילה היהודית באתיופיה מונה כ-8,000 המחכים לקבל אישור עלייה לארץ
הידעת?
העיר בעלת האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר היא ניו יורק
הידעת?
לפי נתוני סקר שנערך בארצות הברית, שישה מתוך עשרה יהודים אמריקאים יתחתנו עם לא יהודים
הידעת?
מספר היהודים בעולם עומד היום על 14.1 מיליון, אותו מספר שהיה לפני 47 שנה
הידעת?
הקהילה היהודית בעלת אחוז הצמיחה המהיר בעולם נמצאת ב…ברלין!
הידעת?
בארץ 56% מהציבור מרגישים שיהודי התפוצות הם אחים שלהם, וכ-20% מתנגדים להיגד
הידעת?
בשנים האחרונות עולה אחוז הנישואים בין יהודים ללא יהודים בתפוצות באחוז אחד בכל שנה, ועומד כעת על 10%
הידעת?
לשליש מיהודי ארצות הברית היה עץ חג המולד ב-2012
הידעת?
הקבוצה הדתית הגדולה ביהדות ארצות הברית היא של הרפורמים, וכ-30% אחרים מגדירים את עצמם חסרי דת
הידעת?
56% מהיהודים אינם חיים במדינת ישראל
הידעת?
לישראל עולים כ-15,000 עולים בממוצע בשנה, ו-15,600 עוזבים אותה
נספח 3:
“תְּקַע בְשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ וְשָׂא נֵס לְקָבֵץ גָּלֻיוֹתֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ יַחַד מְהֵרָה מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ. בָּרוּךְ אַתָה ה’, מְקַבֵּץ נִדְחֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל” (מתוך תפילת שמונה עשרה)
מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות… אנו קוראים אל העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב הישוב בעליה ובבנין ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל (מתוך מגילת העצמאות)
תוכנית עמישב היא תוכנית שפועלת בסניפי בני עקיבא במדינת ישראל ומטרתה לשלב עולים חדשים מארצות הרווחה בחברה הישראלית
שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט אמר היום בישיבת הממשלה: “נושא העלייה מצרפת הוא החמצה היסטורית של ממשלות ישראל לאורך שנים. יש 200 אלף יהודים בצרפת שרוצים לעלות לכאן, וכל מערכות המדינה פשוט לא ערוכות לזה. אלו אנשים ציוניים, ערכיים, אוהבי עם ישראל וארץ ישראל, וזו חובה מוסרית שלנו להרים את הכפפה ולסייע להם. בכלים שלי השקתי לפני שבועיים תוכנית לחינוך בלתי פורמלי בקרב עולי צרפת, אבל זה לא מספיק, ודרוש מהלך כולל בהובלת הממשלה”.
נשיא המדינה ראובן ריבלין הגיב בצאת השבת על אירוע הירי בפנסילבניה ואמר: “תפילותינו ודאגתנו העמוקה נתונים למתרחש בפיטסבורג, פנסילבניה, אל ‘אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה’. ליבנו ומחשבותינו עם משפחות הנרצחים, ואנו מתפללים להחלמתם המהירה של הפצועים. אני סמוך ובטוח כי כוחות הביטחון ורשויות החוק בארצות הברית יחקרו את האירוע המחריד ביסודיות וימצו את הדין עם הרוצח הנפשע”.
(לאחר הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, 2018)
הסוכנות היהודית משגרת בכל שנה כ-1,500 שליחים, ובהם גם “עמיתי ישראל”, ומפעילה 45 שותפויות בין הקהילות היהודיות בישראל ובעולם, בקרב זכאי עלייה בחבר המדינות העצמאיות, בקרב זרמים דתיים ומגשרת בין ישראל ליהודי העולם ובין יהודי העולם לישראל (מתוך אתר הסוכנות היהודית)
מבצע “שלמה” (י”ב בסיוון התשנ”א, 24–25 במאי 1991) היה מבצע רכבת אווירית לפינוי המלא של יהודי ביתא ישראל, שהתרכזו בעיר אדיס אבבה. במשך 36 שעות פינו 18 מטוסי C-130 הרקולס, מטוסי בואינג 707 של חיל האוויר הישראלי וכן 23 מטוסי בואינג של חברת אל על ומטוס אחד של חברת התעופה האתיופית אתיופיאן איירליינס 14,310 יהודים. (מתוך ויקיפדיה)