מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

עם ישראל צריך אותי?

עם ישראל צריך אותי?

מפתחים עין לאומית - השליחות שלנו בעם ישראל

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
תהליך | מובילים בדרך תו"ע - נושא תשע"ח | שליחות
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

בפעולות הקודמות למדנו על נתינה לעם ישראל והתרשמנו ממושג השליחות. בפעולה זו נברר כיצד מושג זה קשור לחיים הפרטיים שלנו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו את הצורך באחריות לאומית (ישראלית) ובחשיבות קבלת אחריות אישית לחברה.
  2. החניכים יתמודדו עם השאלה ‘היכן עם ישראל צריך אותי?’ וינסו לענות עליה.
  3. החניכים יעלו הצעות לשאלה ‘היכן עם ישראל צריך אותי?’

ציוד נדרש:

כתבות מהאינטרנט או קטעי עיתונות מודפסת (דוגמה בנספח 1), סיפור (נספח 2), נייר רצף או גיליון בריסטול וטוש.

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א –

 

קחו עיתונים או כתבות מהאינטרנט מהזמן האחרון – בחרו בכתבות שיש בהן תמונות המביעות את נושא הכתבה. הכתבות צריכות להיות על תופעות במדינה המצריכות טיפול (דוגמה בנספח 1). פזרו את הכתבות עם התמונות על הרצפה ותנו לחניכים להסתובב ביניהן. כל חניך יתיישב ליד כתבה שנראית לו מעניינת.

 

בקשו מכל חניך להצטוות לחניך שיושב לידו. כל אחד יספר לחברו מה כתוב בכתבה שלידה התיישב, או לחלופין מה נראה לו שכתוב בכתבה על פי התמונה שקיבל (תלוי ביכולת הקריאה של החניכים). אפשר לדלג על שלב זה אם רמת השבט נמוכה.

 

חזרו לשבת במעגל ובקשו מכמה מהחניכים לשתף מה היה כתוב בכתבה שלהם או של החבר, ושאלו מה הם חושבים על המקרה או התופעה המתוארת. מה צריך לעשות עם דברים כאלה שקורים במדינה?

 

העמידו את החניכים מול מגוון הסיפורים כדי שיבינו שיש עוד הרבה מה לתקן במדינה ובעם שלנו. שאלו אותם: מה לדעתכם אתם יכולים לעשות כשקורים דברים כאלה?

 

הקריאו להם על דברים טובים שקורים במדינה שלנו (דגש על יוזמות פרטיות של יחידים), כדי להראות להם שיש מה לעשות במדינה ויש אנשים שעושים זאת.

 

 

שלב ב –

 

לפני הפעולה פזרו ברחבי הסניף כוכבי ים (צלמו וגזרו את נספח 3).

 

הקריאו לחניכים את הסיפור על האיש שהציל כוכבי ים (נספח 2). בסוף הסיפור בקשו מהחניכים ללכת בסניף, לאסוף כוכבי ים רבים ככל האפשר ולחזור למקום הפעילות בעוד חמש דקות.

 

 

שלב ג – 

 

פנו אל החניכים והעמידו מולם את השאלה: ‘היכן עם ישראל צריך אותי?’

 

כל חניך ימנה ‘כוכב ים’ אחד שהוא יכול להציל, משהו שהוא יכול לעשות כדי להשפיע על דברים שמפריעים לו בכיתה, בקהילה, בסניף, בשכונה או במעגל אחר בחייו. אפשר להכין מראש נייר רצף או גיליון בריסטול ולכתוב בו מגוון רעיונות המתאימים לחניכים שלכם (לומר בכל בוקר תודה לנהג ההסעה, להכין כרזות להעלאת המודעות לנושא שחשוב לנו ולתלות בשכונה, לשים בסניף פח למחזור דפים ועוד).

 

 

צ’ופר:

כוכב ים שכתוב בו: עם ישראל צריך אותי! (נספח 4)

 

 

סיכום:

 

חלקו את הצ’ופר וסכמו את הפעולה – דיברנו דרך הכתבות והסיפורים על תודעת אחריות לאומית, ולמדנו שתודעה זו יכולה להגיע לידי ביטוי גם בדברים גדולים (כתבות) וגם בדברים קטנים (סיפור על כוכבי הים). לאחר מכן הצבנו את השאלה ‘היכן עם ישראל צריך אותי?’ וכל אחד מהחניכים הציע במה לדעתו עם ישראל צריך אותו ואיך הוא יכול לתרום לעם ישראל.

 

 

נספחים

 

נספח 1 –

 

 

כתבות

 

שני פצועים אנוש ושניים קשה בתאונה סמוך לים המלח

תאונה בין שני כלי רכב אירעה בכביש 1 בין צומת אלמוג לצומת בית הערבה. שמונה נפצעו, בהם שני צעירים באורח אנוש ועוד אישה כבת 40 וצעיר שנפגעו קשה. היום נהרגה אישה לאחר שיצאה מרכבה בכביש בגליל ונפגעה ממשאית

 

 

בעיית הזרים: ‘אף מדינה לא תקבל את המסתננים

נתניהו הבטיח כי “נוציא את כל המסתננים החוצה”, אבל גורם מדיני מבהיר: “מסתננים נשארים במדינות שאליהן הגיעו, אף פוליטיקאי ישראלי לא אומר את האמת בפרצוף”. שגריר אריתריאה בארץ בטוח: המסתננים רק מחפשים עבודה. וגם: מיהו פליט?

 

 

נספח 2 –

 

כוכבי הים

 

 

אדם זקן הלך לטיול לאורך חוף הים וגילה כי הוא מכוסה בעשרות אלפי כוכבי ים שנסחפו אל החוף ומכסים את כולו. במורד קו המים הוא הבחין בילדה קטנה שמרימה כוכב ים אחר כוכב ים ומשליכה אותם בחזרה אל תוך הים.

משועשע, פנה האדם הזקן אל הילדה ושאל אותה: “ילדה קטנה, מה את עושה? “

“אני מצילה את חייהם של כוכבי הים האלו”, ענתה הילדה. “אם אני לא אחזיר אותם למים הם ימותו, כוכבי ים אינם יכולים לחיות על היבשה”.

האדם הזקן צחק לעצמו. ילדה תמימה, הוא חשב. “אבל את רק אדם אחד, וכאן יש עשרות אלפי כוכבי ים, איזו השפעה כבר יכולה להיות לך?”

הילדה הקטנה התכופפה מטה, הרימה כוכב ים, הביטה בו, הביטה באיש הזקן, השליכה את כוכב הים למים ואמרה: “השפעתי עליו”.

 

 

נספח 3 –

 

כוכב ים

 

כוכב 3

 

נספח 4 –

 

כוכב הים: עם ישראל צריך אותי!

 

כוכב עם ישראל צריך אותי

 

דעתך חשובה לנו