מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מיהו האדם הבוגר

מיהו האדם הבוגר

ילד, תתחיל להתבגר!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
חודש יובל
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

במפגש הקודם ביררנו מי אנחנו וכל אחד הכין את תעודת הזהות שלו וציין בה את מה שמאפיין ומייחד אותו משאר האנשים. במפגש זה נצא החוצה, מעבר לסניף, וניחשף יחד לעולם הבוגרים שאנו מיועדים לצאת אליו. איפה אני בעולם הבוגרים? במה שונה המקום שבו אני היום מהמקום שבו המבוגרים נמצאים?

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחשפו לעולם הבוגרים.
  2. החניכים יבינו שהם בוגרים.
  3. החניכים יתנסו במצבים השייכים לעולם הבוגרים.

שלב א: הגדרת האדם הבוגר

פתחו בשאלה פתוחה: מה עושים אנשים בוגרים?

ציירו דמות של אדם על לוח או על גיליון, ועל הדמות הדביקו את תשובות החניכים לשאלה.
אפשר לייצר רשימת מאפיינים או תכונות הרלוונטיות לאדם הבוגר והיא תשמש את החניכים כמחסן.

בקשו מהחניכים להביא תמונות ילדות. הציגו את התמונות בנפרד, וכל אחד יצטרך להגדיר את עצמו כילד במילה אחת, למשל: שובב, סקרן, מצחיק.

 

שלב ב: הבחנה: מה ההבדל בין ילד לבין אדם בוגר?

 

דילמות – מה אתם הייתם עושים: הציגו דילמות בפני החניכים (הקריאו את המקרה או הציגו הצגה ממחישה) ובסוף כל דילמה שאלו את החניכים איך הם היו מגיבים.

– רמה נמוכה: אפשר להציג את התשובות של הבוגר והילדותי ולתת לחניכים לבחור.

– רמה גבוהה יותר: לתת לחניכים אפשרות לענות לבד.

 

דילמת השעמום:
משעמם לכם עד כדי כך שאתם מעדיפים ללמוד שיעור חשבון בבית ספר במקום לשבת ולהשתעמם. מה תעשו?

– בוגר – תקראו ספר, תראו סרט, תעזרו להורים או כל תעסוקה שתמצאו לעצמכם.

– ילדותי – תתחילו להציק לכל מי שמסביבכם, תעשו רעש ותשגעו עד שתוציאו אותם מדעתם.

 

דילמת ‘משה הגבר’:
אתם הולכים לתומכם הביתה אחרי יום ארוך, ופתאום רואים כדור יפה וחדש ועליו כתוב: “שייך למשה הגבר, כתה י”א 2, בי”ס בן-גוריון, ירושלים”. מה תעשו?

– בוגר – תיקחו את הכדור ותחזירו אותו למשה הגבר, שאבד לו הכדור.

– ילדותי – תשחקו עם הכדור ותשמרו אותו אצלכם לנצח.

 

דילמת המזומנים:
אתם הולכים ברחוב ופתאום מוצאים על הרצפה שטר של 200 ₪. מה תעשו?

– בוגר – תסתכלו סביבכם ותשאלו את עוברי האורח אם נפל למישהו הכסף במקרה.

– ילדותי – תיקחו את הכסף בטבעיות והכניסו אותו לכיס. תבזבזו אותו בקניית ארוחה טובה או בגד חדש.

 

דילמת הבכיין:
אתם הולכים ברחוב ורואים ילד עומד ובוכה. מה תעשו?

– בוגר – תיגשו אל הילד הבוכה ותשאלו אותו מה קרה ותנסו לעזור לו.

– ילדותי – תקראו לילד “יא בכיין” או תעשו את עצמכם לא רואים ותמשיכו ללכת.

 

מוזמנים להוסיף דילמות נוספות כרצונכם או לתת לחניכים להוסיף דוגמאות מעצמם.

 

סיכום: דיוק האדם הבוגר ואימותו – האם הוא אני?

עכשיו, לאחר שנתקלנו בדילמות ופתרנו אותן ודייקנו את הדמות של ‘האדם הבוגר’, מה זה אומר להיות בוגר?
קראו שוב את מה שכתבתם בתחילת הפעולה על ‘מיהו האדם הבוגר’ וחדדו אם יש צורך להוסיף עוד תכונות,
אם יש מאפיינים שאינם חשובים ואפשר להסיר אותם מן הדמות הבוגרת וכו’.

הביטו ב’אדם הבוגר’ שיצרתם בעצמכם, דברו עליו וגזרו משמעויות רלוונטיות.

דעתך חשובה לנו