איתור סניפים וכפרי בוגרים
שלום חניכים יקרים –
לעילוי נשמתו של מורנו ורבנו הרב חיים מאיר דרוקמן זצ”ל נלמד משהו מתורתו –
התורה מספרת לנו בפרשת העקידה כך –
“…והא-להים נסה את אברהם, ויאמר אליו: אברהם! ויאמר, הנני!“. (כב,א)
אומרים חז”ל (תנחומא קדום, וירא, מד):
“הנני” – הנני לכהונה, הנני למלכות, הנני לשחוט, הנני ליהרג.
מסביר הרב דרוקמן זצ”ל כך-
חז”ל מגלים לנו מה מקופל באמירה הזאת של “הנני”. לא סתם “הנני” – מעין אישור שהוא במקום, שהוא שומע. אלא “הנני” – אני מוכן, נכון לכל, לערך הנעלה ביותר ולמשימה הקשה ביותר שתדרש ממני. “הנני לכהונה, הנני למלכות”, ולא פחות מזה – “הנני לשחוט, הנני ליהרג”. הנני!!
במקום אחר מתאר המדרש את הנקודה הזו מזווית אחרת –
“ויהי ביום השלישי ותלבש אסתר מלכות” (אסתר ה,א) – לבשה מלכות בית אביה. באיזה זכות? רבנן ורבי לוי. רבנן אמרי, בזכות יום השלישי של מתן תורה, שנאמר “ויהי ביום השלישי בהיות הבקר”, ור’ לוי אמר, בזכות של יום שלישי של אברהם אבינו, שנאמר, “ביום השלישי וירא את המקום מרחוק”, מה ראה? ראה ענן קשור בהר…
מסביר הרב דרוקמן זצ”ל על מעמד הר סיני את הדברים הבאים –
ראינו כבר את ה”הנני” של העקדה – “הנני לכהונה, הנני למלוכה, הנני לשחוט, הנני להיהרג”. הבנו שב”הנני” של אברהם מקופלת מוכנות של מסירות נפש לעשות את הכל, לקיים את דבר ד’ במילואו, אם נוח ואם קשה מנשוא. זוהי בדיוק גם תגובתם של בניו של אברהם למתן תורה: “נעשה ונשמע”. ראשית נקבל על עצמנו לעשות בלא סייג, ואחר כך נשמע את הפרטים, מה עלינו לעשות. ה”הנני” של העקדה כבר מקפל בתוכו את ה”נעשה ונשמע” של כלל ישראל במתן תורה. הננו לעשות הכל, יום יום ושעה שעה, כדי לגלות את רצונך בכל אורחות חיינו, על ידי תורה ומצוותיה.
התורה מדריכה אותנו לחיים של מוכנות למסור את הנפש, לחיים של קידוש ה’, של קבלת תורה בדרך של “נעשה ונשמע” בכל אורח חיינו, חיים של הנני.
לסיכום נקרא את דברי מורנו ורבנו ונשאל את עצמנו איך אנחנו יכולים בחיי היום יום שלנו לחיות חיים כאלה? היכן באים המסירות וקריאת ה”הנני” לידי ביטוי בחיינו?