איתור סניפים וכפרי בוגרים
בפעולות הקודמות הכרנו את הכוחות שיש בנו. בפעולה הקרובה נרצה להבין איך הכוחות האלו יכולים לבוא לידי ביטוי במשפחה הקרובה שלנו באמצעות עשייה חיובית. נעסוק בחשיבות הקשר עם משפחתנו ובכוחות שאנחנו מקבלים מהם, נבין שגם במקומות הקטנים והפשוטים שהכי קרובים אלינו אפשר לעשות דברים גדולים ונתחבר אל עשייה פשוטה ויום-יומית.
ציוד נדרש: תמונה משפחתית של כל חניך, חטיף, רצועות נייר, מהדק, סיכות למהדק, כדור, צבעים, דפי צביעה, לגו או קוביות.
פתיחה: זו המשפחה שלי
כל חניך וחניכה יציגו את התמונה של המשפחה שלהם וישתפו את השבט באחת מההצעות שלהלן.
למדריכים: חשוב מאוד שהחניכים ישלחו את התמונה מראש, ואתם תדפיסו אותן. עשו את הפתיחה הזו רק אם כל החניכים שלחו תמונה.
שלב א: הכוח המשפחתי
כל חניך וחניכה יקבלו שני פתקים בצבעים שונים, פתק אחד כדי להצביע בו ‘אימא’, ופתק שני כדי להצביע בו ‘אבא’ (או פתקים שבהם ציורים של אבא ושל אימא. נספח 1).
על החניכים להרים את הפתק המתאים להגדרה:
סכמו: ההורים שלנו עוזרים לנו במהלך היום גם בדברים טכניים כמו ניקיון, אוכל ועוד, וגם נותנים לנו כוח כאשר קשה לנו. הם אוהבים אותנו, דואגים לנו מאוד ורוצים שיהיה לנו הכי טוב שאפשר!
נמשיך להבין את הקשר עם המשפחה דרך המשימה הבאה.
אפשרות א: ‘התחברתי’
עשו מעגל. בחרו חניך או חניכה שיעמדו במרכזו, והניחו לידם לגו או קוביות (כדי לבנות מגדל). על החניך שבמרכז לשתף במשהו שהוא אוהב לעשות עם המשפחה שלו (לצאת לטיול, לאכול ארוחת ערב יחד וכו’). בכל פעם שהחניך משתף במשהו שהוא אוהב לעשות, הוא מוסיף קובייה למגדל. אם יש חניך אחר במעגל שמזדהה עם הפעולה או החוויה שהחניך במרכז שיתף, הוא אומר “התחברתי”, מחליף את החניך שבמרכז המעגל ומתחיל לשתף בחוויות משפחתיות שהוא אוהב ולהגביה את המגדל.
אפשרות ב: עמדו במעגל ושחקו מסירות בכדור. כשהכדור יגיע אליהם ישתפו כל אחד ואחת מהחניכים בדבר שהם הכי אוהבים לעשות עם המשפחה שלהם. אחרי השיתוף יש למסור את הכדור לחניך אחר.
שאלו את החניכים:
הסבירו לחניכים את חשיבות הקשר הטוב עם משפחתם ואת הכוחות שהם יכולים לקבל מהקשר עם האנשים הקרובים אליהם.
שלב ב: כוח האחים
הציגו בשיתוף החניכים את הסיפור (נספח 2).
הסבירו לחניכים: בהצגה ראינו עזרה ואהבה בין אחים, עזרה בתוך המשפחה.
שאלו אותם:
סכמו: בפעולות האחרונות דיברנו על כל מיני כוחות שלנו: כוח פיזי, כוח השמחה, כוח העזרה והנתינה, כוח החשיבה ועוד. היום אנחנו רואים שיש אנשים קרובים אלינו שנותנים לנו כוח.
שאלו את החניכים: על מי דיברנו כעת ואמרנו שהוא עוזר לנו ונותן לנו כוח?
הסבירו כי מאוד חשוב לעשות מעשים טובים דווקא לסביבה הכי קרובה שלנו, המשפחה. אבא ואימא והאחים נותנים לנו כל כך הרבה בכל יום, וזה נותן לנו כוח ועוזר לנו. לכן אנחנו צריכים לעזור בחזרה ולהגדיל את הטוב הזה, כי זה ייתן להם כוח להמשיך לעזור לנו ויגדיל את הכוח של השמחה ושל האהבה בבית.
שלב ג: שרשרת מעשים טובים
אפשרות א: חלקו לחניכים רצועות נייר ובקשו מהם לכתוב או לצייר עליהן מעשים טובים שהם מתכננים לעשות בבית.
חברו את כל הרצועות לשרשרת ארוכה אחת, סמל לכך שכל מעשה טוב הוא חלק ממשהו וגורם לעולם להיות טוב יותר. אפשר לתלות את השרשרת בסניף, תזכורת למעשים הטובים שהם התחייבו לעשות.
אפשרות ב: חלקו לחניכים דפי צביעה (נספח 3). הסבירו להם שהתמונות בדפים מייצגות את המעשים הטובים שהם יכולים לעשות בבית. בסוף הפעולה אפשר לתלות את התמונות בסניף.
סיכום
בפעולה עסקנו בחשיבות הקשר עם המשפחה שלנו והבנו שהקשר עם האנשים הקרובים אלינו ממלא אותנו בכוחות. כמו שאנחנו מתמלאים בכוחות מהקשר עם המשפחה שלנו, כך אנחנו יכולים להחזיר בעשיית מעשים טובים ולחזק את הכוח הטוב של העזרה והנתינה.
לסיום קיבלנו עלינו מעשים טובים שנקפיד לעשות.
עלינו לזכור שעשיית הטוב מתחילה כלפי פנים, כלפי האנשים הקרובים אלינו ביותר, המשפחה שלנו. המעשים הקטנים שאנחנו יכולים לעשות בבית שלנו חשובים, וזו ההתחלה לעשיית טוב כלפי הסביבה: מתחילים לעשות טוב בבית, ובהמשך עושים טוב גם מחוץ לו.
למדריכים: חשוב מאוד לשתף את ההורים בנעשה בפעולה כדי שהחניכים יעשו בבית מעשים טובים בבית. אפשר לבקש מההורים לשלוח ‘פתק נחת’ לפעולה הבאה ולפרט בו איך הילד עזר בבית.
נספח 1 – תמונות של ההורים
נספח 2 –
סיפור: יואב ונועה – כוחות של אחים
יואב, בן 7, ואחותו נועה, בת 5, גרו בבית קטן עם ההורים שלהם ואהבו לשחק יחד. יואב היה זהיר ותמיד חשב על כל דבר, ונועה הייתה שמחה ואהבה להיות בתנועה ועם חברים.
יום אחד אחרי שחזרו מבית הספר ומהגן החליטו יואב ונועה לשחק בגינה הגדולה שמאחורי הבית. הם לקחו את הכדור שלהם והחלו לשחק. נועה בהתלהבותה הרבה בעטה את הכדור גבוה כל כך, עד שהוא עף מעבר לגדר הגבוהה.
“מה נעשה עכשיו?” שאלה נועה בבהלה. “הכדור שלנו הלך לאיבוד!”
יואב, כמו תמיד, חשב לרגע ואז אמר: “אל תדאגי, נועה. אני אמצא דרך להחזיר את הכדור”. הוא עלה על הספסל שהיה צמוד לגדר בזהירות, ובחוכמה הצליח למשוך את הכדור בחזרה במקל ארוך שמצא בסמוך.
נועה חייכה בהתרגשות: “תודה, יואב! אתה תמיד יודע איך לעזור!”
כמה ימים לאחר מכן, ביום קריר וגשום, כשחזרו מבית הספר ומהגן ראתה נועה שיואב נראה קצת עצוב ועייף. היא ידעה שיואב עזר לה כל כך הרבה פעמים, ועכשיו היא רצתה לעזור לו.
היא ניגשה למטבח והכינה לו כוס שוקו חם בתוספת מרשמלו, בדיוק כמו שהוא אוהב. “הנה, יואב”, אמרה נועה בחיוך, “קח שוקו חם כדי לחמם אותך ולעשות לך טוב בלב ביום קריר.”
יואב התרגש מאוד ושתה את השוקו בהנאה. “תודה, נועה”, אמר. “זה בדיוק מה שהייתי צריך! את יודעת לדאוג לי בדיוק כמו שאני יודע לדאוג לך”.
מאז יואב ונועה זכרו תמיד שהם יכולים לעזור זה לזה בכל מצב, אם במציאת כדור אבוד, אם בהכנת כוס שוקו חם ביום קר. הם הבינו שהכוח שלהם הוא ביכולת לדאוג זה לזה, לא משנה כמה המעשה קטן או גדול.
נספח 3 – דפי צביעה