מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

עבודה על המידות

עבודה על המידות

"הזמן עושה את שלו"

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעפילים | הרא"ה
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מידות | נושא שנתי | חודש ארגון | חודש ארגון תשפ"ב- קמעא קמעא
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

“אמר ר’ פנחס בן יאיר: תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה, טהרה מביאה לידי חסידות, חסידות מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה לידי יראת חטא, יראת חטא מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי רוח הקודש, רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים” (בבלי, עבודה זרה כ ע”ב).
הברייתא בגמרא מלמדת שכל מידה מביאה לידי המידה הבאה. מה אנחנו יכולים ללמוד מזה? מה זה אומר על עבודת הנפש שלנו? בפעולה הקרובה נדבר מעט על המשמעות של תהליך לא רק במובן הלאומי אלא גם במובן האישי

מטרות הפעולה

1. החניכים ילמדו כי תהליכים אישיים כמו תהליכים לאומיים קורים לאט-לאט, שלב אחרי שלב.
2. החניכים יבינו את חשיבות התהליך וכי לכל דבר יש את הזמן שלו.
3. החניכים ידגימו כיצד התהליכיות באה לידי ביטוי בחיים שלהם.

 

ציוד נדרש:

2 כפות, 2 ביצים מבושלות, נספחים.

מהלך הפעולה

 

שלב א

אפשרות א: קיימו “בית משפט ציבורי” למושג “תהליך”. הביאו שני חניכים שישמשו סנגור וקטגור, ושאר החניכים יהיו השופטים. הסנגור יצטרך לדבר בטובת התפיסה התהליכית, והקטגור יצטרך לדבר בגנותה.

פתחו את הדיון בהסבר מהו תהליך: תהליך הוא סדר הפעולות הנדרש או הדרך שיש לעבור כדי להגיע לתוצאה הרצויה בהתפתחות הדרגתית. התהליך יכול לפגוש אותנו בכל דבר בחיים. בלמידה, בשינוי אישיותי, בבניית קשרים ועוד.

טיפ למדריכים: אם תראו צורך, הנחו את החניכים תוך כדי הדיון: מה דעתכם על תהליך? האם הוא טוב? האם הוא רע? הגיבו על טענות חבריכם הטוענים נגדכם. הביאו דוגמאות מהחיים כדי לבסס את עמדתכם

בתום הצגת הטענות יצטרכו השופטים לשפוט אם תהליך הוא דבר טוב או לא. דונו מעט עם החניכים על הטענות שעלו במהלך המשפט. מהם היתרונות של תהליך ומה חסרונותיו? למה תהליך הוא דבר הכרחי? למה כשאנחנו צריכים לבנות משהו זה חייב לקרות לאט-לאט?

אפשרות ב:

קראו או השמיעו לחניכים את השיר ‘הזמן עושה את שלו’ מאת אברהם טל (נספח 1) ודונו:
1. למה הכותב מתכוון כשהוא אומר: “הזמן עושה את שלו”?
2. למה לפי דעתכם ברא הקב”ה את העולם בשישה ימים?
3. למה חשוב לבנות וליצור דברים בצורה תהליכית? למה אי אפשר לעשות הכול בבת אחת?
4. מה הסכנה באמירה כמו “הזמן עושה את שלו”?

 

שלב ב:

אפשרות א: ספרו לחניכים שרבי פנחס בן יאיר אומר שכל מידה מביאה לקניין המידה הבאה. חלקו את החניכים לשתי קבוצות, ולכל קבוצה תנו כרטיסיות מידות (נספח 2). הנחו אותם לסדר את המידות לפי הסדר שנראה להם הגיוני. בשבטים קטנים אפשר לעבוד כולם יחד.
בקשו מהחניכים להסביר את ההיגיון שבבחירה שלהם ולנמק מדוע סידרו דווקא ככה. לאחר מכן קראו יחד את הברייתא שבגמרא (נספח 3) ובדקו אם החניכים סידרו לפי הסדר.

אפשרות ב: בקשו שני מתנדבים ותנו לכל חניך כף וביצה קשה. בקשו מהם לשים את הביצה בכף ואת הכף בפה וללכת לקצה השני של החדר ובחזרה. חניך שהביצה שלו תיפול יצטרך להתחיל מההתחלה.

סכמו את שני השלבים שהיו עד עתה: בפעולות הקודמות למדנו על תהליכים לאומיים שעבר עם ישראל, והם קרו לאט-לאט. התהליכיות הזאת מתרחשת לא רק במובן הלאומי אלא גם במובן האישי. כדי להצליח לעשות שינוי בחיים אנחנו צריכים לעבוד שלב-שלב בזהירות, להיות מחושבים ולהבין שכדי להתקדם ולהצליח צריך לעבוד.

 

שלב ג:

בקשו מהחניכים לתת דוגמאות לתהליכיות שהם רואים בטבע או בחיים שלהם (תהליך גדילה של ילד או של צמח, תהליך שאחד מהחניכים עבר בעבודת המידות שלו וכו’).

אפשר לתת את הדוגמאות באמצעות סבב שיתוף של כולם או באמצעות כלים טכנולוגיים כגון פדלט ומנטימטר (קישורים וברקודים לכלים תמצאו בנספח 4): פתחו מראש לוח רלוונטי ובו השאלה ושלחו לחניכים קישור ללוח. כל חניך יכול להוסיף תשובה דרך הטלפון שלו.

יתרון לסבב: יצירת פתיחות בשבט.
יתרון לפדלט/מנטימטר: אנונימיות שמאפשרת כנות.

טיפ למדריכים: אתם מכתיבים את רמת השיח. אם תתחילו את סבב הדוגמאות בדוגמה עמוקה ומשמעותית על תהליך שעברתם באופן אישי, אלו גם הדוגמאות שהחניכים ייתנו.

 

סיכום:
בפעולה האחרונה למדנו על החשיבות של התהליך לא רק ברמה הלאומית אלא גם בחיי היום-יום שלנו. אם אנחנו רוצים להשיג מטרה מסוימת, נצטרך לבנות תוכנית עבודה מסודרת שבנויה משלבים, אחרת נאבד את הדרך. כשאנחנו רוצים להגיע מהר, אנחנו עלולים לגלות שבלא תהליך נגיע לאט יותר. לעיתים נראה לנו שבניית התהליך מאריכה את הדרך ומצריכה מאיתנו הרבה יותר, אבל באמת, בשורש, זו הדרך הקצרה, כי היא עוזרת לנו להגיע למטרה בצורה איכותית ומחושבת יותר.

 

צ’ופר:

פעם אחת הייתי מהלך בדרך וראיתי תינוק יושב על פרשת דרכים. אמרתי לו: באיזו דרך נלך לעיר? אמר לי: יש שתי דרכים, האחת קצרה וארוכה והאחרת ארוכה וקצרה, והלכתי בקצרה וארוכה. כיוון שהגעתי לעיר מצאתי שמקיפים אותה גינות ופרדסים, ואי אפשר להיכנס אל העיר. חזרתי לאחוריי אמרתי לו: בני, הלא אמרת לי שדרך זו קצרה! אמר לי: ולא הוספתי ואמרתי שהיא ארוכה?
(על פי הבבלי, עירובין נג ע”ב)

 

נספחים

נספח 1:

 

הזמן עושה את שלו (אברהם טל)

מה אומר ומה אגיד
רק אנחנו כמה שיודעים
מה היה שם באמת
בשעות האלה שדיברנו יחד במרתף
לא היה צריך לרחף
כל מילה שנאמרה
הייתה אמת שהאירה את הנשמה
לפעמים אני נזכר
איך היינו כל השנים
לפעמים המחשבות באות
ולא עוזבות אותי
יודע שהזמן את הריפוי יביא
ומודה על השנים שהייתי שוטה
ואולי גם קצת נביא

הזמן עושה את שלו
והוא מזור לכל שכואב
אם לא-לוהים לקח שישה ימים
לברוא את כל מי שיש כאן
מי אני שאמהר ואנסה לשנות את הכול
כי הכול קורה ממילא בתחושה כזו
שכל דבר בא במקומו

כה שמח להמשיך
להתחיל מחדש את הכול
כה שמח להרגיש
כמה אהבה יש עוד לגלות
והמתנות בדרך הן כה רבות
מלאכים שמתגלים מתוך האנשים
לפעמים אני נזכר איך היינו כל השנים
לפעמים המחשבות באות ולא עוזבות אותי
מרגיש כבר איך הזמן את הריפוי מביא
ושמח על הבחירה שבידי
ועל כל מה שהאל מביא

 

נספח 2:

תורה
זהירות
זריזות
נקיות (לעשות את הכי טוב שאפשר)
פרישות (ריסון דחפים)
טהרה
חסידות (לתת יותר מהמצופה)
ענווה
יראת חטא (פחד מלחטוא)
קדושה
רוח הקודש (דרגה אחת מתחת לנבואה)
תחיית המתים

 

נספח 3:

“אמר ר’ פנחס בן יאיר: תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה, טהרה מביאה לידי חסידות, חסידות מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה לידי יראת חטא, יראת חטא מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי רוח הקודש, רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים” (בבלי, עבודה זרה כ ע”ב)

 

נספח 4:

קישור וברקוד לפדלט: https://he.padlet.com/

קישור וברקוד למנטימטר: https://www.mentimeter.com/

 

 

 

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו