מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מי בנה ומי נטע? כולנו ביחד!

מי בנה ומי נטע? כולנו ביחד!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קיימות | ארץ ישראל | טו בשבט
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

הקב”ה ברא עולם יפה, משאבי טבע שאנחנו מנצלים וסביבה נעימה. מחובתנו לשמור עליהם, אך הדבר לא תמיד נמצא בתודעה שלנו. מנגד, הדרכים לשמירה ולהגנה על העולם שמצליחות להגיע לתודעה הציבורית לא תמיד תואמות את יחס התורה לעולם. בפעולה זו נבין את דרך היהדות בשמירה על הסביבה, נדון במגמות העולמיות, נברר את יחסנו אליהן ונכיר באחריות שלנו לפעול נכון.

מטרות הפעולה

  1. החברים ידונו במגמות עולמיות בתחומי הסביבה וביחס התורה אליהן.
  2. החברים יכירו באחריות שלהם להשתתף במהלכים חיוביים על פי התורה בתחום הסביבתי בעולם.
  3. החברים ישתפו במהלך או במגמה חיוביים שירצו להצטרף אליהם.

מהלך הפעולה

 

פתיחה: קטע מקור

קראו עם החברים את קטע של הרב קוק (נספח 1).

הסבירו את תפיסתו של הרב בנוגע לתופעות שקורות בעולם ולחלקנו בהן.

העלו לדיון עם החניכים תופעות כאלה, כמו לדוגמא תרבות הצריכה או שימוש במדיה, תעשיית האופנה המהירה,  מה יחסנו אליהן? האם אנחנו חלק מהן? מה חיובי בהן? האם אנחנו נדרשים להצטרף אליהן? האם יש לנו בחירה בכניסה שלהן לתודעתנו?

 

שלב א: משחק

שחקו עם החברים ‘אמת ושקר’: בקשו מכל חבר וחברה לספר סיפור אמיתי שקרה להם וסיפור שקרי, ושאר החברים ינחשו מה אמת ומה שקר.

השמירה על הסביבה והחיבור לטבע הם חלק מחובותינו בעולם הזה. הקב”ה ברא עולם יפה שבו משאבי טבע שמשמשים אותנו, אך לפעמים אנחנו שוכחים שצריך לשמור על כל אלה.

בשנים האחרונות הנושא עלה לתודעה הציבורית בכל מיני דרכים. לפיכך עם חובתנו לשמור על העולם שברא ה’, עולה השאלה האם עלינו להצטרף לכל מגמה? האם יש מקום לסנן ולבחור? מה גישת ההלכה היהודית שאתם מכירים? באיזה דרך עלינו לפעול?

פתחו דיון בעזרת השאלות הללו. מטרת הדיון היא לדבר על זה- לשמוע את הדעות השונות של חברי החב”ב, להגיב, להסכים או להתנגד. אין צורך להגיע בהכרח לתשובה מסוימת שמקובלת על כולם.

 

שלב ב: מתודת עמדות

בקשו מהחברים לעמוד בקו ישר. הרימו תמונות של סמלים בתחום הצרכנות (נספח 2) ובקשו מהחברים להתקדם צעד קדימה אם הם שותפים לצריכה של הסמל שהרמתם.

בסיום בקשו מהחברים להסתכל זה על מקומו של זה, לבדוק היכן הם עומדים לעומת שאר החברים.

 

התיישבו ופתחו דיון:

  • האם יש חניך שלא התקדם כלל?
  • האם רוב השבט הגיע לאותו מקום? איזה מקום?
  • מה זה אומר עלינו?
  • האם החברים מרגישים בצריכת הסמלים שותפים לתופעה עולמית?
  • האם זה מקדם את העולם או דווקא מחזיר אותו אחורה?

 

שלב ג: מקור

קראו או בקשו מאחד החברים לקרוא קטע מקהלת רבה (נספח 3).

ערכו סבב ובקשו מהחברים לשתף במגמת שמירה על הסביבה שירצו לפעול בה. אם יש חברים שבאורח חייהם כבר שותפים לדרך כזאת, הם יכולים לשתף כדי לעורר השראה ורעיונות נוספים בשאר החברים.

 

סיכום

בפעולה נחשפנו לתופעות עולמיות בשמירה על הסביבה ובאורח החיים בעולם שאנו חיים בו. בחרנו להסתכל עליהן מנקודת המבט היהודית, לאחר סינון ובחירה מודעת. הבנו גם את החלק שלהן בתופעות העולמיות ודנו בהן ובאופן שאנחנו שותפים להן. הכרנו את המדרש המחייב אותנו לשמור על מה שקיבלנו, כי הקלקול בגללנו, ובאחריותנו גם לתקן.

 

נספחים

 

נספח 1 – הרב קוק, עין אי”ה, שבת א, א, קסז:

“שורש האמונה ויסוד החוכמה הא-לוהית הוא לדעת שאין דבר שנעשה בעולם ויש ממנו תוצאות לגורל האדם המוסרי או החומרי שנעשה במקרה. כי כל המקרים כולם כשמזדמנים בפגישתם לתכלית מכוונת בם, ומאחר שמתדבקים גם כן אל בחירות האדם, שיוצאים אל הפועל לתכלית הטוב, אם כן בהתעלם האדם ולא יפיק את התכלית הוא חומס חק המקרה ההוא מהטוב העומד להיות נפעל על ידו”.

 

נספח 2 – סמלי צריכה

 

נספח 3 – קהלת רבה ז, יג

“‘רְאֵה אֶת מַעֲשֵׂה הָאֱ-לֹהִים כִּי מִי יוּכַל לְתַקֵּן אֵת אֲשֶׁר עִוְּתוֹ’. בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן, וְאָמַר לוֹ, רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשֻׁבָּחִין הֵן, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי, תֵּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹא תְקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְתַקֵּן אַחֲרֶיךָ”.

 

 

דעתך חשובה לנו