מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

לאן נושבת הרוח

לאן נושבת הרוח

כנפי הרוח שקיימות בנו לעשיית טוב

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בפעולה הקודמת גילינו את הרוח הפנימית וראינו כי היא מנשבת בכל אחד מאיתנו. הראי”ה קוק זצ”ל קבע בספרו ‘אורות הקודש’ כי לכל אדם יש כנפי רוח, כנפיים בלתי נראות המניעות אותו קדימה. הרוח הזו יכולה להיות חיובית, כזו שתרומם ותקדם אותנו, או חלילה שלילית, שתמשוך אותנו מטה. בפעולה זו נגלה את כנפי הרוח שלנו, נלמד להבחין בין הרוחות ונחקור כיצד הרוח הטובה יכולה להרים אותנו לגבהים חדשים.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו להבחין בין רוח חיובית לרוח שלילית.
  2. החניכים יעמדו על דרכים לזהות את הרוח החיובית ולחזק אותה.
  3. החניכים ישתפו בפעולות שמטרתן חיזוק הרוח החיובית.

 

ציוד נדרש: תחפושות, קוביות.

פתיחה: הרוח נושבת

שחקו עם החניכים ‘הרוח נושבת’. כל החניכים יושבים במעגל, ואתם מקריאים משפט. כל חניך וחניכה שמזדהים עם המשפט צריכים לקום ולהחליף מקום עם חברים אחרים. חניך שלא מוצא מקום נפסל או מקריא את ההגדרות. בשונה מהמשחק הרגיל שחקו במשפטים קבועים מראש (נספח 1).

שאלו את החניכים: מה המשותף בין המשפטים במשחק? הסבירו להם כי במשחק ראינו ביטויים לרוח חיובית, ובפעולה נלמד להבחין בין הרוח החיובית שבנו לרוח השלילית ונחזק את הרוח החיובית.

 

שלב א: טיפוס הרים

הקריאו לחניכים סיפור (נספח 2). אפשר להביא תחפושות ולבקש מחניכים שרוצים להציג את הסיפור תוך כדי הקראה.

שאלו את החניכים: מה הייתה הרוח שהרגיש יואב בתחילת הדרך, ואיך היא השפיעה עליו? איך הצליח יואב לשנות את הרוח השלילית לרוח חיובית?

הסבירו כי כאשר יש לנו מחשבות שליליות על עצמנו שדוחפות אותנו למטה, אנחנו יכולים לעורר בחזרה את הרוח החיובית שלנו שתקדם אותנו למעלה, כמו שעשה יואב, על ידי עידוד עצמי וסביבה תומכת.

 

שלב ב: בונים קומה

אפשרות א: אבני הרוח

חלקו את החניכים לשתי קבוצות, ותנו להן קוביות. המטרה של כל קבוצה היא לבנות את המגדל הגבוה ביותר. כל קבוצה בתורה שולחת נציג להרים קלף מהקופה (נספח 3). אם יצא קלף של רוח חיובית, הקבוצה יכולה להוסיף קובייה. אם יצא קלף של רוח שלילית, הקבוצה צריכה להוריד קובייה מהמגדל. המשחק נגמר עם סיום הקלפים.

שאלו את החניכים: אילו פעולות עזרו לבנות את המגדל? אילו פעולות גרמו לפירוק שלו?

אפשרות : מעגל הרוחות

הציגו לחניכים סיטואציות (נספח 4). בכל סיטואציה על החניכים לזהות מה הרוח השלילית של הדמות ומה אפשר לעשות כדי לחזק את הרוח החיובית של הדמות ולעודד אותה.

שאלו את החניכים: מה הצעתם לדמויות שאתם חושבים שאתם עצמכם יכולים לעשות? באילו מצבים?

 

שלב ג: משתפים בהצלחה

אפשרות א: שרשרת הרוח

החניכים ישבו במעגל. התחילו במשפט שיתוף: אם אני מרגיש/ה מתוסכל/ת אני יכול/ה… כדי להתקדם אני יכול/ה ל… כדי לעורר רוח חיובית בעצמי אני יכול/ה… על החניכים להשלים בתורם את המשפט.

אפשרות ב: מניעים את הרוח

החניכים ישבו במעגל, וכל חניך וחניכה ישתפו בתורם מה לדעתם הם יכולים לעשות כדי לעורר רוח חיובית בעצמם, ויצרפו לשיתוף תנועה קטנה (סיבוב במקום, מחיאת כף, גל). החניכים יחזרו אחרי השיתוף והתנועה שאמר כל אחד. בסיום השיתוף חוזרים כולם על כל השיתופים והתנועות.

 

סיכום

הרוח שבנו יכולה להרים אותנו או להוריד אותנו. ביכולתנו לשלוט איזו רוח תנשב בנו. אם נשים לב ונדע לזהות מתי רוחות שליליות נושבות בנו, נדע להתמודד איתן: נעורר את הרוח החיובית שבנו ונמשיך להשיב אותה ונבחר תמיד בראיית הטוב ובעשייה חיובית.

 

נספחים

נספח 1 – משפטים לרוח חיובית

  1. הרוח נושבת למי שתמיד עוזר/ת לחברים
  2. הרוח נושבת למי שמחפש/ת פתרון במקום להיכנע לקושי
  3. הרוח נושבת למי שגאה בעצמו/ה אחרי מאמץ
  4. הרוח נושבת למי שמעודד/ת אחרים כשקשה להם
  5. הרוח נושבת למי שמחפש/ת את הצד החיובי בכל מצב
  6. הרוח נושבת למי שאומר/ת מילה טובה לחבר/ה בכל יום
  7. הרוח נושבת למי שמבינ/ה שמטעויות לומדים
  8. הרוח נושבת למי שמסיימ/ת מטלה אף שהיא קשה
  9. הרוח נושבת למי שתמיד מוכנ/ה לעזור, גם כשלא מבקשים ממנו/ה
  10. הרוח נושבת למי שמקשיב/ה ומעניק/ה אוזן קשבת לחברים
  11. הרוח נושבת למי שיודע/ת להתגבר על פחדים ולהמשיך הלאה
  12. הרוח נושבת למי שמביא/ה שמחה לאחרים ומאיר/ה את יומם
  13. הרוח נושבת למי שמנסה שוב, גם אחרי שנכשל/ה
  14. הרוח נושבת למי שמוכנ/ה לחלוק עם אחרים את מה שיש לו/ה
  15. הרוח נושבת למי שמראה כבוד וסבלנות לכולם, בלי יוצא מן הכלל
  16. הרוח נושבת למי שתמיד מאמינ/ה בעצמו ולא מוותר/ת

 

נספח 2 – הרוח של יואב

ביישוב רחוק בצפון הארץ היה ילד ששמו יואב, שתמיד חלם לטפס על ההר הגבוה שנישא מעל העיר היפה שלו. הוא התכונן לטיפוס בתרגולים רבים והכין לעצמו כל מה שצריך: מסלול וציוד מתאים.

ביום של הטיפוס היה יואב מלא בהתרגשות ובביטחון, אולם כאשר התחיל לטפס נתקל בקשיים רבים: מזג האוויר היה גשום, הדרך הייתה קשה, והוא הרגיש עייף ומיואש. הוא התיישב על הרצפה וכבר רצה לוותר.

בזמן שישב הוא נזכר בכל האימונים שעשה, בהכנות הרבות ובהתרגשות שלו לצאת למסע, והחליט: “אני לא נכנע”!

יואב קם והמשיך קדימה. הוא חשב על כל האנשים שתמכו בו, על החוויות החיוביות מהאימונים ועל תחושת ההצלחה שירגיש כשיגיע לפסגה.

זה לא היה קל יותר, אבל הוא התמיד ואמר לעצמו שהוא חזק ויכול. לבסוף לאחר מסע ארוך ומתיש הוא הצליח להגיע לפסגת ההר. יואב הרגיש מסופק והיה גאה בעצמו מאוד. הוא למד שאם רק לא יוותר ויעודד את עצמו, הוא יוכל להשיג כל מה שרק ירצה.

נספח 3 – קלפי רוח חיובית

קלפי רוח חיובית – להורדה לחצו על הקישור

נספח 4 – סיטואציות

  1. דני נכשל במבחן קשה בחשבון. הוא מאשים את המורה שלא לימדה טוב ואת החברים שהסיחו את דעתו. הוא מיואש ואומר שאין טעם להמשיך לנסות וללמוד, הוא לעולם לא יהיה טוב בחשבון. החברים מנסים לעודד אותו אבל הוא מתעלם מהם.
  2. קבוצה של ילדים משחקים בכדור בהפסקה. אורלי מבקשת להצטרף, אבל הם לא רוצים לשתף אותה, והיא נשארת לבד ומרגישה דחויה. אחד הילדים מהקבוצה רואה את המצב ומתלבט אם להתערב.
  3. נועם ונהוראי רבים ביניהם על משחק וצועקים זה על זה. נועם אומר לנהוראי דברים פוגעים, וזה מכעיס את נהוראי עוד יותר. שילה רואה את הריב ומתלבט אם להתערב או להישאר בצד.
  4. ליה מצליחה במבחן וזוכה לשבחים מהמורה, אבל נועה מתחילה לקנא בה ולזלזל בהצלחה שלה ואומרת שהיא קיבלה עזרה ולא הייתה טובה באמת.
  5. אור מקבל משימה קשה מהמדריך שלו, להביא קרמבו לכל השבט. הוא מנסה פעם אחת ונכשל כשהילדים מהשבט הגדול חוסמים לו את הדרך ואומרים שהקרמבו רק לגדולים, ומחליט להפסיק לנסות. המדריך מעודד אותו לנסות שוב, אבל אור חושב שאין לו סיכוי להצליח ומוותר מראש.

דעתך חשובה לנו