מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כוח גדול כרוך באחריות גדולה

כוח גדול כרוך באחריות גדולה

להוציא החוצה, לטובת עם ישראל, את הכוחות הטמונים בנו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון
  • מתאים ליום חול
3 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בפעולה שעברה הזכרנו את הכוחות ואת הכישרונות שיש בכל אחד, ובפעולה הקרובה נעסוק בשאלה מהי מטרת הכוחות הללו, ונסכם את המערך של השבוע הראשון של חודש ארגון.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ירגישו שהכוחות שקיימים בהם רוצים לפרוץ החוצה.
  2. החניכים יבינו שיש להם אחריות לפעול עם הכוחות שלהם לטובת הכלל.
  3. החניכים ימצאו דרכים להוצאת הכוחות שלהם החוצה.

העשרה למדריכים:

‘שליחות’ – הרב סולובייצ’יק

 

ציוד נדרש: צילום הנספחים, כוסות חד-פעמיות, דגל קטן, ברקו ומחשב, סוכריות טופי, טבלה ענקית לכל המשימות השבטיות לחודש ארגון.

מהלך הפעולה:

א. כוח שמשתוקק לפרוץ החוצה

  1. ‘חתול ועכבר דור 2’ – חלקו את החניכים לשתי קבוצות. קבוצה אחת תצטרך לבנות מגדל מכוסות ולהניח בראשו דגל, והקבוצה האחרת תצטרך למנוע מהחניך עם הדגל להגיע לקבוצה שלו – היא תקיף אותו במעגל (כמו במשחק חתול ועכבר), ולא תאפשר לו לצאת מהמעגל כדי להצטרף לקבוצה שלו. המשחק יסתיים לאחר שהדגל יוצב בראש המגדל.
  • לאחר סיום הסבב החליפו בין הקבוצות. אפשר לשחק את המשחק כמה פעמים, למדוד זמן ולהציב מטרה לסיים את בניית המגדל מהר ככל האפשר.

למדריכים – המשחק מתחיל רק לאחר שהחניך עם הדגל עומד בתוך המעגל של הקבוצה השנייה, הקבוצה השנייה איננה צריכה לרדוף אחריו ולהכניס אותו למעגל!

שאלו את החניכים שהחזיקו במשחק את הדגל: למה היה לכם חשוב כל כך לצאת מהמעגל? איך הרגשתם כשחסמו אתכם שוב ושוב?

.

2. ‘חומת סין’ – חלקו את שטח המשחק לשניים, ועל קו האמצע הציבו חניך. חניך זה יהיה התופס – מותר לו ללכת רק לאורך קו האמצע, ושאר החניכים עומדים בקצה אחד של השטח ומטרתם היא להגיע לצד האחר בלי להיתפס. כשהחניך התופס צועק “חומת סין”, כל החניכים צריכים לנסות לעבוד מצד אחד של השטח לצדו האחר, והחניך התופס ינסה לתפוס אותם על קו האמצע. חניך שייתפס יצטרף לתופס על קו האמצע, ושוב התופסים יצעקו “חומת סין”, והחניכים האחרים יצטרכו לעבור בלי להיתפס, עד שיישאר חניך אחרון שלא נתפס.

שאלו את החניכים: מי התבאס שנתפס והצטרף לחומה? למה זה מבאס, הרי לכאורה עדיף לעמוד במקום ולא לרוץ ממקום למקום?

הסבירו לחניכים שהיה להם כוח גדול ורצון לעמוד במשימה, וההיתקלות שלהם במחסומים שגרמו להם להפסיק להוציא את הכוח שלהם ולהיות פחות פעלתניים היא מה שביאס אותם – שלא נתנו לכוחות שלהם להמשיך להתפרץ.

.

3. ‘טאבו פנטומימה’ – חלקו את השבט לשתי קבוצות. כל קבוצה בתורה תשלח נציג, והוא יצטרך בעזרת פנטומימה בלבד להעביר להם במהלך 30 שניות בלבד מושגים רבים ככל האפשר מהרשימה שבידיו (נספח 1).

שחקו שוב, והפעם יהיה מותר להוסיף מילת הסבר אחת (בלבד!) על כל מושג.

  • מה היה פשוט יותר? מה יוצר את ההבדל?
  • האם אנחנו באמת מצליחים לכלוא את כוח הדיבור, או שהוא פורץ בלי שנשים לב?

.

סיכום ביניים:

הכוחות שקיימים בנו, גם הפיזיים וגם הנפשיים, אינם יכולים להיות כלואים, הם רוצים לצאת החוצה. אנחנו צריכים להשתמש בכוחות שניתנו לנו כדי לפעול, לעשות וליצור.

.

ב. הכוח שלך דרוש לנו!

1. הקרינו לחניכים את הסרטון על ספיידרמן.1

שאלו את החניכים: מהי משמעות המשפט “כוח גדול כרוך באחריות גדולה”? מה הוא דורש מכל אחד מאתנו?

.

2. הניחו במרכז המעגל סוכריות טופי והקריאו את ההיגדים מהרשימה שלהלן. כל חניך וחניכה שההיגד נכון לגביהם ייקחו סוכריית טופי:

  • אני יחיד/ה ומיוחד/ת
  • יש בי כוח גדול
  • אני מכיר/ה בכוחות שבי
  • איני מתעלם/מת מהכוחות שהקב”ה נתן לי
  • אני יודע/ת איך להוציא את הכוחות שבי
  • יש אחרים שצריכים את הכוחות שלי
  • אני רוצה להוציא את הכוחות שבי למען אחרים
  • אני שמח/ה כשאני פועל/ת עם הכוחות שלי למען אחרים
  • יש לי אחריות להשתמש בכוחות שלי לטובה

.

3. קראו עם החניכים את הקטע:

“חסר גלגל? – אני הגלגל. חסרים מסמר, בורג, גלגל תנופה? קחו אותי. צריך לחפור אדמה? אני חופר. צריך לירות? אני חייל. משטרה? רופא? עורכי דין? מורים? שואבי מים? בבקשה, אני עושה את הכל. אין לי פרצוף, אין פסיכולוגיה, אין רגשות, אין לי אפילו שם: אני – האידיאה הטהורה של שירות, מוכן לכל, אינני קשור בשום דבר; אני יודע רק ציווי אחד: לבנות” (יוסף טרומפלדור).

דונו עם החניכים על הקטע: האם אנחנו צריכים למחוק את עצמנו למען המשימה? האם לדעתכם טרומפלדור צדק, ובאמת כל אדם יכול למלא כל תפקיד?

.

4. ‘למה לא היית אתה?’ – ספרו על רבי זושא, שהיה צדיק גדול וענוותן שפעל למען עם ישראל, ואחת מאמירותיו הייתה: “אם יאמרו לי בעולם האמת זושא, למה לא היית כמו משה רבנו? לא אתיירא כלל, וכי אפשר לדמות אותי למשה רבנו? ממה אני כן מתיירא? – כשיאמרו לי זושא, למה לא היית זושא?”

שאלו את החניכים: איך אני יכול/ה להיות אני? מה זה אומר? במה זה מתבטא?

.

5. ‘נחש מי’ – חלקו לכל חניך וחניכה פתק (נספח 2) ובקשו מהם שיכתבו בו את שמם, כוח שהם גילו שיש בהם ואיך הם יכולים לפעול למען השבט עם הכוח הזה.

אספו את הפתקים והקריאו לשבט את הסעיף האחרון שכל אחד כתב, והחניכים יצטרכו לנחש מי כתב את הפתק.

בקשו מכל חניך וחניכה לכתוב על דף גדול איך הם יכולים לפעול למען השבט מתוך הכוח שלהם, וסדרו את מה שכתבו בטבלת המשימות השבטיות לחודש ארגון (ראו רעיונות למשימות בנספח 3).

סיכום:

הכוחות שבנו רוצים לצאת החוצה, ואנחנו צריכים לגלות אותם ולנתבם כדי שישפיעו טוב על הסביבה. זה מתחיל בדברים הקטנים, ומתוכם מתעצם וגדל.

הצעה לצ’ופר:

“צריך שכל אדם ידע וישקול שמטבע בריאתו יחיד הוא ולעולם איש בחיים לא ידמה לו. לו היה מישהו שווה לו, אזי לא היה חפץ בקיומו שלו. כל אחד ואחד חדש הוא בעולם. וטוב אם יעשה ייחודו לשלמות, כי בלעדי אותה שלמות, תתמהמה ביאת המשיח”

(רבי נחמן מברסלב).

נספחים

נספח  1 –

חודש ארגון, דגלנות, מגדילים את התנועה, קומונרית, שבת ארגון, מפקד אש, שבט מעלות, שבט מעפילים, בני עקיבא, עם ישראל, כנפי רוח, מסע סוכות, הרב קוק, צוות הדרכה, סמארטפון, תורה ועבודה.

נספח 2 –

1

נספח 3 –

משימות שבטיות, ערכו אותן בטבלה בחלוקה לפי שבועות:

ועדת מופע, ועדת מצב רוח, ועדת מורל, ועדת תיאום פעולות, ועדת סעודה שבטית, ועדת קירות, ועדת תערוכה, ועדת צ’ופר לסניף, ועדת השכנת שלום.

משימות נוספות: פרגון למדריכים, פרגון לקומונרית, ניקיון סניפי, ארוחות שבטיות, גביית מסים שבטית, יישום נושא.

דעתך חשובה לנו