מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

השביל הזה מתחיל כאן (פעילות תחנות)

השביל הזה מתחיל כאן (פעילות תחנות)

מערך בר/בת מצווה לשבט מעלות

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות
משך הפעולה
עד שעה
נושא
זהות | תורה ומצוות | קיום מצוות
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

פעולה זו מסכמת את המערך ומסמלת את סיומו של המסע במסגרת הפעולות שעברנו. עברנו כשבט תחנות שנוגעות בביטויים שונים של הכניסה לגיל מצוות. מחיבור לשרשרת הדורות ולזהות היהודית, דרך בירור הנאמנות לדרך התורה והמצוות והמשמעויות שנגזרות מכך ועד לימוד והעמקה בתורה ובטוב שבה ובמצוות תפילה והקול האישי שלנו בתוכה. כעת הגיע הזמן לסכם, לאסוף את הנקודות שלקחנו איתנו מהדרך ויחד לעלות קומה ולהתקדם במסע הכניסה לגיל מצוות.

לפניכם שלושה רעיונות לסיכומי מסע: פעילות תחנות, סיור וערב עם ההורים. עברו על הרעיונות, בדקו מה מתאים לכם ולחניכים שלכם והתאימו את הרעיון לחניכים שלכם. בהצלחה!

מטרות הפעולה

  1. החניכים יסכמו את המערך סיכום חווייתי.
  2. החניכים יפנימו את המסרים העיקריים מהמערך.
  3. החניכים ישתפו בנקודה משמעותית מהמערך.

ציוד נדרש:

  • שולחנות
  • כלים
  • נייר רצף
  • צבעים

 

פעילות תחנות

 

לפני הפעילות:

הכינו וקשטו את הסניף לקראת הפעילות. הקפידו להעמיד את כל התחנות במקומן.

פתיחה

כנסו את החניכים והסבירו להם כי כעת, בסיום המערך, אנו עומדים לצאת לסיבוב שמסכם יחד את המסע שלנו.

תחנות:

תחנה 1: שרשרת הדורות
בקשו מראש מכל חניך וחניכה להכין מאכל משפחתי או להביא חפץ שמבטא מסורת יהודית שנהוגה בביתם, אפשר סביב חג מסוים. העמידו שולחן עם המאכלים והחפצים, עברו עליהם ותנו לכל חניך להסביר בקצרה על המסורת המשפחתית והביטוי שלה.

תחנה 2: מצא את המצווה

הכינו שלט גדול וכתבו עליו כמה שיותר מצוות במגוון גדלים וצבעים. העמידו את החניכים בשני טורים, וכל שני חניכים יתחרו במציאת המצווה שתנחו אותם למצוא בזמן מוגבל.

תחנה 3: מרבים במצוות

חלקו את החניכים לשלוש קבוצות. חלקו לכל קבוצה אחת מן המצוות שמתקיימות במרחב הסניף: תפילה, בל תשחית, כבוד הבריות.
על כל קבוצה ליצור שלט שמחבר את חברי הסניף למצווה (נספח 2).

תחנה 4: אותיות התורה

חלקו את החניכים לזוגות ולקבוצות. תנו לכל קבוצה כרטיסיות של עובדות שבתחתית כל אחת מהן יש אות (נספח 3). יש שש עובדות נכונות וחמש שאינן נכונות. על החניכים לבחור את שש העובדות הנכונות וליצור את הצירוף המתאים מהאותיות שבתחתיתן (=לקח טוב).

תחנה 5: רק תפילה אשא

צפו עם החניכים בקטע מהסרט ‘אושפיזין’ (נספח 4).
שאלו את החניכים: מה ראינו בסרט? מה חולל כאן את המהפך?

תחנה 6:

פזרו על הרצפה צ’ופרים, קטעים, תמונות של החניכים או סיפורים מהמערך בחודש האחרון.
בקשו מכל חניך וחניכה לספר מה היה משמעותי ביותר להם.

חלקו לחניכים מתנה: סידורים אישיים. אפשר להוסיף הקדשה בפנים.

 

נספחים

 

נספח 1 – רשימת מצוות (לקוחה מספר החינוך)

ברכות ה ע”א:

פרו ורבו, ברית מילה, קידוש החודש, קורבן פסח, איסור חמץ, אכילת מצה, לספר ביציאת מצרים, תחום שבת, להכיר במציאות ה’, לא לעבוד עבודה זרה, לא להישבע לשווא, לקדש את השבת, לא לעשות מלאכה בשבת, כיבוד הורים, לא להונות את הגר, לא לענות אלמנה, לא לענות יתום, צדקה, תרומות ומעשרות, לשון הרע, אחרי רבים להטות, לא להטות משפט רשע, שמיטה, שבת, עלייה לרגל, ביכורים, לא לבשל בשר בחלב, לבנות את בית המקדש, להקטיר קטורת, למלוח כל קורבן, להשיב גזל, השבת אבדה, יראת הורים, לקט, שכחה, פאה, משפט צדק, לאהוב כל אדם מישראל, כבוד הבריות, כבוד זקנים וחכמים, לשבת בסוכה, לתקוע בשופר ביום כיפור של יובל, ציצית, תפילין, מזוזה

נספח 2 – לקראת הכנת שלט חיבור למצווה

המצווה:________

איפה המצווה מתקיימת במרחב של הסניף?___________________________________

לאילו נקודות במצווה אנו מתחברים? __________________________________________________________________________________________________________________________________________

רעיונות למשפטים שאפשר לרשום על השלט:

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

נספח 3 – עובדות נכונות ולא נכונות

 

נספח 4 – קטע מהסרט ‘אוזפיזין’

 

דעתך חשובה לנו