מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

השביל הזה מתחיל כאן (סיור חווייתי)

השביל הזה מתחיל כאן (סיור חווייתי)

מערך בר/בת מצווה לשבט מעלות

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ירושלים | עם ישראל | זהות
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

פעולה זו מסכמת את המערך ומסמלת את סיומו של המסע במסגרת הפעולות שעברנו. עברנו כשבט תחנות שנוגעות בביטויים שונים של הכניסה לגיל מצוות. מחיבור לשרשרת הדורות ולזהות היהודית, דרך בירור הנאמנות לדרך התורה והמצוות והמשמעויות שנגזרות מכך ועד לימוד והעמקה בתורה ובטוב שבה ובמצוות תפילה והקול האישי שלנו בתוכה. כעת הגיע הזמן לסכם, לאסוף את הנקודות שלקחנו איתנו מהדרך ויחד לעלות קומה ולהתקדם במסע הכניסה לגיל מצוות.

לפניכם שלושה רעיונות לסיכומי מסע: פעילות תחנות, סיור וערב עם ההורים (פעולות המצורפות במערך). עברו על הרעיונות, בדקו מה מתאים לכם ולחניכים שלכם והתאימו את הרעיון לחניכים שלכם. בהצלחה!

מטרות הפעולה

1. החניכים יסכמו את המערך סיכום חווייתי.
2. החניכים יפנימו את המסרים העיקריים מהמערך.
3. החניכים ישתפו בנקודה משמעותית מהמערך.

למדריכים:
אם בחרתם לסכם את המערך בסיור חווייתי, יש לתאם את היציאה לטיול עם הקומונרית, לתכנן אותו מראש ולהודיע להורים.

 

סיור בירושלים

חלק א: עיר דוד
קחו את החניכים לסיור בעיר דוד המקראית. בסיור בקשו להדגיש את החיבור ההיסטורי לדוד המלך ולנביאים שפעלו באזור דרך ההיסטוריה והארכאולוגיה.

חלק ב: הכותל המערבי
עלו עם החניכים מעיר דוד לכותל המערבי, ושם התחלקו לבנים ולבנות. מומלץ לכוון לתפילת מנחה בכותל. בסיום התאספו והקריאו או השמיעו לחניכים את השיר ‘הכותל’ (נספח 1).

שאלו את החניכים: מה משמעות הביטוי “אבנים עם לב אדם”? מה השיר מגלה על הכותל? האם אתם מזדהים עם זה?

חלק ג: סיכום
חלקו לחניכים דף של מכתב לעצמם (נספח 2) שיפתחו בעוד שנה מהיום. תנו לחניכים זמן לענות והכניסו את המכתב לבקבוק או לקופסה או למעטפה שכתובה עליה כתובת ביתם.
ערכו סבב ובקשו מכל חניך וחניכה לספר מה הם לוקחים מהמערך.

נקודות חשובות:
1. שימו לב לתוכן בסיור: מי מעביר אותו, אתם או חברה חיצונית?
2. הסיכום הוא חלק מכריע מהסיור, הוא מחבר אותו לכל המערך.
3. תוכלו להכין מראש אביזרים שיוסיפו לתחושת סיכום המסע: חולצות, שלט לאוטובוס, צ’ופר קטן לכל חניך.
4. אפשר ומומלץ לחלק את החניכים לקבוצות קטנות ולתת לכל קבוצה להכין הדרכה על אחת התחנות, ולהעביר אותה כשתגיעו לתחנה.

נספחים

 

נספח 1 – ‘הכותל’ (יוסי גמזו)

הכותל – אזוב ועצבת
הכותל – עופרת ודם
יש אנשים עם לב של אבן
יש אבנים עם לב אדם.
עמד מול הכותל עימנו
הרב הישיש בתפילה
אמר לי: אשרי שזכינו כולנו,
ושב ונזכר: לא כולם.
עמד בדמעה מנצנצת,
יחיד בין עשרות חיילים.
אמר לי: מתחת לחאקי בעצם
כולכם כוהנים ולוויים.

נספח 2 – מכתב לעצמי בעוד שנה

1. איך אני מרגיש/ה כלפי שמירת התורה והמצוות?
2. איך הייתי רוצה להרגיש כלפיהם בסוף שנת בר/בת המצווה שלי?
3. מה חשוב לי שיקרה בשנת הבר/בת מצווה שלי?
4. אילו נקודות אני רוצה לקדם בשנת בר/בת המצווה שלי?
5. משהו שאני רוצה לומר לעצמי של עוד שנה:

 

 

דעתך חשובה לנו