מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הרוח שלי

הרוח שלי

חשיבות בירור המהות הפנימית שלנו כדי לגדול להיות אנשי רוח

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעפילים | הרא"ה
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון | זהות
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

את הפעולה הקודמת סיימנו בשאלות, וכעת נרצה להמשיך להעמיק ולבנות את כושר ההתבוננות של החניכים, ובכלל את היכולת לשאול את עצמם שאלות על החיים שלהם, על עצמם, על הבחירות שלהם מתוך הבנה שאיש בעל רוח הוא איש שעסוק בהתבוננות והתפתחות, בבניית האישיות שלו. בגיל מעצב זה נרצה לעודד את החניכים להסתכל על החיים שלהם ולבחור את הדרך שלהם, לחשוב מה חשוב להם, מה מניע אותם לפעולה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שכדי לגלות את הרוח שלנו צריך להסתכל פנימה אל עצמנו.
  2. החניכים יתמודדו עם שאלות שיעוררו אותם לשאול את עצמם שאלות מהותיות.
  3. החניכים יבנו לעצמם דגם של רוח שמובילה אותם.

 

ציוד: שקיות קטנות

פתיחה: מה מנחה אותי?

שחקו ‘מי בא למסיבה’:

בוחרים חניך, והוא יוצא החוצה. האחרים חושבים על חוקיות שלפיה יענו על שאלות החניך שיצא. מטרתו לגלות באמצעות שאלות את החוקיות שהמציאה הקבוצה.

דוגמה: החוקיות היא לענות לפי האדם שיושב מימיני. החניך שיצא שואל את אחד החניכים: יש לך סוודר? והוא עונה תשובה המתאימה לזה שמימינו. כך ינסה המתנדב לגלות את החוקיות.

שימו לב: חשוב שהחוקיות תהיה הגיונית כדי שיוכל לגלות אותה.

רעיונות לחוקיות: לענות ההפך ממה שנשאל, לענות על פי האות הראשונה בשם, בכל פעם שעונים להזיז את היד, להחזיר שאלה, לדבר בקול שקט, להסתכל על מי שיושב בצד ימין שלי וכו’.

לאחר המשחק דונו: מה הכלל שמוביל את המשחק בכל פעם? מקדם לשאלה: מה הכלל שאנחנו רוצים שיוביל אותנו בחיים?

 

שלב א: הרוח המשמעותית הפנימית

שחקו ‘מלחמה אנושית’. העמידו את החניכים בשני טורים זה מול זה. קראו שאלה (נספח 1), והחניך שיענה תשובה מהותית יותר ומהירה ינצח. החניך שהפסיד יעבור לסוף הטור של המנצח, וכך החניך שניצח יעמוד מול מתמודד חדש. תישאל עוד שאלה, וחוזר חלילה. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה שיש בה הכי הרבה חניכים.

לאחר המשחק פזרו על הרצפה את השאלות, וכל חניך וחניכה יבחרו שאלה שנגעה בהם ויענו עליה.

סכמו ושאלו:
איך הרגשתם כשעניתם כל על השאלות האלו?
יוצא לכם לחשוב בחיים למה אתם עושים את מה שאתם עושים? מתי? בעקבות מה?

 

שלב ב: התפתחות רוחנית

קראו קטע של הרב נריה (נספח 2).

הסבירו: הסביבה משפיעה עלינו, האוויר שאנחנו שואפים יכול להעצים אותנו ולתת לנו כוח, אבל הוא גם יכול למשוך אותנו למטה ולהוריד אותנו אם לא ננשום אוויר שמתאים ונכון לנו.

דונו: איזו סביבה אנו יוצרים לעצמנו? מה מהערכים האלו הוא חלק מאיתנו? מה היינו רוצים להוסיף לרוח שלנו? מה יכול לחזק אותה?

 

שלב ג: מודל הרוח שלי

פזרו על הרצפה כרטיסיות ערכים (נספח 3). כל חניך וחניכה ייאספו לשקית את הערכים שמובילים אותם או שהיו רוצים שיובילו אותם בחיים. בקשו מכל אחד ואחת לשתף ערך מרכזי שמוביל אותם ובקשו מהם להסביר למה.

 

סיכום: אנשי רוח הם אנשים שנעים בתנועה פנימית כל הזמן. כדי לגלות את הרוח שלנו נצא למסע פנימי המברר את המהות בחיינו. כאשר נביט בחיינו ונחשוב לאן נרצה לקחת אותם, נגיע לשורש שמנחה אותנו, וממנו נוכל לגלות את הרוח שלנו גם כלפי חוץ.

 

נספחים

 

נספח 1 – שאלות

למה קוראים לי ככה?

למה אני בחוג הזה?

למה אני מצחצח/ת שיניים בבוקר?

למה אני לובש/ת עכשיו את הבגדים האלה?

למה אני הולכ/ת לבית הספר?

למה אני בא/ה לסניף?

למה אני חבר/ה של החברים שלי?

למה אני מכבד/ת את ההורים שלי?

איזה חלום יש לי? למה?

למה אני בתנועת בני עקיבא?

איזו תכונה חשובה לי בחבר/ה? למה?

למה אני גר/ה דווקא כאן?

למה אני עושה שיעורי בית?

איזה מקום אני אוהב/ת בארץ? למה דווקא אותו?

למה אני מתפלל/ת?

למה אני הולכ/ת לישון?

למה אני גר/ה בישראל?

למה אני רוצה להתגייס לצבא או לשירות לאומי?

למה אני אוכל/ת?

איזה צבע הוא האהוב עליי? למה דווקא הוא?

 

נספח 2 –

הרב משה צבי נריה, ‘כשחר אורו’

“להתפתחות צעיר, באיזה רוח שיהיה, צריכה להיות סביבה שתהיה נאותה לאותה הרוח, שאז האוויר הזה יעודדהו ויוכל לשאוף אל קרבו חיים חדשים אשר יתנו לו כוח ועוצמה לעלות על סולם השלמות של אותה הרוח. אבל כשהוא נמצא בסביבה המתנגדת לו ולרוחו, אז לא רק שאינו יכול לעלות, אלא שהסביבה עוצרתו, והיא מושכתו למטה למטה חס וחלילה”.

 

נספח 3 –  כרטיסיות ערכים

עין טובה, אכפתיות, ערבות הדדית, חברות, שמחה, לימוד, נתינה, אמון, אמת, חמלה, אחריות, צניעות, יצירתיות, קדושה, טהרה, זריזות, נדיבות, פשטות, דבקות, נחישות, התמדה, כנות, תודה

 

 

 

דעתך חשובה לנו