איתור סניפים וכפרי בוגרים
השנה האחרונה, שבה מלחמה ניטשת בארצנו וחיילינו מוסרים את נפשם בקרבות, הייתה לנו שנה מלאת כאב, טלטלות וקשיים, אך גם שנה שהתגלו בה העוצמות האדירות של עם ישראל. אבל איך פתאום מופיע טוב גדול כזה בתוך החושך והשכול? מהי אותה רוח לאומית עזה שנמצאת בקרבנו, ומאין היא שואבת את כוחה?
חלק א: ישראל במלחמה
קראו עם החברים את הכתבות שפורסמו על הטוב הישראלי, החסד והעזרה ההדדית שהתגלו בעת מלחמת חרבות ברזל. אפשר גם לפזר נתונים ומשפטי מפתח על הרצפה, וכן לשמוע מהחברים עצמם על פועלם בזמן המלחמה.
שאלו את החברים: מה גרם לישראלים רבים כל כך לפעול פתאום למען העם? למה דווקא בזמן מלחמה?
מי כעמך ישראל: כמות חסד בלתי נתפסת מאז פרוץ המלחמה
ערוץ 2000, מ’ פריד, 11.10.2023, כ”ו בתשרי התשפ”ד
כשפרצה המלחמה, מתוך הקושי והכאב הגדול התגלה היופי והעוצמה המיוחדת של עם ישראל.
אנשים מכל הארץ, חילונים, דתיים וחרדים, שמאלנים וימנים, השאירו את כל הפוליטיקה והדעות האישיות והחלו לדאוג לחיילים.
דנה גת, המזוהה עם השמאל הישראלי ומוכרת כפעילה חברתית עם לב זהב, פרסמה בטוויטר כי חיילים במבוא דותן צריכים אוכל כשר. דנה ביקשה מעוקביה למצוא אנשים שידאגו לאוכל כשר עבור החיילים. היה חשוב לה לוודא שהאוכל יהיה כשר כדי שהחיילים בוודאי יאכלו. דנה לא בדקה מה הן הדעות הפוליטיות של החיילים.
דנה כתבה: “מחפשת אנשים שיכולים להביא אוכל כשר למוצב מבוא דותן ל-400 חיילים. לא צריך להביא לכולם רק להביא כמה שיותר אוכל ואוכל כשר. בבקשה מי שיכול להביא אוכל עדיף קנוי בגלל הכשרות, לכתוב לי בפרטי ולציין שם מלא ומתי תוכלו להביא”.
מיד אחר כך הופיעו אצלינו בבסיס במבוא דותן אנשים מכל הארץ עם כל מה שצריך, הכל היה שם, מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל, הכל בכל מכל כל, ביגוד, מוצרי היגיינה ואוכל בכמות גדולה.
וכך זה נמשך. עמית סגל, פרשן חדשות 12, פרסם בערוץ הטלגרם שלו כי מתנדבים חילונים מתל אביב אספו אוכל שבישלו נשים חרדיות לחיילינו בחזית.
נחמיה גרשוני כתב: “הייתי עכשיו לראשונה בכניסה לבסיס. כמות פסיכית של אנשים שבאו לחלק אוכל, להכין אוכל, להביא מוצרים לחיילים. שני דברים: א. יבורך העם. ב. זה הולך להיות ארוך מאוד, בעוד שבוע, שבועיים וחודש – חיילים עדיין יצטרכו אתכם. צה”ל לא מיועד לספק אוכל של אמא. אתם טובים יותר בזה”.
הרשתות החברתיות מלאות בפרסומים על חלוקת אוכל לחיילים, המונים מבשלים וסוחבים אוכל וביגוד לחיילים, אזרחי ישראל לא זונחים את החיילים, כולם יחד נלחמים בחזית ובעורף להביס את האויב, חבל שאנחנו מאוחדים רק כשרוצים להשמיד אותנו, אני מקווה שהמלחמה הזאת תמגר את האויב, ותביא אחדות בעם ישראל לנצח נצחים.
ישראל היפה: מתחילת המלחמה כמעט כל ישראלי שני מתנדב
מעריב, יובל בגנו, 1.11.2023
כמעט כל ישראלי שני מתנדב מתחילת המלחמה. כמחצית מהמתנדבים בחירום מתנדבים גם בשגרה והיתר – מתנדבים חדשים. רוב המתנדבים בוחרים להתנדב באיסוף, אריזה וחלוקת ציוד ומזון – כך עולה מסקר שערכה בשבוע שעבר המועצה הישראלית להתנדבות.
מהסקר שנערך בקרב 1,000 משיבים, בגילי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה, עולה כי 21 אחוז מהישראלים מתנדבים גם בשגרה וגם בחירום; מכאן שקרוב למחצית מהציבור מעידים כי מתחילת המלחמה יצא להם להתנדב במסגרות שונות.
במלחמה נרשמה התנדבות גדולה של ישראלים באיסוף אריזה וחלוקת ציוד ומזון; הסעות ושינוע (מזון, ציוד, אנשים); סיוע לכוחות הביטחון; סיוע בפעילויות הסברה ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת; סיוע למפונים מיישובי הדרום או הצפון; סיוע לאוכלוסיות מוחלשות (קשישים, מוגבלים); סיוע למשפחות משרתי מילואים; הפעלה ילדים בשמרטפות, מקלטים, בתי מלון; איוש חמ”לים; סיוע למשפחות שכולות; סיוע ותמיכה נפשית (קווי חירום, סיוע פרונטלי); סיוע למשפחות נעדרים וחטופים; סיוע לפצועים ועוד.
מנכ”לית המועצה הישראלית להתנדבות רונית בר מציינת: “במציאות בה 350 אלף אזרחים גויסו למילואים, מערכת החינוך פועלת באופן חלקי ויש מאות אלפי מפונים, שיעור התנדבות של כמעט 50% הוא נתון מרשים, שמלמד הרבה על החברה הישראלית ועל הסולידריות והחוסן שלה. האתגר העומד בפנינו, לאור התמשכות מצב החירום, הוא לשמר את המוטיבציה והאנרגיה הזו לאורך זמן, גם להמשך תקופת הלחימה, וגם לשיקום שיידרש עם סיומה. תפקידנו במועצה הישראלית להתנדבות, הוא לסייע לארגונים ולהתארגנויות, לנהל את המתנדבים ולשמר את היכולות והאנרגיה”.
חלק ב: הטוב מתגלה
הסבירו: ראינו את הטוב הגדול של עם ישראל המתגלה במיוחד בעת הזאת. כעת נראה שזו לא סתם תולדה של מקרה קיצון חד-פעמי אלא שחלק מהאופי הלאומי של עם ישראל במהותו הפנימית נחשף.
למדו את המקור. אורות ישראל א, ד:
“עצמות החפץ של היות טוב לכל, בלא שום הגבלה בעולם כלל, בין בכמות הניטבים [מי שמיטיבים איתם] ובין באיכותו של הטוב, זהו הגרעין הפנימי של מהות נשמתה של כנסת ישראל. זאת היא ירושתה ונחלת אבותיה. הרגש הטוב הזה, לפי גדלו, היקפו ועמקו, כן צריך שיהיה מעוטר בחכמה גדולה ובגבורה כבירה, למען דעת איך להוציאו אל הפעל בכל גווניו. וזהו סוד השתוקקות הגאולה שבאומה, הנותן לה כח לחיות ולהתקיים באופן המפליא את לב כל חושב. כנסת ישראל בעומק חפצה איננה מחולקת מהא-להות כלל, היא מלבשת את הא-להות המתגלה שבעולם הכללי, וחפצה בהויתה את החפץ הא-להי של טוב ד’ לכל ורחמיו על כל מעשיו. זה הטוב הוא הסוד של הגאולה, המוכרחת לבא, הטוב מוכרח לנצח את הכל, והחפץ העמוק והמוטבע של הטוב, והשיקוק הפנימי לו בעצם תוכיות נשמת האומה, המתבלט בתפילת האומה הפנימית, מסמיך לה את הגאולה. ‘והטוב בעיניך עשיתי, זה שסמך גאולה לתפילה’ (ברכות י)”.
שאלו את החברים:
סיכום ביניים
התכונה המרכזית של עם ישראל היא טוב וחסד ללא גבול. זהו טבע ישראלי שחקוק באומה, ולכן גם בפרטיה. אותו טוב בא מהקב”ה, שהוא טוב לכול. הודות לקשר שלנו אליו גם בנו טבוע אותו כישרון, והוא שיוביל אותנו לגאולה מתוך רצוננו לשאוף תמיד אל הטוב האין-סופי.
חלק ג: להשיב את הרוח
סיימו בדבריו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק. מאמרי הראי”ה, ‘שובו לביצרון’:
“ומזה עלינו ללמוד ולקחת לקח טוב, שלא להיות נופלים ברוחנו גם מחרדתה של שפילה הנוראה, אשר נפל ישובנו כעת על ידי הרשעים הרוצחים הטמאים אשר הרנו בזדון חסידי עליון, גדולי התורה והיראה ובירושלים, בחברון, במוצא, ובצפת, וביתר המקומות הקדושים אשר בארצנו הקדישה), ואשר החריבי נאות יעקב אשר גבנו במסירות נפש ועמל דורות ואשר זעזעו את כל יסור קיום ישובנו בארץ ישראל. הכיסוי הזה אשר נכסה הגואל, ההולך לפנינו ברוח ד’ מצעדי ישוב הארץ ושיבת בנים לגבולם. אמנם נורא ואיום הוא, יש בו צררים שהוא עולה במחשכיו על כל הירידות אשר סבלנו מאז התחיל ישובנו להבנות.
אבל ברור הדבר, שלפי הערך של הכסוי הזה גדול יהיה האור אשר יגלה, בצאת החלק של תכונת הגאולה, המונח תחת ערימה החושך הגדול הזה, לחירות מתוך מאסרו.
[…] וסוף כל סוף תתעורר דעת הקהל, הדעה הישובית בארץ ישראל, והדעה הפועלת והמנצחת על בנין הארץ בחוצה לארץ, לבקש את נשמתה של תחיית האומה, את סודה של הגאולה, הצפונה במעמקי ההויה, הפועלת על רוח האומה ההולך ומתנשא לקראת חידוש עתידו הנהדר, וכי יבוא כנהר צר רוח ד’ נוססה בו, ובא לציון גואל ולשבי פשע כיעקב, נאם ד’. וברוח אמיץ מלא גבורה וקנאת עם נוסיף לחזק את שני הישובים שלנו”.
שאלו את החברים: איזו רוח גיליתם מתוך הכיסוי של המלחמה? איזה ביטוי של התעוררות האומה ראיתם? איך אפשר להשאיר ולשמר גם בשגרה את הטוב שמתגלה בעיתות משבר בעם ישראל?
סיכום
המלחמה גורמת לעם ישראל להכיר בכוחותיו. מתוך השבר הגדול נולדים גילוי הפנים וידיעתם, בדומה לבקבוק בושם, שתמיד אפשר להתיז ממנו כמה טיפות של התוך הפנימי וליהנות מריחו הטוב, אך בעת שהוא נשבר מתגלה לפתע עוצמת הריח שהייתה בו כל הזמן. הרב קוק מעודד אותנו שלא להתייאש בזמנים טובים פחות לעם ישראל, כי כגודל החושך גם האור שיתגלה יהיה גדול מאוד.