מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

דף לימוד חניכים והורים לשבת הנני - גדולים

דף לימוד חניכים והורים לשבת הנני - גדולים

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
הרא"ה | חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
שליחות
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

  1. החניכים והוריהם ילמדו על המושגים ‘הנני’ ו’שליחות’
  2. החניכים והוריהם יתחברו לדרכו של מו”ר הרב דרוקמן זצ”ל
  3. החניכים והוריהם ישתפו בקשר שבין המושגים לנושא השנתי ‘עם אשר רוח בו’

מו”ר הרב דרוקמן זצ”ל חי כל חייו בתודעת שליחות עמוקה ובתפיסת ‘הנני’. בכל תחנה מחייו פעל והשפיע לעשייה מתוך שליחות, היכן שצריך אותנו: כמדריך שבט ‘איתנים’ ללימוד תורה משמעותי, בהקמת מוסדות ‘אור עציון’ וכמחנך להשפעה על מגוון אוכלוסיות והוספת טוב, כחבר כנסת להשפעה כלל ישראלית, כראש מערך הגיור לקירוב לבבות בדרך האמת והישר ועוד.

תנועת בני עקיבא ממשיכה בדרכו של הרב ומחנכת לאורו. השבת, שבת פתיחת חודש ארגון, שבת פרשת “וירא” בו אמר אברהם אבינו “הנני” (רש”י בפירושו על כך אמר לשון ענווה, לשון שליחות) הסמוכה לתאריך הולדתו של הרב זצ”ל, נקראת “שבת הנני”.

נתחבר כתנועה למושג השלם שהחל מאברהם אבינו שענה לקב”ה – “הנני” ונבקש לצעוד ולגדול בדרכו של מו”ר הרב דרוקמן זצ”ל.

 

  • “את העובדה שמישהו חי בזמן מסוים, בתקופה מיוחדת ובמקום מוגדר, ולא נולד בתקופה אחרת ובנסיבות אחרות, נוכל להבין אך ורק אם נקבל את עצם הרעיון בדבר שליחותו של האדם. ההשגחה יודעת היכן וכיצד יכול הפרט היחיד על חסרונותיו וכוחות הנפש האצורים בו, לקיים את שליחותו. באילו נסיבות ותנאים ובאיזו חברה יהא זה בכוחו של האדם למלא את שליחותו. בורא העולם פועל בהתאם להלכה האומרת, כי לא ייתכן למנות שליח כדי לבצע תפקיד שהוא למעלה מכוחותיו של השליח זוהי שליחות שאי אפשר לקיימה, והיא מחוסרת כל ערך, מאחר שאם ממנים אדם למלא שליחות, מן הראוי ליתן לו את היכולת לפעול כשליח. משום כך נברא היחיד בתקופה ובמקום שבהם יוכל לקיים את פעולתו לשם קיום שליחותו”.

(הרב סולובייצ’יק)

 

  • “כל אחד מקבל את החיים שלו, אז בעצם כל אחד צריך בחיים שלו לעשות משהו. קל וחומר אדם שהוא מודע שקיבל את חייו, כמה אסור לו לבזבז אותם. כמה הוא צריך להשתדל לעשות איתם דברים טובים”.

(ריאיון “היו ימים” בערוץ הכנסת עם הרב דרוקמן, בהמשך לשאלה על הפעמים שהרב ניצל ממוות בחייו)

>> מהי נקודת הבסיס שממנה עלינו לפעול בחיינו? איך מגיעים להבנה והפנמה שלה??
>> מה ההבדל בין דברי הרב סולובייצ’יק לדברי הרב דרוקמן?
>> להורים: נסו לחשוב על דמות שאתם מכירים שחיה חיי שליחות. עמדו על המאפיינים והעשייה של הדמות, וספרו לילדיכם עליה. אחר כך אפשר לחשוב יחד, מהי שליחות? מה הופך אדם להיות שליח, או לחיות חיי שליחות?

 

 

  • וַיְהִ֗י אַחַר֙ הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֔לֶּה וְהָ֣אֱלֹהִ֔ים נִסָּ֖ה אֶת-אַבְרָהָ֑ם וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֔יו אַבְרָהָ֖ם וַיֹּ֥אמֶר הִנֵּֽנִי:

(פרשת השבוע, בראשית כ”ב, א’)

 

בפרשת השבוע אנחנו פוגשים לראשונה את המילה ‘הנני’, והיא אף מופיעה בפרשה שלוש פעמים. מה זה הנני?

“לכל אורך הפרשה אנו מוצאים לבביות ויחס אישי בין הקב”ה לאברהם, כקשר שבין אב
לבנו. כבר בראשית, פונה הקב”ה לאברהם בשמו הפרטי – “אברהם”. הקריאה
בשם הפרטי, יש בה מפגש של אישיות באישיות. הקריאה בשם הפרטי קושרת נפש בנפש, מרוממת את האישיות, ומרוממת את דו השיח כולו. בדיבור מעין זה, מתגלה, כי המדבר אינו מעוניין בתוכן הדברים אלא בבן השיח עצמו. כביכול הוא אומר לבן שיחו: “אותך אני רוצה”.

תשובתו העניינית, המהירה והקצרה של אברהם, “לשון ענווה וזריזות”, היא הביטוי
הבהיר ביותר למסירותו של אברהם. אברהם משיב באותו מטבע, כפי שהקב”ה מתגלה
אליו. הוא מבין כי יש כאן כוונה למפגש שלם של פנים בפנים. הוא אינו מחכה לשמוע את
תוכן ההתגלות, אלא נענה מיד עם כל אישיותו לעצם ההופעה האלוקית, המעוניינת במפגש,
במילת “הנני”. 

(הרב יהושע שפירא בשיעור לפרשת וירא)

 

>> לפי הקטע, מה הופך את המילה שאנו פוגשים לראשונה, למושג בעל משמעות?
>> מה המפגש שהרב יהושע שפירא מתאר כאן מייצר בקשר בין הקב”ה לאברהם?

 

  • “רק נסיים בשאלה האחרונה ששאלו, לפחות אותי, כל המתקשרים למיניהם, ביומיים האחרונים: מה יהיה? מה יהיה כעת כשהרב עובדיה איננו?
    אז אני רוצה להגיד כך: פתחנו בדברי הירושלמי על תלמיד חכם שמת מי יתן לנו תמורתו? אני מבקש לומר, ורבותי אני אומר זאת על יד ארון הקודש: מי יתן לנו תמורתו? אתם! אתם! זה תלוי בכל אחד ואחד! כל אחד צריך לומר “הנני!” כמה שיוכל רבותיי, כמה שיוכל, מה שיוכל”.

(הרב דרוקמן זצ”ל בהספד לרב עובדיה זצ”ל).

 

  • “הנני לדבר הנעלה ביותר, הנני לדבר הקשה ביותר. הנני לכל מה שאתה מצווה אותי, הנני”.

(הרב דרוקמן בכפר מימון, תשס”ה).

 

>> בחודש הארגון הקרוב ובשנה הקרובה כולה תנועת בני עקיבא תעסוק בנושא השנתי “עם אשר רוח בו”.
כבר שנה שעם שלם קורא “הנני”, כל אחד בתחומו ויכולתו. מי בחזית ומי בעורף.
ואנו רוצים לברר מהי אותה הרוח שנדרשת מאיתנו ברגעים אלו ולרומם את כוחות העם לעוצמה והגבורה הנדרשת מאיתנו בימים ההיסטורים בהם אנו נמצאים.

איפה לדעתכם מתבטאת הקריאה “הנני!” בהגדלת רוח האומה?

>> להורים:
חשבו על תקופה או אירוע בחייכם שקראתם הנני, או נעניתם לקריאה הנני. ושתפו מה הוביל אתכם להענות לקריאה. מה עוזר לנו להיות בתודעת שליחות כשנדרש מאיתנו לכך?

דעתך חשובה לנו