איתור סניפים וכפרי בוגרים
ביחידה זו נבקש להבין את החשיבות של תנועות הנוער, במה הן שונות מכל מסגרת חינוכית אחרת, מה תפקידן העיקרי ומה תפקידנו בהן.
נרצה לברר מהי 'הצעקה' שלנו, במה מתבטא התפקיד שלנו בסניף וכיצד הסניף נוכח בחיי היום יום בעיר.
.
.
ראש העיר שוקל לסגור את תנועות הנוער בעירו, לפי דעתו, תנועות הנוער לא משמעותיות והצורך לתקצב אותם הוא בזבוז כסף שיכול להועיל למפעלי חינוך שונים, לדוגמא הקמת בתי ספר חדשים, גנים וכו'.
.
נציג לחניכים את המכתב הבא:
.
לכבוד
ראש אגף התקציבים
מר א. רוזנברג
.
הנדון: קיצוצים תקציביים לשנת העבודה 2013/2014
.
2. לאור נקודות אלו הוחלט לשקול מחדש את הצורך בתנועות נוער.
.
3.בעקבות דיוני הממשלה בנוגע למשבר במערכת החינוך והרצון להשקעה מאסיבית בבתי הספר, אנו נאלצים להפחית את תקציבי תנועות הנוער ולתעל אותם אל גופי החינוך המרכזיים, דהיינו בתי הספר.
.
4.הנגזרות הנוכחיות הן:
.
5. כצעד מקדים, תורכב ועדה מטעם משרדי אשר תבקר בסניפי התנועות, במידה וישוכנע יו"ר הועדה כי חל שיפור משמעותי- יבוטלו ההחלטות הנ"ל.
.
בברכה
.
ד"ר שמשון שושנה
מנכ"ל משרד החינוך
.
העתקים:
שר החינוך
מנכ"ל משרד האוצר
מזכ"לי התנועות: "הצופים", "הנוער העובד והלומד"
"השומר הצעיר", "בני-עקיבא", "עזרא", "אריאל"
.
דיון-
מה דעתכם? מה ההבדל בין תנועות נוער לבתי ספר? האם יש היגיון בדבריו של ראש העיר?
.
נפזר על הרצפה את סיכום עיקרי ההבדלים לאחר הדיון:
.
ביה"ס- רשמי ופורמאלי. המבוגרים מחליטים. עונשים. הקניית ידע. יכולת לימודית.
.
תנועת נוער- חוויות. כיף. חיי חברה פעילים. שותפות בעיצוב הסניף. טיפוח והנחלת ערכים. מיומנויות חברתיות. פיתוח כישורים ויכולות, קשרים חברתיים. הפריה הדדית. אחריות שלי מה קורה לי ולחבריי.
.
נשמיע לחניכים את השיר "בית קפה" של עברי לידר
.
בתי קפה / עברי לידר
.
לפעמים נראה כאילו כל מה שאני עושה
זה לשבת בבתי קפה ולתכנן את העתיד שלנו
לפעמים נראה כאילו כל מה שאני רוצה
לחכות שמשהו יקרה, שמישהו יזיז אותנו
זה דור שלם של אנשים שלא אכפת להם כמעט מכלום
עם מי לישון, מתי לקום ואיפה הזהות שלנו?
זה שערות מפלסטיק או זה אמיתי
תקשיבי די ג'יי זה לא שם פרטי
למרות שחצי תל אביב תסתובב כשתצעקי
.
לפעמים נראה כאילו כל מה שאני עושה
זה לשבת בבתי קפה ולדבר על החיים שלנו
תכניות שלום וטוק שואו וחצי מנחה
איך כסף זה דבר יפה כשהוא הולך איתנו
אז שמישהו יוציא לו את הבטריה מהגב
הוא רוצה הכל והוא חייב עכשיו
להשתנות, הוא לא יתן לזה לקרות
לא יתן לזה להיות
כי שנתיים של טיפול כבר לא עוזרות
.
לפעמים נראה כאילו כל מה שאני עושה
זה לשבת בבתי קפה ולשחק את התפקיד שלנו
בחור רגיש שלא לוקח אחריות על מה שהוא עושה
איך אושר זה דבר יפה שיחלקו גם לנו
זה דור שלם של אנשים שלא אכפת להם כמעט מכלום
עם מי לישון עם מי לקום ואיפה הילדות שלנו?
בתוך מחשב, בתוך אתר של כמה מופרעים
שכבר איבדו את הרצון שיהיו להם פנים
.
דיון- אנחנו באמת דור כזה? שלא אכפת לנו מכלום? מה התפקיד שלנו כתנועת נוער? מה הסניף שלנו תורם לעיר שלנו? לשכונה בה אנחנו נמצאים? האם גם אנחנו "רק עסוקים בלשבת בבתי קפה ולתכנן את העתיד שלנו…"? לבוא כל שבת לסניף, להנות, לשמוע פעולות ולהעביר את הזמן ביחד? מה עם עשייה? מה עם לסובב את הפנים קצת החוצה?
.
תנועת נוער נמדדת ב2 תחומים-
.
א. במידה והיא מצליחה לעצב אדם שיהיה תורם, אכפתי, מעורב.
.
ב. במידה וכל רגע היא משמשת מנוף לשינוי פני החברה.
.
.
המדריך יסכם עם סרטון חזק מיוטיוב על הפעילות הענפה של בני עקיבא:
https://www.youtube.com/watch?v=JVwwXpXAxFU- תנועה ללא הפסקה
.
.
https://www.youtube.com/watch?v=HGSpPhTlLAg- תוכנית של"פ (שמיניסטים לעיירות פיתוח) בני עקיבא
.
.
https://www.youtube.com/watch?v=luyWDslyX58- תוכנית יונתן (פיתוח מנהיגות בשכונות פיתוח) של בני עקיבא
.
.
סרטונים נוספים ניתן למצוא בעמוד הבית של בני עקיבא ביוטיוב ובפייסבוק של התנועה.
.
תנועה בדממה/ רני רוזנהיים
.
בסיסה של תנועת הנוער בצעקה.
בצעקה בחוסר המוכנות להסכים למצב החברתי, הביטחוני.
תנועת נוער שאינה צועקת אינה תנועת נוער.
תנועת נוער אדישה אינה תנועת נוער.
האדם הפרטי, הבודד יכול להתקדם בלימודיו ללא מסגרת תנועתית. והוא יכול להתנדב במד"א או במועדונית מעל ביתו.
על מנת לזעוק צריך קבוצה.
במציאות האדישה והקרה, יש צורך בקבוצה על מנת להעיר את הצעקה של היחיד.
האדם הפרטי מרגיש שאין לו כוח לשנות, שאין לו כוח להשפיע.
האדם הבודד ניצב מול עיתון בודד, מחניק את זעקתו, חוסם את ליבו.
אולם, כאשר הוא יודע שיש עוד רבים נוספים,
ישנה קבוצה אליה הוא שייך שמעוניינים אף הם לשנות ולזעוק- יפתח את ליבו לזעוק ולעשות.
יפרוץ את אדישותו.
זוהי תפקידה ומהותה של תנועת הנוער. לפעול. לזעוק. לשנות. להילחם.
לעשות מעשים קטנים וגדולים על מנת לשנות את המצב.
לא לשתוק. לא להיכנע. לא להיות אדיש.
ליחיד אין כוח, אך לתנועה יש.
תנועה מעוררת את האכפתיות של היחיד ורותמת אותו לעשייה.