מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

איך משיבים את הרוח?

איך משיבים את הרוח?

יכולת הבחירה שלנו לבחור בטוב ולהרים את הרוח

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעפילים | מעלות
משך הפעולה
עד שעה
נושא
חזון ומטרות | נושא שנתי | חודש ארגון | בחירה
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בסיום המערך יבינו החניכים שהאפשרות לחיות חיים מלאי משמעות ורוח גדולה נתונה בידיים שלהם. לא משנה לאיזו משפחה נולדו, באיזו סביבה הם חיים ומה סגנון החברים שלהם, לכל אדם יש אפשרות לבחור בכך, והבחירה מתחילה מעכשיו. זה הזמן שלנו ללמוד, לחקור, לפעול ולעבוד עבודה פנימית על מנת להוביל את החיים שלנו לגודל ולהוסיף להם קומה של רוח.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שהכוח לחיות בגדלות מתוך רוח נמצא בידיים שלהם ונתון לבחירתם.
  2. החניכים יחשבו מה גורם לרוח ולמהות להופיע בחייהם.
  3. החניכים יקבלו עליהם הרגל שיגרום לחייהם להיות אנשים אשר רוח בהם.

ציוד נדרש: חבל, בלונים, ספסל, דפים, כלי כתיבה

מהלך הפעולה

פתיחה: בחירה בטוב

שחקו משיכה בחבל: חלקו את השבט לשתי קבוצות, וכל קבוצה תתפוס בקצה אחד של החבל. בחבל יסומן קו האמצע. המטרה של כל קבוצה היא למשוך את החבל לשטח שלה. הקבוצה שמצליחה להכניס את קו האמצע לשטח שלה מנצחת.

בחיים אין ריק. אם החבל בקבוצה א, הוא בהכרח לא בקבוצה ב. אם בחרנו בטוב, בהכרח התרחקנו מהרע. הכוח בידיים שלנו.

 

שלב א: מלאים ברוח?

חלקו לכל חניך וחניכה בלון והקריאו מקומות, זמנים ומצבים בחיים של החניכים (נספח 1). כל חניך שמרגיש שיש לו רוח ומהות במקום הזה, יוסיף נשיפה לבלון. בסוף נבחן את גודל הבלון שלנו ואת הרוח שיש לנו בחיים.

שאלו את החניכים: אתם מרגישים שיש לכם די רוח בחיים? איפה הייתם רוצים להרגיש אותה יותר?

 

שלב ב: ספסל התירוצים

אפשרות א: הביאו ספסל מהסניף, חלקו דפים וטושים, ובקשו מהחניכים לכתוב על הדפים כמה שיותר תירוצים למה לא לפעול, למה לא לעשות בחיים. הדביקו את הדפים על הספסל.

אפשרות ב: הושיבו את החניכים על ספסלים. חלקו אותם לשתי קבוצות. על כל קבוצה להגיד כמה שיותר תירוצים לא לעשות בחיים בתוך עשרים שניות.

ספרו לחניכים על שטו טספו. שטו נולד באתיופיה, אח רביעי למשפחה שבה שבעה ילדים. כשהיה בן שבע עלתה המשפחה לארץ. שטו גדל והתחנך והתגייס לצבא. בדרכו לאימון עם חבריו הלוחמים הוא נהרג בתאונת דרכים. לשטו היה משפט שגור שכולם הכירו: “תמיד תהיה יותר חזק מהתירוץ שלך”. המשפט הזה נכתב על מצבתו.

יכולים להיות לנו כל הסיבות והתירוצים שבעולם שישכנעו אותנו למה לא לפעול, אבל בידינו הבחירה אם להישאר במקום הזה או לאזור כוח ורוח ולפעול ולהיות משמעותיים.

 

שלב ג: בחירה אמיתית

קראו (או תנו לאחד החניכים לקרוא) קטע של הרב דסלר (נספח 2).

הסבירו: לא משנה מי אנחנו ובאיזה בית גדלנו, הבחירה שייכת לנו. יש לנו יכולת לבחור ולנהל את החיים שלנו. בעצם אין לנו שום תירוץ ושום סיבה שלא לפעול בכוחות שיש לנו.

דונו בשאלה מה מניע אותנו. דיברנו בפעולות הקודמות על ערכים שמובילים אותנו, על דמויות רוח שיכולות לתת לנו השראה. פגשנו דמויות שבחרו לעשות עם החיים שלהם דברים גדולים ועכשיו זה הגיע אלינו. איך אנחנו יכולים לבחור ברוח? מה אנחנו צריכים ויכולים לעשות כדי שהיא תהיה מה שמוביל אותנו?

חלקו לכל חניך דף ועט. אמרו לחניכים להתפזר בחדר (אם הפעולה נערכת בחוץ אמרו להם למצוא פינה בטבע) ובקשו מהם לחשוב על הרגל שהם בוחרים לקחת לחייהם על מנת להיות אנשים גדולים, אנשים אשר רוח בהם. זה יכול להיות הרגל פנימי להתפתחות אישית, הרגל חיצוני ברמת המשפחה והסביבה או הרגל ברמה לאומית.

אם מתאים, תוכלו לבקש מהחניכים לשתף את השבט בהחלטה שלקחו. אם לא, סכמו את הפעולה.

 

סיכום: הרוח קיימת בתוכנו. אנחנו מלאים במהות ובערכיות, אך כדי להוציא אותן מהכוח אל הפועל ולחיות חיים משמעותיים אנחנו צריכים לבחור. כאשר נגיע לנקודת האמת, גם אם נזוז, היא נמצאת שם, מזכירה לנו את האנשים שאנחנו ואת היכולת שלנו פשוט לחבור אליה ולהידבק בה, לדבוק בטוב. לעלות קומה ולהוסיף רוח.

 

נספחים

נספח 1 –

מקומות, זמנים ומצבים בחיינו שיש בהם רוח ומהות:

בית ספר

תפילה

שולחן שבת

סניף

התנדבות

בייביסיטר

עזרה להורים

הכנות לשבת

משחק עם חברים

שבת משפחתית

פק”ל עם חברים

טיול שנתי

לימוד תורה

מטלות הבית

בוקר

הפגנה

טלפון

יום העצמאות

יום הזיכרון

תשעה באב

ראש השנה

פסח

קניות עם ההורים

שיחה עם ההורים

 

נספח 2 –

הרב דסלר, ‘קונטרס הבחירה’, מכתב מאליהו

“אין החינוך משנה כלל בעצם עניין הבחירה, אלא רק את מקום נקודתה, וכל אדם משעת יצירתו ניתן בו הכוח אשר יוכל להכיר האמת שידע, לפי ערכו, ולדבוק בה ולא להתעלם ממנה אפילו בפני הדמיונות של חשבונות שקר. ואין הפרש בזה בין אם חינוכו הגביה את מקום בחירתו או השפילו, כי כח הכרת האמת אשר ידע, שווה הוא בכל המצבים”.

 

 

דעתך חשובה לנו